Ga naar inhoud

Uitdrogen koelpasta en oxidatie alaminium/koper


Aanbevolen berichten

Mijn vraag is of het noodzakelijk is om eens in de zoveel tijd de koeler van de processor te halen en deze te voorzien van nieuwe koelpasta? Ik zat erover na te denken of koelpasta op de langere termijn uitdroogt en misschien zijn warmtegeleidende werking verliest, of vermindert en daarom vervangen dient te worden. Maar ook de oxidatie op alaminium en koperblokken zouden misschien wel een obstakel kunnen vormen in de loop der tijd om vervolgens de warmte minder goed te geleiden naar het koelblok. Misschien dat de koelpasta op de plek van de processor oxidatie voorkomt, maar ik zat het me allemaal toch af te vragen.:) Wat is jullie mening? Kees
Link naar reactie
Ik doe 't om de paar maanden sowieso, als ik mijn cpu koelblok en de fan van al het stof verlos. Vorige week nog gedaan, en het verschil tussen de temp. v/d pc-kast en de cpu was gedaald met 2 graden. Maargoed, in hoeverre dat ligt aan het verwijderde stof of het heraanbrengen vd koelpasta? Hmm, ik hou 't op beide :)
Link naar reactie
Ja, het is handig om je cooler er even af te halen en te voorzien van nieuwe pasta. Ten eerste is daar het stof: iedere zuigende processorcooler heeft last van stofophoping in het koelblok. Als je je kast open hebt staan of gewoon een kast met ventilatoren zonder filter, dan zit je processorcooler zowiezo onder het stof... Schoonmaken luidt dan het devies, en bij iedere schoonmaakbeurt waarbij je de cooler demonteert, moet je dan natuurlijk weer nieuwe pasta aanbrengen.....
Link naar reactie
Volgens mij is het niet echt nodig. Ik heb laatst een koeler van een P1 133 afgehaald en de pasta daarvan was nog gewoon kleverig hoor. Vervolgens de koeler er een dag afgelaten en het begoon uit te drogen, denk zolang het af en toe gewoon warm wordt (de PC staat aan) dat het gewoon goed blijft. Ik vervang het alleen als de heatsink van mijn cpu gaat en dat is toevallig 2 maandjes terug, omdat ik toen mijn proc even voor een Tbred vervangen had.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Bedankt voor de info.:) Ik vraag me alleen wel af wat er "fysiek" verandert in koelpasta, waardoor het na 200 uur optimaal werkt. Ik kan me wel een beetje voorstellen dat koelpast zich wat beter gaar "settelen" naar verloop van tijd. Dat de oneffenheden beter opgevuld worden omdat de koelpasta daar zich langzaam in kan nestellen.:) Kees 8)
Link naar reactie
Hieronder de tekst van Arctic: [quote:a3540b3eeb] Important Reminder: Due to the unique shape and sizes of the silver particles in Arctic Silver 3, it will take a up to 200 hours to achieve maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity. (This period will be longer in a system without a fan on the heatsink or with a low speed fan on the heatsink.) The CPU's temperature will drop as much as 2C to 5C over this "break-in" period. This break-in will occur during the normal use of the computer. [/quote:a3540b3eeb] Dus de zilverdeeltjes hebben tijd nodig om "tegen elkaar aan te gaan zitten". Als ze dus lekker op hun plaats zitten geleiden ze optimaal. Het klopt dus wel wat je (vette kees) zegt. Er verandert fysiek niets, de deeltjes settelen zich.
Link naar reactie
Het klopt dus toch. Ik had het verhaal van arctic nog niet goed gelezen. Ik denk wel dat het specifiek voor Arctic silver koelpasta geld, omdat ik denk dat de zilverdeeltjes groffer van structuur zijn en zich daarom naar verloop van tijd beter gaan "settelen" in de proc en koeler. Althans ik heb de zilverpasta eens van dichtbij bekeken en het zag er relatief gezien tov van "gewone" witte past nogal grof van structuur uit. In de gewone pasta zit een mengsel van siliconen, metaloxide en carbon{koolstof} dit voelt tussen de vingers verfijnder aan dan de silverpasta. Maar het kan ook een marketingtruuk zijn, dat Arctic de silverpasta een kleurtje heeft gegeven waardoor het lijkt dat er overvloedig veel zilverdeeltjes in verwerkt is. Mensen zijn er toch gevoelig voor dat een product er ineens anders heel uitziet dan de traditionele producten, en dus verkoopt het met een goed praatje en ander kleurtje ineens wonderbaarlijk goed. :) Kees 8)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...