Ga naar inhoud

Welk type bios in deze pc?


Aanbevolen berichten

Nope, bij mij ook niet, ik denk dat die persoon het verkeerd heeft begrepen. Bij het commando "dxdiag" is wel de merk van de Chipset te zien. (Bij mij tenminste) Bij systeemfabrikant. Dit klopt bij mij tenminste met een Nvidia en Via computer. Soms kan er uit de informatie die bij systeemmodel ook nog wel worden gehaald om wat voor type chipset het gaan, maar model van het moederbord wordt door dxdiag niet weergegeven
Link naar reactie
anders kan je altijd nog een andere (oude?) schijf als systeemschijf gebruiken, zon soort configuratie heb ik ook. Ik boot met win98 van een 400MB schijfje en binnen windows kan ik dan gewoon mijn hele 20GB schijf bereiken. (ik heb ook die 8GB grens in me bios) misschien dat je ook zoiets kan simuleren door een opstartpartitie aan te maken voor het OS (kleiner dan 8 GB dus) en dan binnen het os een andere partitie maken vh overige gedeelte van de schijf. misschien veel gemakkelijker en zo loop je minder risico op een onbruikbaar mamabord
Link naar reactie
Niet door Windows 9x, GNU/Linux en Windows NT 5.x vreten hem wel. Je moet btw wel een bootloader hebben die dat kan, ik weet niet of de Windows bootloaders een OS op die 80GB schijf kunnen booten. GRUB en LILO kunnen het iig, je kunt dan gewoon Windows op de 80GB mikken en via deze loaders booten (die staan dan op de kleine schijf en in het MBR).
Link naar reactie
[quote:127d74a021="Ben Jonson"]Nee, dat klopt, met MaxBlast moet je [i:127d74a021]from scratch[/i:127d74a021] beginnen. Maar uiteraard kan ik niet spreken namens anderen...[/quote:127d74a021] Dat was dus een beetje een probleem omdat we net 3 dagen bezig waren geweest Gentoo te compilen op een P2 :P Hebben we een backup van gedraaid en MaxBlast netjes from scratch laten beginnen, maar het mocht niet baten. Geen blauwe balk van MaxBlast tijdens het booten, schijf werd nog steeds niet herkent.
Link naar reactie
[quote:133c74604a="spiderned"]Als je pc opstart en je kijkt linksonderin tijdens de POST dan zie je een reeks getallen. Daartussen staat zoiets als dit: 2A59IZ1DC-00 Dat is de BIOS string. De eerste 5 cijfers staan voor de chipset en de 6e en 7e voor de fabrikant. De rest betekend niet zo veel. Zoek met Google eens op deze string.[/quote:133c74604a] Kolopt. Bij de Chaintech staat er dacht ik ook een datum bij en op de string kan je je Mobo type en de BIOS versie uitlezen. Er komt dan iet te staan als 6BJM2 en de datum vh bios. 6BJM is dan je mobo type en de 2 staat voor de 3e BIOS versie (0,1,2) Dus 7AJAM dan heb je een type 7AJA Succes
Link naar reactie
[quote:4c8fd2d658="Marcel de Reus"][quote:4c8fd2d658="Ben Jonson"]Nee, dat klopt, met MaxBlast moet je [i:4c8fd2d658]from scratch[/i:4c8fd2d658] beginnen. Maar uiteraard kan ik niet spreken namens anderen...[/quote:4c8fd2d658] Dat was dus een beetje een probleem omdat we net 3 dagen bezig waren geweest Gentoo te compilen op een P2 :P Hebben we een backup van gedraaid en MaxBlast netjes from scratch laten beginnen, maar het mocht niet baten. Geen blauwe balk van MaxBlast tijdens het booten, schijf werd nog steeds niet herkent.[/quote:4c8fd2d658] Linux en MaxBlast is weer een heel verhaal apart. Officieel wordt die combinatie niet eens ondersteund (alleen de Windows-familie). Een paar opmerkingen daarover: 1) Volgens mij is MaxBlast niet eens nodig bij Linux. Linux maakt toch geen gebruik van de BIOS? LILO maakt toch alleen gebruik van de BIOS om de kernel te laden? Dus die moet wel op een partitie staan =< 8GB. Met "hda=cyl,head,sect" zou het in Linux opgelost moeten kunnen worden. (Zegt een volslagen Linux-leek :D ) 2) Linux en MaxBlast kán wel, mits in LILO de MBR niet wordt gekozen waar MaxBlast zich bevind. In LILO geef je dan aan dat de bootsector op de Linux-partitie staat. In deze situatie zal eerst MaxBlast opstarten en daarna LILO.
Link naar reactie
[quote:64aeb78a7a="Ben Jonson"] Linux en MaxBlast is weer een heel verhaal apart. Officieel wordt die combinatie niet eens ondersteund (alleen de Windows-familie). Een paar opmerkingen daarover: [/quote:64aeb78a7a] Na de installatie van MaxBlast is die schijf natuurlijk gewoon leeg, dus dat is helemaal geen ander verhaal hoor :P [quote:64aeb78a7a] 1) Volgens mij is MaxBlast niet eens nodig bij Linux. Linux maakt toch geen gebruik van de BIOS? LILO maakt toch alleen gebruik van de BIOS om de kernel te laden? Dus die moet wel op een partitie staan =< 8GB. Met "hda=cyl,head,sect" zou het in Linux opgelost moeten kunnen worden. (Zegt een volslagen Linux-leek :D ) [/quote:64aeb78a7a] GNU/Linux was het probleem ook niet natuurlijk, die vriend wilde een dualboot met Slack en Win98 :P Tja MaxBlast is Caldera DOS geloof ik dus dat kon nog net, met Windows bemoei ik me verder niet, weet alleen dat het niet werkte, de schijf werd nog steeds niet gepakt door het mobo of door Windows. De blauwe balk die volgens de setup zou moeten komen bleef uit. [quote:64aeb78a7a]2) Linux en MaxBlast kán wel, mits in LILO de MBR niet wordt gekozen waar MaxBlast zich bevind. In LILO geef je dan aan dat de bootsector op de Linux-partitie staat. In deze situatie zal eerst MaxBlast opstarten en daarna LILO.[/quote:64aeb78a7a] GNU/Linux en MaxBlast is absoluut geen prob, als Maxblast zou werken :P LILO ram je gewoon in de bootsector van de bootpartitie bijvoorbeeld geen enkel probleem.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...