Ga naar inhoud

hardware systeemklok: batterij leeg?


Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb sinds enige tijd een erg raar probleem. Onze pc, nu 2 jaar oud, met windows xp, pentium 1,8 GH draaide altijd goed. maar de laatste weken is er iets mis met de systeemklok. in het begin sprong hij soms spontaan naar december 2000 en een verkeerde tijd, de laatste dagen loopt hij steeds achter, als een oude klok die je iedere dag bij moet stellen. (ik heb het dan over 3 uur per dag ongeveer). Wat dat tussen de moederborden, processors en overklokken doet? Nou, het is geen software fout. Ik heb na een format c: en reinstall van windows nog steeds hetzelfde probleem, en het is echt geen ander programma of iets dergelijks dat het doet. Mijn vermoeden: Ergens in mijn pc zit een batterij, die de klok stroom geeft. De systeemklok heeft een eigen batterij, omdat hij altijd moet blijven lopen, ongeacht of de pc aan staat of niet. Zou het kunnen zijn, dat die batterij (bijna) leeg is? En kan iemand mij vertellen, waar die batterij zit, en of je die zo in de winkel kunt kopen? Heel erg bedankt alvast, Jules Wijers
Link naar reactie
[quote:dd2ca29c0f="J. de Boer"]Kan enorm wisselen die batterijtjes. Soms hoor je berichten van na twee jaar al vervangen, soms ook na zo'n tien jaar pas. Jan de Boer[/quote:dd2ca29c0f] Sterker nog, Ik heb zo'n twee weken geleden iemand geholpen op een ander forum, tijd en datum hielt hij niet vast. Gloednieuwe computer (6 maanden oud), geadviseerd een ander batterijtje, via pb van het weekend gehoord dat alles al zo'n twee weken naar volle tevredenheid loopt. Klopt natuurlijk niet 6 maanden oud, maar het schijnt toch te kunnen.
Link naar reactie
Zal waarschijnlijk idd aan de BIOS-batterij liggen. Haal deze er even uit, kijk naar het typenummer en koop zo'n gelijke batterij (Dixons, Hema, etc) en plaats deze terug in de PC. Let op dat je de onderkant niet met je vingers aanraakt, want dan trek je hem leeg. Windows XP kan toch overigens ook automatisch de time syncen, dus als je dat elke minuut laat doen heb je ook nergens last van mocht het probleem toch wat gecompliceerder blijken te liggen.
Link naar reactie
[quote:41d2a1e4d3="Marcel de Reus"]Zal waarschijnlijk idd aan de BIOS-batterij liggen. Haal deze er even uit, kijk naar het typenummer en koop zo'n gelijke batterij (Dixons, Hema, etc) en plaats deze terug in de PC.[/quote:41d2a1e4d3]Dat zal ik eens gaan proberen. [quote:41d2a1e4d3="Marcel de Reus"]Let op dat je de onderkant niet met je vingers aanraakt, want dan trek je hem leeg.[/quote:41d2a1e4d3] Dat is een goede tip! Morgen zal ik eens een batterij gaan kopen, en dan hoop ik dat het weer allemaal werkt. Bedankt iedereen voor de antwoorden, Jules Wijers
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...