Ga naar inhoud

Wake on lan, WOL


Aanbevolen berichten

Gegroet, Heeft iem ervaring met het gebruiken van WOL? Ik heb ether-wake geinstalleerd op onze router maar krijg mijn bak niet wakker geschud. In de bios staat die feature wel aan. Het gaat hier om een ga-7vrxp mobo. Das er eentje met een geintegreerd NIC, Realtek TRL8100BL. Het 'magic' pakketje komt wel aan, gecontroleerd met ethereal toen mijn bak aan stond. bvd voor alle hulp. Harm
Link naar reactie
Het is idd een geintegreerde kaart en behoefd geen kabeltje. Wat bedoel je met stroom onderbreken? Als je linux afsluit komt er een hele rits shutdown thingies en als laaste de regel:'power off' Op dat moment moet ik hem uitdrukken. (Ook irritant btw.) Ik heb wel geprobeerd de pc op te starten, af te sluiten (dwz knopje indrukken na power off regel) en opnieuw wakker proberen te maken. Dat heb ik bij zowel Linux als Windows gedaan. Beide zonder resultaat. Ik hoop wel dat het zo mogelijk is want als ik hem neit mag uitdrukken dan staat ie nog steeds de hele tijd te brullen en dan kan ik hem net zo goed aan laten staan. gr Harm
Link naar reactie
[quote:4b1293e446="harmster"]Het is idd een geintegreerde kaart en behoefd geen kabeltje. Wat bedoel je met stroom onderbreken?[/quote:4b1293e446] Ik bedoelde daarmee dat je de stekker niet uit het stopcontact haalt, maar de computer verbonden laat blijven met de 220 volt. [quote:4b1293e446]Als je linux afsluit komt er een hele rits shutdown thingies en als laaste de regel:'power off' Op dat moment moet ik hem uitdrukken. (Ook irritant btw.)[/quote:4b1293e446] En wat gebeurt er als je op de commandline het volgende intikt als root? root # modprobe apm root # shutdown -h now [quote:4b1293e446]Ik heb wel geprobeerd de pc op te starten, af te sluiten (dwz knopje indrukken na power off regel) en opnieuw wakker proberen te maken. Dat heb ik bij zowel Linux als Windows gedaan. Beide zonder resultaat. Ik hoop wel dat het zo mogelijk is want als ik hem neit mag uitdrukken dan staat ie nog steeds de hele tijd te brullen en dan kan ik hem net zo goed aan laten staan. [/quote:4b1293e446] Vreemd. Dat was namelijk bij mij de oplossing. Ik heb een wake-on-lan kaart in de computer, die doet het alleen als je de computer een keer aan hebt gezet en daarna weer afsluit, zonder dat je daarna de stekker uit het stopcontact haalt, want als je dat wel doet dan doet de wake-on-lan functie het niet meer, ook al doet wake-on-lan bij mij tegenwoordig helemaal niets meer.
Link naar reactie
Je moet even APM of ACPI inschakelen in GNU/Linux. Hoe je dit automatisch doet hangt van je distro af: /etc/modules.conf ( /sbin/modprobe apm toevoegen ) /etc/rc.d/rc.modules ( /sbin/modprobe apm toevoegen ) [Slackware] Wake-On-Lan heeft verder niks met je operatings system te maken lijkt mij, dat wordt door de netwerkkaart afgehandeld die dan vervolgens het moederbord moet aan kicken. Hoe werkt dat overigens precies, want een PC die uit staat wordt ook niet gezien in het netwerk en heeft ook geen IP.
Link naar reactie
Je kunt ook proberen om een ander programma te gebruiken, i.p.v. ether-wake. Onder linux deed 1 script het wel en een ander deed het niet. Onder windows zou ik het niet weten. Ook moeten de instellingen van het programma goed staan (niet alleen het MAC-adres moet goed ingevuld staan, maar ik dacht ook nog het broadcast-adres). Waarom ie het niet doet als het pakket volgens ethereal toch aan lijkt te komen begrijp ik niet. [quote:d17399da4d="Marcel de Reus"] Hoe werkt dat overigens precies, want een PC die uit staat wordt ook niet gezien in het netwerk en heeft ook geen IP.[/quote:d17399da4d] De netwerkkaart gebruikt als de computer uit staat wat stroom en luistert continu of het zogenaamde 'magic-packet' voorbij komt. Dat is een pakket waarin 16 keer het MAC-adres van de netwerkkaart in voor komt. Zodra de netwerkkaart opmerkt dat het pakket voorbij komt zorgt ie ervoor dat de computer opstart, als die optie in het bios ingeschakeld staat.
Link naar reactie
[quote:2a8af95494="computerbacterie"] De netwerkkaart gebruikt als de computer uit staat wat stroom en luistert continu of het zogenaamde 'magic-packet' voorbij komt.[/quote:2a8af95494] Daarom mag je hem ook niet uit zetten, want dan heeft hij de opdracht niet gekregen uit tekijken naar dat pakketje. Maar heb je eiglijk zeker die optie in de BIOS aan gezet? Want toen ik die bovenste regel schreef kan de bios of windows/linux niet goed staat afgesteld en kijkt de Netwerkkaart niet uit naar dat paketje en dus start hij niet.
Link naar reactie
[quote:ef1b4daa5f="Marcel de Reus"]Maar een switch stuurt toch geen pakketen door naar een PC die uit staat? Hoe kan het pakket daar dan ooit aankomen?[/quote:ef1b4daa5f] Ik kan het mis hebben, maar volgens mij stuurt een switch alle gegevens door naar alle poorten, totdat hij weet op welke poort het ip-adres zit waarvoor het pakketje bedoeld is. De netwerkkaart van de pc staat overigens aan, in een luisterstand.
Link naar reactie
voor de juiste werking van WOL moet ook je voeding aan bepaalde eisen voldoen. ""Dit kan ook niet anders, omdat het automatisch inschakelen van de computer via de modem of het netwerk alleen mogelijk is als er nog een minimale spanningsverzorging beschikbaar is. Bij ATX-voedingen zorgt de 5-volt-stand-by-lijn hiervoor. De voor ACPI gespecificeerde 500 mA wordt echter pas gegarandeerd door voedingen die aan de actuele ATX-specificatie 2.01 voldoen. Oudere modellen (ATX 2.0) leveren in de regel maximaal 100 mA.""
Link naar reactie
[quote:e4dde2e884="computerbacterie"][quote:e4dde2e884="Marcel de Reus"]Maar een switch stuurt toch geen pakketen door naar een PC die uit staat? Hoe kan het pakket daar dan ooit aankomen?[/quote:e4dde2e884] Ik kan het mis hebben, maar volgens mij stuurt een switch alle gegevens door naar alle poorten, totdat hij weet op welke poort het ip-adres zit waarvoor het pakketje bedoeld is. De netwerkkaart van de pc staat overigens aan, in een luisterstand.[/quote:e4dde2e884] Dat klopt idd, maar het magic pakket heeft dus gewoon een niet bestaand IP adres?
Link naar reactie
[quote:955b4600bc="Marcel de Reus"][quote:955b4600bc="computerbacterie"][quote:955b4600bc="Marcel de Reus"]Maar een switch stuurt toch geen pakketen door naar een PC die uit staat? Hoe kan het pakket daar dan ooit aankomen?[/quote:955b4600bc] Ik kan het mis hebben, maar volgens mij stuurt een switch alle gegevens door naar alle poorten, totdat hij weet op welke poort het ip-adres zit waarvoor het pakketje bedoeld is. De netwerkkaart van de pc staat overigens aan, in een luisterstand.[/quote:955b4600bc] Dat klopt idd, maar het magic pakket heeft dus gewoon een niet bestaand IP adres?[/quote:955b4600bc] Daar wordt waarschijnlijk het broadcast ip-adres voor gebruikt. broadcast=uitzenden, ofwel het ip-adres waarnaar alle computers binnen een zelfde subnetmask naar luisteren. Meestal is het het laatste ip-adres in de range.
Link naar reactie
[quote:eebcc9530c="bronnie3"]voor de juiste werking van WOL moet ook je voeding aan bepaalde eisen voldoen. ""Dit kan ook niet anders, omdat het automatisch inschakelen van de computer via de modem of het netwerk alleen mogelijk is als er nog een minimale spanningsverzorging beschikbaar is. Bij ATX-voedingen zorgt de 5-volt-stand-by-lijn hiervoor. De voor ACPI gespecificeerde 500 mA wordt echter pas gegarandeerd door voedingen die aan de actuele ATX-specificatie 2.01 voldoen. Oudere modellen (ATX 2.0) leveren in de regel maximaal 100 mA.""[/quote:eebcc9530c] Waar heb je deze informatie vandaan? Want dat zou de reden kunnen zijn dat WOL bij mij tegenwoordig niet meer werkt: ik heb een andere voeding in de computer gezet.
Link naar reactie
Aha, Ik heb idd ook een nieuwe voeding er in gezet een tijdje terug. Hoe actueel is die 2.01 ATX standaard en hoe zie ik of mijn voeding er aan voldoet? Er staat een hoop shit op dat ding maar niet zo iets als 2.01ATX approved. _Wel_ TUV approved. Ether-wake stuurt niet naar een broadcast adres maar naar een ip. De optie is er wel om naar een broadcast te sturen.
Link naar reactie
[quote:0321aa7ed5] Geplaatst: Ma Sep 22, 2003 1:32 pm Onderwerp: harmster schreef: Het is idd een geintegreerde kaart en behoefd geen kabeltje. Wat bedoel je met stroom onderbreken? Ik bedoelde daarmee dat je de stekker niet uit het stopcontact haalt, maar de computer verbonden laat blijven met de 220 volt. Quote: Als je linux afsluit komt er een hele rits shutdown thingies en als laaste de regel:'power off' Op dat moment moet ik hem uitdrukken. (Ook irritant btw.) En wat gebeurt er als je op de commandline het volgende intikt als root? root # modprobe apm root # shutdown -h now [/quote:0321aa7ed5] Ik heb idd nog geen APM gecompileerd en ook geen ACPI. [code:1:0321aa7ed5]shutdown -h now[/code:1:0321aa7ed5] geeft het zelfde. Ben nu de nieuwe kernel source aant downloaden. Ik heb de stroom ook niet onderbroken. [b:0321aa7ed5] Iedereen bedankt voor zijn opmerkingen, beste forum so far! [/b:0321aa7ed5] I'll be back...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...