Ga naar inhoud

verschil nForce2 en KT400 (VIA chipset?)


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig na wat problemen met mijn huidige mobo me te orienteren op een nwe. Nu is er in dit forum al zeer regelmatig gesproken over mobo's en chipsets.. Zelf ben ik op zoek naar een Socket A mobo om een AMD 2600+ op te zetten. Ik had een MSI KT4 Ultra FISr in gedachten, maar las dat nForce2 sneller zou zijn. Wat is nu het verschil tussen die chipsets en is er ook een mobo dat lijkt op die MSI maar dan met nForce2? En een andere vraag die naar boven kwam tijdens mijn speurtochten... Worden er tegenwoordig nog mobo's gemaakt zonder geluidschip? Ik heb nl. een leuke geluidskaart die ik gewoon op een nw. mobo wil gebruiken. Ik weet wel dat je de mobo geluidschip uit kunt zetten, maar dit leidde vroeger nog wel eens tot conflicten....
Link naar reactie
geluidschip uitzetten is in de regel geen probleem, bijn mijn afgelopen 4 mobo's ook niet. De nF2 is een stuk sneller als de KT400, maar ook iets duurder. De nF2 gebruikt dual channel geheugen, maar in de praktijk heb je daar niet zo heel veel aan. Er komt een budgetversie op de markt met een Single Channel nF2, die is nagenoeg net zo snel als de nF2 met wel dual channel, maar een stuk goedkoper. (Soltek heeft er al een mobo van: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1844 Misschien is het dan handig om daar even op te wachten als budget je probleem is? Er zijn overigens ook goedkope nF2 mobo's, zoals de Epox 8RDA+. Qua features zou je alleen even moeten kijken of er wat van je gading tussen zit :)
Link naar reactie
Hartstikke bedankt tot zover! Ik ben er een stuk wijzer van geworden. Budget is op zich niet een probleem, maar het is altijd leuk om een goed iets voor een leuke prijs te vinden :D Weet iemand misschien de voordelen van sATA boven IDE? Die zijn er zeker, maar het is een tijd geleden dat ik daar iets over gelezen heb.
Link naar reactie
Nee, maar veel chipsets hebben tegenwoordig SATA op hun southbridge, al is dat op de SATA RAID controllers van de nForce nog niet zo volgens mij. Maar evengoed halen die schijven toch geen 133 mb/s dus zo'n probleem is dat niet. Dus heb je eigenlijk ook geen 150 mb/s nodig denk je dan maarja dat is al tijden zo.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...