Ga naar inhoud

Vraagje


Aanbevolen berichten

Ik heb nu een AMD Athlon XP 2000+ (Palamino), draaiend op een 133mhz FSB (266mhz DDR). Moederbord is een Asus A7V8X met ondersteuning voor FSB 100/133/166mhz. Ik heb 2x 256mb PC2700 geheugen, dit kan dus draaien op een FSB van 333mhz. Echter vanwege mijn processor draait dit nu op 266mhz. Is dit een erge underkill? Hoeveel verschil maakt het als ik mijn huidige processor vervang door bijv. een Athlon XP 2800+ (Thoroughbred B), die op 166mhz draait (333mhz DDR) als ik het goed heb, zodat mijn geheugen ook op 333mhz kan draaien? Ik denk hierbij aan of ik dan betere systeemperformance krijg. Ik vermoed van wel, maar hoeveel? Als het veel uitmaakt, wil ik misschien wel een nieuwe processor kopen. Welke AMD processor is het goedkoopste die met een 333mhz FSB werkt? Volgens AnandTech de 2800+, echter ik zie op diverse website's ook een 2600+ staan met daarbij '333mhz FSB'? Aangezien de 2600+ goedkoper is, zou dat dan mijn eerste keuze zijn als 'ie op 333mhz FSB draait.
Link naar reactie
De overstap van een 2000 naar bv. een 2600 met fsb van 166 is inderdaad wel een aardige. Gezien je mobo een processor met fsb van 166 ondersteund en je al geheugen hebt dat afdoende is is het wel de moeite waard. Zelf zou ik echter eerst proberen de processor van 133 fsb over te clocken richting de 166. Misschien dat dat niet lukt, ik heb geen ervaring met Palamino's, maar mijn Barton gaat van de originele 166 MHz fsb naar 225 MHz, en dat is niet met speciale koeling of solderen.
Link naar reactie
Ik heb nog nooit overgeklokt, en ik heb geen flauw idee of m'n processor met standaard AMD koeler wel een FSB van 133mhz naar 166mhz aankan. Probleem is, met FSB van 166mhz en een multiplier van 12.5x (locked uiteraard) kom ik dan op 2075mhz, tegen 1667mhz nu. Zou dit willen? Multiplier unlocken om hem op 10x te zetten lijkt me wel erg ver gaan. Tips voor overklokken van deze 'oude' Palamino?
Link naar reactie
Nee dat haal je nooit met een Palomino. Het is overigens niet perse een underkill, het levert namelijk vaak een betere performence op als het geheugen syncroom met de FSB loopt, zeker bij de KT400 chipset. Het verschil tussen de 2000+ en de 2800+ zal in games etc zeker goed merkbaar zijn, maar de vraag is of het het geld waard is. Je kunt misschien beter even wachten tot de prijzen nog wat verder dalen. Merk op dat de hogere FSB al in de rating is verwerkt.
Link naar reactie
Gezien mijn (toekomstig) budget zal het dan denk ik een Club3D ATi Radeon 9700 (non-pro) worden. De prijs hiervan is nu rond de € 215, die zal over een maandje of 2 denk ik wel onder de 200 zijn gezakt. Overklokken naar Pro snelheden is niet zo moeilijk las ik al in de FAQ van het 'Videokaarten & Monitoren' gedeelte (BIOS flashen en je kan overklokken). Da's dan mooi meegenomen.
Link naar reactie
[quote:fccbce5b14="Ben Lankamp"]Gezien mijn (toekomstig) budget zal het dan denk ik een Club3D ATi Radeon 9700 (non-pro) worden. De prijs hiervan is nu rond de € 215, die zal over een maandje of 2 denk ik wel onder de 200 zijn gezakt. [/quote:fccbce5b14] Ik denk dat die videokaart over 2 maanden erg slecht verkrijgbaar zou zijn. Ik moest laatst ook een systeem met een 9700 np erin bouwen, maar er zijn toch al veel winkels die ze niet meer kunnen krijgen. Hoe eerder hoe beter zou ik zeggen
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...