Ga naar inhoud

Win XP installatie op een SATA hdd


Aanbevolen berichten

Op advies van een mede-forummer, zal ik hier gedetailleerd mijn probleem voorleggen. Ik heb als moederbord de A7N8X Deluxe en harde schijf is een SATA 80GB Barracuda van Seagate. Ik begin met een 'fresh' installatie door de win xp cd te laten booten. Bij het begin druk ik op F6 om 'third party scsi' hdd's te installeren. Op mijn diskette staat de driver, dus alles word herkent. Ik heb de hdd geformateerd als nfts formaat en achteraf werden er bestanden gekopiërt. MAAR na deze taak word de pc heropgestart, en de pc doet natuurlijk niets meer bij het dos-scherm, omdat in de bios geen werkende 'boot device' is ingesteld. Als ik terug van de cd (win xp) boot, dan kom ik weer terug bij hetzelfde als daarnet. Wat er moet gebeuren is dus dat het installatiescherm van windows moet opdagen, maar hoe moet ik instellen dat de sata-hdd de 1ste boot device is? Ik heb al op internet een paar plaatjes gezien van mensen die hun bios laten zien en waar je duidelijk een menu kan zien waar je je sata hdd's kan instellen, maar dat vind ik niet. Als ik naar fdisk ga dan zie ik de schijf staan maar de partitie is maar 10.000Mb groot. Misschien herkent de pc 'm niet omdat ie 80Gb groot is? Meer weet ik jullie niet te zeggen... alvast bedankt!
Link naar reactie
In je BIOS kun je instellen wat de boot-volgorde is, meestal staat de floppie vooraan, daarna de cd-rom, dan de IDE schijven. Je moet dus de Serial-ATA schijf voor de IDE plaatsen in de boot-volgorde (werkt met + en -). [size=9:664f863a36]Tevens zal ik de mods even melden om je post te verplaaten naar [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewforum.php?f=1][b:664f863a36]Moederborden, processors, overklokken en koeling[/b:664f863a36][/url], ik denk dat je daar beter geholpen kunt worden dan in dit forum.[/size:664f863a36]
Link naar reactie
Bedankt allemaal! Ok, wat jij bedoelt is dat dat ik deze volgorde neem: 1st boot device: floppy 2nd boot device: cd-rom 3th boot device: hdd-0 Ik kan uit een stuk of 8 verschillende devices kiezen: hdd-0, hdd-1, hdd-2, hdd-3, floppy, cd-rom, lan, zip en ls120 Ik heb alle hdd's geprobeerd. Volgens mij als ik hdd kies, gaat 'm zoeken naar hdd's die aangesloten zijn aan de 2 IDE-poorten. Er moet ergens iets zijn waar ik SATA kan vinden... [b:b612c9cad4]geen idee![/b:b612c9cad4]
Link naar reactie
[quote:1fa456eb85="Generaal Coco"]Ok, wat jij bedoelt is dat dat ik deze volgorde neem: 1st boot device: floppy 2nd boot device: cd-rom 3th boot device: hdd-0 [/quote:1fa456eb85]Ja en nee, hdd-0 is gewoon een IDE schijf op de IDE-poort, dus jou 1,2 en 3 bootvolgorde zal niet werken. S-ATA moet inplaats van de hdd-0. Staat de S-ATA wel aan in je BIOS?! Ik download nu de handleiding van jou mobo en ga er even in snuffelen.
Link naar reactie
Ok, ik denk dat ik dichtbij ben. Ik denk dat ik mijn bios moet flashen met een upgrade die sata-systemen kan configureren in de bios. Kheb vorige keer mijn bios al willen flashen en dat leek mislukt want ik kan nu enkel nog win2000 draaien en gene xp! Als ik xp installeer loopt 'm vast bij het beginscherm. Maar daar gaat het nu even niet om. Een update van de bios lijkt me wel het probleem. Hier is een lijstje: http://homepage.ntlworld.com/michael.mcclay/
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Een forummer stuurde me een pb om meer uitleg te geven wat ik heb gedaan dus doe ik dat ook even... Ok, uhhmmm... Eerst moet je terug je oude hdd erin plaatsen en de volgende punten tot een goed einde brengen: Ok, op je cd van je moederbord staat een handig programaatje waarmee je je bios kan updaten via windows. Het progje heet ASUS Bios update. Installeer dit en dan ga je naar volgende link: http://homepage.ntlworld.com/michael.mcclay/ Ok, het kan zijn dat je een ander versie van de a7n8x deluxe hebt dus je moet ze eens allen uitproberen. Het programaatje gaat toch altijd eerst na of het de juiste bios is. Welke bios ik nu heb is de 'A7N8X-Dlx Uber 1004 Sata Enhanced' van de revisie 1.0 . Als je een sata hdd hebt moet je dus altijd een bios neme waar bij staat 'sata enhanced'. Nu moeten we de sata driver nog op diskette zetten: Je opent je cd van je moederbord onder windows(verkennen). Dan ga je naar de sata map. Daar kopieer je het bestand dat eindigt op *.oem (denk ik) op een diskette. Dan plaats je je nieuwe sata hdd en installeer je windows. LET OP: als je boot van cd moet je klaarstaan om op F6 te duwen. Als je dat hebt gedaan moet je nog even wachten (kopiëren van bestanden). Naderhand moet je je driver in het systeem laden via de diskette en dan laat je je windows installeren en klaar is kees! Ik hoop dat het goed uitgelegd is... :wink:
Link naar reactie
ff dit nog erbij op die site die ji beschreef moet je trouwens versie c8d1005 hebben bij asus krijg je al c8d1006 voor revisie 2.0 voor de pcb 1.04 t 1.06 an8d1006 nodig vanaf versie c8d1005 wordt sata ondersteunt te zien dat sata controller is installed vervolgens sata raid 0 schijfnaam met nr sata 1 niets (want die zit er niet in) van je moederbord cd rom haal via mappen de raid drivers eraf naam si3112r ook de site die jij bovenaan beschreef heeft die driver versie 1031 of 1029 die zet je op flop vervolgens indoen met cdrom XP opstarten F6 meteen indrukkn daarna vraagt win om op E te drukken vervolgens klik driver win xp installeren dan vervolgens de normale installatie procedure partitie maken e.d. floppy met drivers gewoon laten zitten want als de installatie windows gaat installeren heeft ie ze nog ff nodig in het begin daarna kun flop verwijderen lees volgende tekst waar je de S voor E moet vervangen waarschijnlijk bij engelse versie Dear Customer : Thank you for contacting ASUS Customer Service. My name is Linus, and I would be assisting you today. Please decompress raid driver files in attachment into a floppy disk root directory ,then begin WINXP installation . When there is a message "Press F6 to install third part SCSI/RAID..." please press F6 key (2 or 3 times), then insert that floppy disk to continue , following the installation and press S to specicy the RAID controller. Thank you for using ASUS products and services! Linus ASUS Customer Service Center (Beijing) *If you have any suggestion or complaints about our tech support service, please contact with our TSD assistant Managers directly for help : Carl_Wang, by e-mail at Carl_Wang@asus.com.cn :lol: :roll: 8) :P
Link naar reactie
ja het is gelukt en werkt prima zeer snel met lezen en schrijven van systeem winxp pro fullinstal 12 minuten sp1 pack 8 min office xp pro full install 55 sec 2e het is belangrijk dat de driver si3112r op flop zet en daarna lees de engelse tekst die ik van asus heb gehad alleen de S was bij mij E (ned. versie waarschijnlijk) flop laten inzitten totdat je xp gaat installen :lol: :roll: :o windows plug & play or windows f... & pray
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...