Ga naar inhoud

AMD64 en backward compatibility?


Aanbevolen berichten

[quote:28b11306ff="BA"]Juist. En btw, als SCO zijn zin krijgt kunnen ze dat gratis linux ook wel op hun buik gaan schrijven, dat zaagt meteen de poten onder linux weg als ze licentiegelden moeten gaan betalen.[/quote:28b11306ff] SCO krijgt imho met geen mogelijkheid zijn zin. De claims van SCO zijn dermate absurd dat ze nooit waar kunnen worden.
Link naar reactie
  • Reacties 99
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:7321e196be="BA"]ja wat is beperkt? Zit er complete DX9 functionaliteit in? En is dat ook bruikbaar, kan ik bijvoorbeeld 3Dmark2003 draaien onder linux?[/quote:7321e196be] Beperkt is dat er sommige games onder linux draaien die directx nodig hebben. welke dat zijn zullen neem ik aan te vinden zijn op www.transgaming.com. 3DMark2003 gaat neem ik aan niet omdat de winex-bibliotheek speciaal wordt aangepast aan games. Dus als men bijv. max payne wil laten draaien met winex dan gaat men de functies aan de bibliotheek van winex toevoegen zodat max payne kan worden gedraaid. Maar andere games gebruiken andere functies en die zijn nog niet geimplementeerd dus die games draaien dan niet. Of die games kunnen bijv. niet worden geinstalleerd. (Grote nadeel van Winex is vind ik, dat je er voor moet betalen en alsof dat nog niet erg genoeg is moet je daar nog een abbonnement voor hebben ook. Dat zijn dus echt alleen de linux-die hards die het gebruiken. Winex is wat mij betreft daarom geen optie en windows is eigenlijk het enige platform voor games.)
Link naar reactie
[quote:b0f18c152c="BA"]Lol dat kan je dan toch nauwelijks DX support noemen? DX is een vaste standaard, als 1 game het doet dan zou het allemaal moeten werken.[/quote:b0f18c152c] De DX support is gewoon nog niet klaar. Overigens zijn er best wel populaire games die je onder linux kunt doen als je winex gebruikt, zoals bijv. max payne en zonet zag ik op de website ook GTA Vice Vity. Maar je hebt gelijk dat microsoft voorlopig het monopolie wat betreft games zal behouden.
Link naar reactie
[quote:4e3913e23d]Voor de duidelijkheid, met integreren in het bedrijfsleven bedoel ik een baan vinden. Natuurlijk kan het nog steeds dat je dat niet wilt.[/quote:4e3913e23d] Dat wil ik idd niet, ik wil geen ruk met het bedrijfsleven te maken hebben. Wil leraar worden. [quote:4e3913e23d] Grote kans dat je eventuele toekomstige werkgever over 10 jaar daar niet tevreden mee is. Hij wil misschien een videoconferentie houden, met jou en nog 10 anderen. Helaas, het conferentieprogramma dat iedereen gebruikt wil op jouw systeem niet eens opstarten.[/quote:4e3913e23d] Microsoft Office wil ook niet opstaren op mijn systeem (beter gezegd, ik wil niet dat het opstart :P ). Das dan even heel jammer, maar ik heb een .doc filter in Kmail, alle .doc crap gaat direct door naar de prullebak. Als je me wat te vertellen hebt doe je dat maar in een open formaat, anders heb je gewoon pech, toedeloe. [quote:4e3913e23d] Reken maar dat de anderen dat niet leuk vinden... [/quote:4e3913e23d] Ik vind het niet leuk dat anderen bepalen wat voor PC en software ik zou moeten gebruiken. [quote:4e3913e23d] Mensen die een concurrerende positie op de arbeidsmarkt willen hebben moeten met de tijd mee. Als je daar geen behoefte aan hebt hoeft dat natuurlijk niet.[/quote:4e3913e23d] Mooi :) [quote:4e3913e23d] En btw, als SCO zijn zin krijgt kunnen ze dat gratis linux ook wel op hun buik gaan schrijven, dat zaagt meteen de poten onder linux weg als ze licentiegelden moeten gaan betalen.[/quote:4e3913e23d] SCO is no issue, werkelijk niet in geen enkel opzicht. Ten eerste hebben ze gewoon geen gelijk. Er zouden 80 overeenkomstige regels zijn gevonden op de paar miljoen (kan ik ook "include <stdio.h>" etc matches krijg je dan :P ). Al zouden ze gelijk hebben dan kunnen ze het niet hard maken. Al kunnen ze het hard maken dan is er nu al een vervanging van alle zogenaamd besmette code (is gemaakt voor bedrijven die bang werden van dat gezwam). Al kunnen ze het hardmaken dan nog zullen ze geen gelijk krijgen van de rechter omdat ze zelf nog steeds de kernel onder de GPL op hun ftpservers aanbieden. Als ze blijven ouwehoeren koopt IBM ze gewoon uit. Het zijn gewoon de laatste stuiptrekkingen voor de dood van SCO. Zoals het er nu naar uit ziet gan IBM, Red Hat en SuSE flink wat geld aan schadeclaims verdienen en wordt SCO totaal leeggezogen. Softwarepatenten en EUCD zijn veel enger. [quote:4e3913e23d] Linux heeft beperkt DX support in Winex. Helaas moet je daar een abbonnement voor hebben en zolang winex niet standaard met distributies zoals suse wordt meegeleverd blijft de gamesmarkt inderdaad in handen van microsoft.[/quote:4e3913e23d] Je kunt WineX gratis uit de CVS halen hoor, het gaat alleen om de binary packages en het recht om te voten aan welke games er gewerkt moet worden. [quote:4e3913e23d] Lol dat kan je dan toch nauwelijks DX support noemen? DX is een vaste standaard, als 1 game het doet dan zou het allemaal moeten werken.[/quote:4e3913e23d] keep dreaming :roll: Jij moet maar eens met de Transgaming developpers gaan babbelen. Ow ja, DX is van MickeySoft hè. [quote:4e3913e23d]De DX support is gewoon nog niet klaar. Overigens zijn er best wel populaire games die je onder linux kunt doen als je winex gebruikt, zoals bijv. max payne en zonet zag ik op de website ook GTA Vice Vity. Maar je hebt gelijk dat microsoft voorlopig het monopolie wat betreft games zal behouden.[/quote:4e3913e23d] Das bs, DX support zal nooit klaar zijn zolang de API niet vrijgegeven wordt. Steeds meer games kennen een GNU/Linux versie, zijn geschikt voor WineX of worden geport door www.icculus.org dat monopolie is absoluut niet veilig.
Link naar reactie
Ja en dan ben jij leraar em dan komt er zo'n kiddie je wat vragen en dat snap je niet, want het draait niet op je oude barrel. :P Of je krijgt een mail van het schoolhoofd en die kan je niet lezen. Paar van die geintjes, en zeg maar dag tegen je baan. Sorry, maar je kan wel merken dat je nog maar 16 bent, van dat soort dingen heb jij dus nog echt helemaal niks begrepen. Missen mails door dat soort flauwekul ed en dat soort informatie kost je gewoon klanten in het bedrijfsleven. En geloof het of niet, maar een school is ook niks anders als een bedrijf. Misschien moet je eens wat meer buiten komen ipv 15 uur per dag computeren :P [quote:e4cfc8ad39] keep dreaming Jij moet maar eens met de Transgaming developpers gaan babbelen. Ow ja, DX is van MickeySoft hè. [/quote:e4cfc8ad39] Wat heb ik daar mee te babbelen? Dat ze toevallig een game kunnen draaien van 2 jaar oud of zo is leuk voor ze, maar dan moet je niet zeggen dat je DX ed support, want het stelt dus gewoon geen drol voor. Ik hoop niet dat al hun support op die manier geregeld is :roll: Kan je wel blazen dat het van MS is maar dat doet opzich niet terzake. Leuk dat jij je zo geweldig vind dat je linux draait, maar zoals je misschien al is opgevallen is de rest dus niet zo onder de indruk. Je bent er echt niet beter door als een windows user omdat je toevallig een ander OS gebruikt. Ik heb ook linux gebruikt en ik vond het gewoon totaal niks, tsja kan gebeuren he? :P
Link naar reactie
[quote:54788a1e30]Ja en dan ben jij leraar em dan komt er zo'n kiddie je wat vragen en dat snap je niet, want het draait niet op je oude barrel.[/quote:54788a1e30] Als ze het nu vragen snap ik het negen van de tien keer ook al niet, want het draait niet onder GNU/Linux. Ik wil gewoon leraar natuurkunde/wiskunde worden hoor, geen informatica oid. [quote:54788a1e30]je krijgt een mail van het schoolhoofd en die kan je niet lezen. Paar van die geintjes, en zeg maar dag tegen je baan. Sorry, maar je kan wel merken dat je nog maar 16 bent, van dat soort dingen heb jij dus nog echt helemaal niks begrepen.[/quote:54788a1e30] Hoezo, komt het schoolhoofd uit japan oid? Bovendien ben ik niet verplicht een computer te hebben en hij mag me er zeker niet voor ontslaan. Dat het in de praktijk heel moeilijk is snap ik echt wel hoor, maar voorlopig zit ik een bedrijf genaamd school en het lukt prima tot nu toe. [quote:54788a1e30]Misschien moet je eens wat meer buiten komen ipv 15 uur per dag computeren [/quote:54788a1e30] kijk wel uit :D [quote:54788a1e30]Wat heb ik daar mee te babbelen?[/quote:54788a1e30] [quote:54788a1e30]DX is een vaste standaard, als 1 game het doet dan zou het allemaal moeten werken.[/quote:54788a1e30] Als jij dat denkt dan kunnen ze je een hoop uitleggen ;) [quote:54788a1e30]Dat ze toevallig een game kunnen draaien van 2 jaar oud of zo is leuk voor ze, maar dan moet je niet zeggen dat je DX ed support, want het stelt dus gewoon geen drol voor.[/quote:54788a1e30] Jij hebt dus duidelijk de support en vote lijst niet bekeken. In combinatie met de ports van www.icculus.org en de GNU/Linux versies van games heb je een redelijk goede denken voor recente populaire games. [quote:54788a1e30]Kan je wel blazen dat het van MS is maar dat doet opzich niet terzake.[/quote:54788a1e30] Daarmee wilde ik aangeven dat het dus gesloten crap is en je statement daarom absoluut niet opging. [quote:54788a1e30]Leuk dat jij je zo geweldig vind dat je linux draait, maar zoals je misschien al is opgevallen is de rest dus niet zo onder de indruk. Je bent er echt niet beter door als een windows user omdat je toevallig een ander OS gebruikt. [/quote:54788a1e30] Als je nu gewoon goed mijn verhaal gelezen had, dan wist je dat ik mezelf helemaal niet goed voel omdat ik GNU/Linux gebruik en dan wist je ook dat het me geen flikker interesseert dat anderen niet onder de indruk zijn en dat het me eveneens geen flikker interesseert dat andere mensen Windows gebruiken, net zulke belangrijke (of onbelangrijke) mensen als ik. De opmerking doelde een heel ander doel als waar jij het nu voor aanziet en dat had je ook gezien als het niet uit de context trok. Kortom een hoop valse vooroordelen om niks.
Link naar reactie
Hmm.. ik had dit onderwerp beter "De problematiek van de hedendaagse computeraar"" kunnen noemen. :D :D :D Ik geloof echt dat alles wat er op dit moment speelt (Intel <-> AMD, Windows <-> Linux, ATI<-> Nvidia, 32 bit <-> 64 bit, enz.) de revu is gepasseerd. In ieder geval even samengevat. 64bit technologie is op dit moment nog niet de moeite waard om op te wachten...met een vervangingsstijd van circa 4 jaar is de volgende "volgende pc" waarschijnlijk pas een 64 bits bak (Itanium x86-64 Intel of AMD64 based) De OS'en zijn er ook nog niet helemaal klaar voor, en als ze dat wel zijn, misschien komen er dan meerdere versies (BRAK!)...oftewel... Binnenkort maar even langs de computerboer voor een leuke P4 bak (komen daar binnenkort nog nieuwe (core-)versies van uit?)
Link naar reactie
[quote:c93c46900d]Ik wil gewoon leraar natuurkunde/wiskunde worden hoor, geen informatica oid.[/quote:c93c46900d] BA beweerde niet anders. Computers dringen steeds verder door. Vier of vijf jaar geleden kreeg ik bij natuurkunde al een computeropdracht om een elektronische schakeling te maken. Die trend ontwikkelt zich steeds verder, ook non-informatica docenten krijgen steeds meer met pc's te maken. [quote:c93c46900d] Hoezo, komt het schoolhoofd uit japan oid? Bovendien ben ik niet verplicht een computer te hebben en hij mag me er zeker niet voor ontslaan. [/quote:c93c46900d] Denk je dat hij al je 60 collega's een bericht zal sturen, maar jou de boodschap persoonlijk zal geven? Reken er maar niet op. Leerkrachten kijken vrij regelmatig opdrachten thuis na. Wat als die opdrachten met een programma zijn gemaakt dat niet bij jou thuis werkt? Je bent verplicht je taken te uit te voeren, als je dat niet kunt doen zul je wel degelijk de laan uitgestuurd worden. Erger nog, je begint met een eenjarig contract. Als je dat eerste jaar niet naar wens kunt functioneren wordt het contract gewoon niet verlengd. Komt geen ontslag bij kijken... [quote:c93c46900d]Dat het in de praktijk heel moeilijk is snap ik echt wel hoor, maar voorlopig zit ik een bedrijf genaamd school en het lukt prima tot nu toe[/quote:c93c46900d] Tja, 10 jaar geleden hadden heel weinig mensen bij me in de klas een pc thuis. Misschien zullen pc's over 10 jaar wel een grotere rol innemen dan nu...
Link naar reactie
[quote:74388a7804="Alexander Online"]als ik de topicstarter was zou ik niet gaan w8en op die 64 bits gedoe. dat is toch allemaal nog niet zeker welke beter is blablabla en in het begin kan 64 bits alleen maar problemen geven[/quote:74388a7804] Mijn advies is om nog even te wachten tot A64 uitgebracht is. Een A64 koop je niet direct vanwege de 64 bits, maar om de prijs en de prestaties. Als die goed zijn verlies je niets ten opzichte van andere 32 bits CPU's, maar je krijgt wel een leuke bonus in de vorm van AMD64 compatibiliteit. Denk eraan dat A64 ook probleemloos in 32 bits modus kan werken.
Link naar reactie
Ik was op de site van Thermaltake aan het neuzen toen ik dit tegen kwam: [url]http://www.thermaltake.com/products.htm[/url] [i:ce617f477a][b:ce617f477a]Venus Series[/b:ce617f477a] for K8 Opteron and Athlon64 Powerful heat sink fans: the solution for the newest AMD CPU processor [/i:ce617f477a] maar AMD64 is toch nog niet uit? en hebben ze nu al koelers :-?
Link naar reactie
[quote:18c3053e71="BA"]Ik heb ook linux gebruikt en ik vond het gewoon totaal niks, tsja kan gebeuren he? :P[/quote:18c3053e71] Wat vond je er shit aan dan en hoe lang heb je het gebruikt? Ik ben vorig jaar zomer gedeeltelijk overgegaan op linux (suse 8.0) en ik vind het toch echt een stabiel en uitstekend besturingssysteem dat qua gebruiksvriendelijkheid in veel opzichten niet onderdoet voor winxp. Alleen leer je de kracht van het systeem pas kennen na een paar maanden en ook als je de commandline leert gebruiken, want de commandline is erg krachtig, anders dan bij bijv. MS-DOS. Het ligt er ook aan wat je met je systeem wil doen, want sommige software is er gewoon niet voor linux, zoals games of videobewerkingprogramma's maar als je computerhobbyist bent is linux toch wel zo'n beetje het summum van alle systemen. Bovendien kost het maar een paar euro, afh. van de distro.
Link naar reactie
[quote:e8426aa36f] Je bent verplicht je taken te uit te voeren, als je dat niet kunt doen zul je wel degelijk de laan uitgestuurd worden. Erger nog, je begint met een eenjarig contract. Als je dat eerste jaar niet naar wens kunt functioneren wordt het contract gewoon niet verlengd. Komt geen ontslag bij kijken...[/quote:e8426aa36f] De school is verplicht mij in die mogelijkheid te brengen en dus een plek op school aan te bieden met een computer waar dat programma dan wel op draait. Ik kan nooit maar dan ook nooit ontslagen worden om het feit dat ik geen computer (of in hun ogen voldoende) computer heb thuis of om de gevolgen daarvan. [quote:e8426aa36f]De OS'en zijn er ook nog niet helemaal klaar voor, en als ze dat wel zijn, misschien komen er dan meerdere versies (BRAK!)...oftewel...[/quote:e8426aa36f] GNU/Linux is er al lang klaar voor hoor en er zijn duizende versies van GNU/Linux en het is het beste OS dat ik ken, dus je theorie volg ik niet helemaal. Als jij nu een 64bits proc wilt en je wilt er voor 100% gebruik van maken moet je gewoon GNU/Linux nemen, maar dan hoef je dus niet perse op de A64 te wachten, je kunt ook gewoon een SPARC, Itanium, PPC, etc pakken.
Link naar reactie
We gaan hier nu wel behoorlijk off-topic, dat is niet de bedoeling. Als mensen een discussie over Linux willen beginnen, dan hebben we daar een ander subforum voor. Met het onderstaande kunnen we hopelijk de andere, nutteloze subdiscussie ook afsluiten. [quote:54d2c2e724]De school is verplicht mij in die mogelijkheid te brengen en dus een plek op school aan te bieden met een computer waar dat programma dan wel op draait.[/quote:54d2c2e724] Helaas, dat is niet zo. Sinds drie jaar worden alle studenten van de faculteit economie van de Hanze (HBO in Groningen) [i:54d2c2e724]verplicht gesteld[/i:54d2c2e724] een laptop aan te schaffen. Die moeten ze [i:54d2c2e724]zelf[/i:54d2c2e724] betalen. Dat is niet uniek, dergelijke regelingen zijn steeds meer in opkomst. Het is slechts een kwestie van tijd voordat dit ook tot het voortgezet onderwijs doordringt. [quote:54d2c2e724]Ik kan nooit maar dan ook nooit ontslagen worden om het feit dat ik geen computer (of in hun ogen voldoende) computer heb thuis of om de gevolgen daarvan.[/quote:54d2c2e724] [i:54d2c2e724]Zoals ik net al zei[/i:54d2c2e724], je hoeft niet ontslagen te worden. Als jouw eenjarig arbeidscontract is afgelopen is niemand verplicht je opnieuw aan te nemen. Nog afgezien van de vele andere loopholes... :roll:
Link naar reactie
[quote:d465bb529e]Dat is niet uniek, dergelijke regelingen zijn steeds meer in opkomst. Het is slechts een kwestie van tijd voordat dit ook tot het voortgezet onderwijs doordringt.[/quote:d465bb529e] Ik ben ook verplicht boeken te huren/kopen als ik op school wil blijven en daar kunnen ze idd waarschijnlijk best een laptop bij verplichten. Bij een werknemer ligt dat echter anders, de school moet de faciliteit aanbieden. Het kan niet zo zien dat de school jou als leraar verplicht een computer aan te schaffen. Dat zien we dan wel weer, voorlopig is het absoluut niet aan de orde. Tegen de tijd dat ik leraar ben gebruikt toch iedereen OSS en koop ik net zo goed een andere proc dan een Intel.
Link naar reactie
Luister nou eens naat egslim :roll: Op het moment dat je moeilijk doet krijg je gewoon geen nieuw contract, dat is heel erg simpel. Ik weet niet of je het weet, maar als je jaarcontract afgelopen is dan mag een werkgever [b:1ca800fab3]zonder opgaaf van reden[/b:1ca800fab3] besluiten je copntract niet te verlengen. Bedenk wel even dat je s'avonds ook nog bijvoorbeeld je overwerk heb... als jij dan met zo'n excuus aankomt dan is het wel bye bye. Tegen die tijd gebruikt iedereen OSS? denk het niet en scholen al helemaal niet. Die computers heb je daar ook onder andere om ervaring op te doen met die dingen, als MS nog steeds de standaard is gaat een school natuurlijk geen les in OSS geven. Boeiend hoeveel servers er OSS draaien, daar krijgt 99% van de toekomstige leerlinegn toch niet mee te maken. Maar goed volgens mij kan je net zo goed tegen een betonnen muur aan praten, blijf maar lekker in je eigen wereld :roll: Computerbacterie: Ik heb ongeveer een jaar slackware naast me gewone windows 2000 gebruikt. Alleen zat ik de meeste tijd toch in windows vanwege de games en software die ik gebruik. Beiden hadden bij mij geen stabiliteitsproblemen, maar linux voegde imho gewoon niks toe aan windows, en zat dus alleen maar me HDD ruimte te bezetten. Ook het vaak genoemde snelheid voordeel heb ik niks van gezien, al zal je daar op tragere systemen wel meer van terug zien. Dan is de keus snel gemaakt niet? face it, linux moet gewoon op de desktop nog steeds zijn meerdere erkennen in windows. Allerlei ports voor spellen ed zijn wel leuk, maar daar ga ik niet op wachten. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de softwaresupport net zo hoog is als bij windows, dan kijken we wel weer eens. Bovendien denk ik dat het een Utopie is, iemand wil altijd wel geld verdienen dus een wereld waarin 100% van de software gratis is zal je niet gauw zien. Er komt er dan vast wel weer 1 die er wel een slaatje uit wil slaan en dan kom je weer bij een toestand als MS terug.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...