Ga naar inhoud

oude prullenbak pc laten werken; probleempje...


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig een -zowat uit prullenbakkenland afkomstige- pc aan de praat te krijgen. Ik kreeg hem met alle onderdelen doorelkaar en een kapotte voeding enz. maar ik heb heb onlangs aan de praat gekregen :) Alleen toen ik hem dus opstartte kwam er een probleempje. Hij start dus op en na zo'n 10 seconden zeg hij iets van "Boot disk failure please insert system diskette" Toen heb ik er dus auto-extracting MS-dos in de floppydrive gedaan allen doet ie nog steeds niets. Nu ben ik Debian linux/GNU aan het downloaden, maar zal dat het dan wel doen? wat is het probleem? Het systeem werkt op (2) SIMM's en heeft een 66 Mhz ptm1 processor (voor 1 euro samen met mobo op marktje gekocht) Verder heeft hij een nieuwe Fuijtsu Siemens 10,2 HD in en een doublespeed cd-rom. De voeding heb ik een paar weken veravderd en gaat op 230Volt...
Link naar reactie
  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Het probleem is dat de computer de HDD niet herkent omdat deze te groot is. Dit kan verholpen worden met speciale tooltjes die de fabrikant van de schijf vaak op hun site aanbiedt of door er een tweede kleinere schijf in te zetten, je kunt daar dan gewoon je /boot partitie van maken met Debian en zo toch de 10GB schijf benutten. Omdat de HDD dus niet gezien wordt en ook niet geboot kan worden gaat hij kijken naar een floppy, maar blijkbaar is de gebruikte flop niet bootable. Andere mogelijkheden zijn dat de floppydrive niet werkt of niet herkent wordt.
Link naar reactie
[quote:2e0ec81521="Marcel de Reus"]Het probleem is dat de computer de HDD niet herkent omdat deze te groot is. Dit kan verholpen worden met speciale tooltjes die de fabrikant van de schijf vaak op hun site aanbiedt of door er een tweede kleinere schijf in te zetten, je kunt daar dan gewoon je /boot partitie van maken met Debian en zo toch de 10GB schijf benutten. Omdat de HDD dus niet gezien wordt en ook niet geboot kan worden gaat hij kijken naar een floppy, maar blijkbaar is de gebruikte flop niet bootable. Andere mogelijkheden zijn dat de floppydrive niet werkt of niet herkent wordt.[/quote:2e0ec81521] Dit betekent echt niet altijd dat de HD te groot is. Je moet je HD detecteren in het bios... Anders weet het bios niet met wie hij van doen heeft. En dan via diskette/cdrom whatever de HD bootable maken met dos/linux/windows enz...
Link naar reactie
[quote:167d12d5a7="carlobernardini"]maar hoe moet dat? sorry klinkt een beetje dom, maar ik heb niet al te veel verstand van bios settings en boots... verder als een van jullie een link naar zo'n programmatje voor me vind ben je echt helemaal te gek! iniedergeval alvast thanx[/quote:167d12d5a7] Mja, dat doet je signature niet echt eer aan. 8) F1 of DEL oid, staat bij opstarten van pc wel in beeld hoe je in bios komt en dan het menu ff opzoeken waar je het kan instellen. Vaak heb je een optie autodetect HDD. Ook moet je de jumpers ff controlleren op master/slave... en dan op master zetten als dat niet goed is. Qua programma, bijvoorbeeld een windows 98 bootdisk ofzo downen bij ww.bootdisk.com en dan format /? om te kijken welke parameter je nodig hebt om opstart bestanden op de hd te zetten. Volgens mij was dat format c: /b... Maar dat zie je dan wel als je format /? in typt...
Link naar reactie
Het zou ook kunnen dat de IDE controller kapot is... Maar als ik het goed begrijp kun je niet eens opstarten van diskette? Probeer eens een ander diskettestation, of een ander kabeltje ervoor. [quote:0656b0e293]auto-extracting MS-dos [/quote:0656b0e293] Wat je hiermee bedoelt weet ik niet helemaal, maar je hebt dus een opstartbare diskette nodig.
Link naar reactie
ik heb m'n harddisk er nu uit gehaald. Het kan niet kapot zijn, want het is echt nieuw... Nu staan er dus 4 pinnetjes in dubbele rij (de eerste is een enkele) .::: Er zit een blauw pinnetje op de tweede .[]:: en op delaatste een zwarte .[]:[] Is dit goed of moet ik de pinnetjes anders zetten? Verder; er zit maar een floppy drive in... zou de diskette vanzelf iets moeten opstarten of zo? In heb er een bootdisk van windows 95 op, 98 zou er NOOIT op passen, te grafisch en te groot voor de processor en intern geheugen.
Link naar reactie
[quote:3488540dec]ik heb m'n harddisk er nu uit gehaald. Het kan niet kapot zijn, want het is echt nieuw... [/quote:3488540dec] :roll: dat is érg naief. Ik denk trouwens ook niet dat-ie kapot is, daarvoor heb ik al genoeg gekloot met oude pc's. Maar probeer 'm eens in een andere pc als je zekerheid wilt. [quote:3488540dec]Is dit goed of moet ik de pinnetjes anders zetten? Verder; er zit maar een floppy drive in... zou de diskette vanzelf iets moeten opstarten of zo?[/quote:3488540dec] Hoe de pinnetjes moeten verschilt per hd, staat wel een beschrijving op de hd zelf, of in de handleiding. Als je wilt opstarten vanaf het diskettestation dan moet er een opstartbare diskette in. Wil je dat niet, dan mag er geen diskette in of je moet in de BIOS aangeven dat-ie er niet vanaf mag opstarten. Als de hd gloednieuw is kun je er overigens ook nog niet van opstarten... [quote:3488540dec]sorry voor de domme vraag -->wat is een IDE controller, want misschien is die inderdaad kapot...[/quote:3488540dec] Chip op het moederbord, als die kapot is kun je geen IDE apparaten meer gebruiken (dat zijn hd's + CD-ROMs)
Link naar reactie
[quote:42928de031="diniz"] Dit betekent echt niet altijd dat de HD te groot is. Je moet je HD detecteren in het bios... Anders weet het bios niet met wie hij van doen heeft. En dan via diskette/cdrom whatever de HD bootable maken met dos/linux/windows enz...[/quote:42928de031] Ik heb zelf nog nooit een P66 gezien anders die een HDD boven de 8GB kon detecteren ;)
Link naar reactie
ah, kijk ik heb enkele combinaties gevonden; er staat JUMPER FUNCTION: master slave cable select slave present 2 4 6 8 2 4 6 8 2 4 6 8 2 4 6 8 : : : [] . : [] : : . : : [] : . : : [] : . 1 3 5 7 9 1 3 5 7 9 1 3 5 7 9 1 3 5 7 9 Nu staan de pinnetjes op geen een van deze combinaties... 2 4 6 8 [] : : [] . 1 3 5 7 9 op welke combinatie moet ik ze nu zetten?
Link naar reactie
Zorg eerst maar eens dat je de HD aan de praat krijgt en vergeet die cdrom speler. Pleur die maar van de kabel af en alleen de HD erop. Zorg ook dat de kabel niet verkeerd om zit en zet dan zoals die tekening aangeeft hem op MASTER. Dan detecteren in bios zoals ik al beschreef en dan moet hij bij het opstarten in beeld komen. Genoeg werk weer voor je d8 ik zo.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...