Ga naar inhoud

zeer hoge temperatuur op athlon XP


Aanbevolen berichten

Mijn broer zijn pc wordt zeer warm vanbinnen. Hij heeft een Asus A7V333 mobo (socket A) met een athlon XP 1800+ (loopt momenteel aan 1533 Mhz) idle temperatuur: *mobo=41°C *[b:d226926e3c]CPU=61°C[/b:d226926e3c] 8) Nu heeft hij op zijn processor de zalman CNPS6000 koeler staan (draait gemiddeld op 2300 rpm). En vooraan heeft hij nog een extra HDD koeler. Ik heb er geen idee van op welk toerental zijn PSU draait, is een vrij goedkoop ding, en die heeft geen aansluiting op het mobo. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat AMD processors gemiddeld iets warmer worden dan die van INTEL maar dit lijkt me toch iets te veel ... :-? Hij heeft zijn pc laten samenstellen in de winkel waar de onderdelen gekocht zijn dus ik weet niet of het koelblok wel goed is bevestigd, en of ze wel pasta gebruikt hebben... Is er een manier om dit te weten te komen of is de enige oplossing het koelblok te verwijderen??? Zou het evt ook kunnen helpen om onderaan in het zijpaneel een blowhole te maken en daar een extra intake fan aan te sluiten?
Link naar reactie
Mijn CPU (Athlon XP 2000+) is idle op het moment 61°C, koeler is standaard AMD. Wel case-fan aanwezig. MB-temp (Asus A7V8X) is 41°C. Als ik de kast open doen en er een flinke ventilator tegen aan laat blazen gaat CPU-temp naar 53°C en MB-temp naar 27°C. Ik ben eigenlijk van plan een nieuwe, betere CPU koeler te kopen. Suggesties voor welke koeler te nemen? Overigens is 61-65 nog niet zo heel hoog, AMD's branden pas door bij 85-90 graden. Een test bij Toms Hardware liet zien dat AMD's, vlak na doorbranden (ze haalden gewoon het koelblok er vanaf, crazy people), zelfs 119 graden kunnen worden!
Link naar reactie
Nog een suggestie. Ik heb een Arctic Copper Silent op een AMD Athlon 2400 XP en de deze koelt idle 47 graden en stressed 53 graden. Daarnaast is de koeler ook heel stil met z'n 20 DB. En dat alles zonder extra casefan. Hier een link van Arctic http://www.arctic-cooling.com/de/index.php Arctic Rulezzzz 8) :lol:
Link naar reactie
ok, heb de fan en koelblok verwijdert, volledig schoongemaakt en nieuwe koelpasta aangebracht. exact 1°C minder voor CPU temp :P De enige manier om de temp naar beneden te krijgen zal zijn door een blowhole te maken in het zijpaneel en daar een extra intake te voorzien. [is standaard (lelijke :lol: ) case dus maakt niet uit :D
Link naar reactie
[quote:778e981ca6="Scellica"]ok, heb de fan en koelblok verwijdert, volledig schoongemaakt en nieuwe koelpasta aangebracht. exact 1°C minder voor CPU temp :P De enige manier om de temp naar beneden te krijgen zal zijn door een blowhole te maken in het zijpaneel en daar een extra intake te voorzien. [is standaard (lelijke :lol: ) case dus maakt niet uit :D[/quote:778e981ca6] met een beetje casemodding valt daar best wel wat moois van te maken...
Link naar reactie
Bedankt Alexander Online, de Spire Whisperrock IV is het geworden. Hij draait op 2340rpm en zelfs onder de 20 dBa, CPU temperatuur nu idle 49-53°C, stressed 56°C (CPUburn). Dat is ruim 10 graden lager dan met mijn oude, standaard AMD koeler. [b:c3ecc20615]Edit: sig. updated, is nog niet zichtbaar blijkbaar... & typos[/b:c3ecc20615]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...