Ga naar inhoud

Zin en onzin van hdd-koelers


Aanbevolen berichten

Hallo lieden, In m'n PC heb ik 2x een 7200RPM HDD zitten. Toen ik het spul kocht werd mij aangeraden er schijvenkoelers bij te gebruiken. Dus zit ik nu met 7 ventilatoren in de kast. - voeding - cpu - video - schijven 2x dubbele ventilator Ik heb dan ook het idee dat ik niet in een studeerkamer, maar in een serverruimte zit. De vraag is nu of het werkelijk noodzakelijk is om de schijvenkoelers toe te passen. Experimenteren is lastig omdat ik de temperatuur van de schijven niet kan meten (misschien is de RAID-config daar de oorzaak van?). Dus: schijvenkoelers bij 7200rpm schijven verplicht, of niet? Anne
Link naar reactie
Ik heb voor een paar dagen geleden ook een fan onder de HD geplaatst. Normaal gesproken wordt hij zo rond de 40 graden, maar met fan aan de onderzijde werd hij maar liefst 22 graden. Sterker nog, als de schijf een een paar uurtjes aan stond dan bleef deze gewoon helemaal koud. De schijf is een Maxtor diamond plus 80gig/ata 133/8mb cache. Ik heb de fan weer verwijderd omdat ik denk dat dit nooit goed kan zijn om de schijf zo extreem te koelen. je krijgt intern toch onderdelen die meer beginnen uit te zetten tov van de behuizing van de schijf. Dus bijv de behuizing waar de motor en belagering in zit voor de schijf. Als de schijf nu bij een omgevingstemperatuur van 22 graden 50 graden zou worden, dan had ik hem heel voorzichtig gekoeld naar zo'n 35 graden. Dus bijv met een fanmate op een casefan. Ik zou dat zeker gecontroleerd doen, want extreem af laten koelen lijkt mij minder goed dan bijvoorbeeld een schijftemperatuur van 40 graden.
Link naar reactie
In de afgelopen weken (met het WARME weer) is één van mijn harde schijven praktisch overleden - en die schijf was nog maar een paar weken in gebruik... Oorzaak: warmte. Met name de Plus 9 serie van Maxtor is gevoelig voor warmte; het aantal CRC-fouten neemt drastisch toe. Drive Health (aardig programma) meldde dat ik direkt een kopie van de schijf moest maken, want hij zou binnen drie dagen de geest geven. Afijn: kast opengezet, fan erop laten blazen, en binnen een dag wilde de schijf alweer leven tot minstens 2010. Als je RAID hebt dan werkt Drive Health helaas (nog) niet - wordt aan gewerkt.
Link naar reactie
De meeste harde schijven presteren goed op een temperatuur tot 65°C de maximale bedrijfstemperatuur die aangeraden wordt ligt rond de 55°C in een harde schijf treden er vanzelf temperatuursverschillen op maar tot zolang de temperaturen niet extreem zijn is dat geen ramp. Als de harde schijven moeten werken boven de maximale temperatuur krijg je abnormale slijtage en defecten. Dus voor de levensduur van een harde schijf kan je die maar beter koel houden. Maar in een normale kast is extra koeling voor de harde schijf meestal niet nodig. voorbeeld: mijn 'normale' pc: 2* HD 7200rpm, 1.7GHz P4, zonder casefans HD-temperatuur:49°C bij zware taken. als je gaat kijken voor SCSI schijven dan kijk je best naar extra koeling (zeker voor de heethoofden die 15000 rpm doen)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...