Ga naar inhoud

AMD64 en backward compatibility?


Aanbevolen berichten

Ik hoop niet dat ik met de rest wordt bedoeld, want ik denk juist dat Intel uiteindelijk aan het langste eind zal trekken. [quote:4a99124083]AMD bijbenen qua snelheid? Nou excuse me, maar de benches die ik tot nu toe gezien heb waren niet erg indrukwekkend[/quote:4a99124083] idd niet, daarom beweerde ik dat ook helemaal niet :P [quote:4a99124083] niet zozeer qua snelheid[/quote:4a99124083] De prijzen van software zullen de komende tijd ook flink gaan dalen. Microsoft begint al behoorlijk zenuwachtig met allerlei prijsstunts te beginnen. Balmer heeft diverse hardware leveranciers teostemming gegeven Windows tegen zeer lage prijzen te leveren, zolang de klanten maar niet overstappen naar GNU/Linux en zo zal het waarschijnlijk ook met andere grote software pakketen gaan. De revolutie van OSS gaat overigens veel sneller dan verwacht, houd www.nedlinux.nl maar eens in de gaten en kijk het archief eens door. Het ene na het andere grote bedrijf stapt over of sluit zich aan bij OSS development platforms en de ene na de andere regering begint aan de overstap naar OSS, zelfs ik vind het verbazend hoe snel het opeens gaat. Overigens is het argument dat OSS voor Intel/IA64 gunstig is natuurlijk ook geldig voor AMD. Als iedereen OSS zou gebruiken, maakt het totaal niet uit wat voor platform je draait. Ik denk absoluut dat Intel uiteindelijk een monopolie positie zal bemachtigen, door simpelweg op een tactische manier IA64 te introduceren. Of de technischie mogelijkheid bestaat een x86-64 / IA64 complient platform te maken betwijfel ik, dan was Intel hier waarschijnlijk al veel eerder mee begonnen. Voorlopig is het echter niet zover, ik ben benieuwd wat de Prescott gaat brengen en hoe de A64 modellen het gaan doen. De opbouw van een monopolie is zoiezo een langdurig proces, beetje bij beetje moet zoveel mogelijk incompatible met de concurrent worden gemaakt. BTW mij interesseert een proc-monopolie me niet zoveel. Dan stop ik wel gewoon totaal met games, das de enige binare crap die ik gebruik. Ik wil zoiezo eigenlijk een 2e hands ultra-sparcje.
Link naar reactie
  • Reacties 99
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
kijk ik ben maar een leek, en ik snap niet alles van julluie verhalen. maar waar ik op hoop is dat het geen zooi wordt. En marcel, idd jij zei net als dat dvd+ en - gedoe, jij zei begint zich zo langzamerhand optelossen. Maar wie denk jij dat het wordt? ik dacht aan + Maar het zal nog wel ff duren denk ik voordat 64 helemaal is ingburgerd. laten we hopen dat het geen puinhoop wordt.
Link naar reactie
Maar je ziet nu al dat steeds meer bedrijven overstappen naar OSS, juist vanwege prijs, schaalbaarheid, stabiliteit etc. Plus dat het veel flexibeler overstapt naar een andere architectuur dan Microsoft. Dus krijg je straks misschien het Intel/Microsoft kamp aan de ene kant en AMD/Open Source daartegenover. Voor wie zouden nVidia en Ati dan kiezen? :wink:
Link naar reactie
Makkelijk, voor M$. Heb je wel eens linux met DX support gezien? De gamersmarkt zal sowieso nog wel een hele tijd in handen van MS blijven. Maar de heren van ATI en nV zijn wel zo slim om voor alle platformen drivers te schrijven. De Quadro en FireGL serie, net als de 3Dlabs Wildcat, zijn proffesionele OpenGL kaarten, en een OGL project onder linux renderen gaat wel goed. Je moet wel in je achterhoofd houden hoe groot die markt nou eigenlijk is he, als er wat bedrijven over stappen naar OSS betekend dat nog niet het faillisiment van MS. Kijk maar naar buivoorbeeld de verkopen van Windows 2003, die gaan nog steeds boven verwachting.
Link naar reactie
Inderdaad, maar in feite ook niks nieuws, behalve dat je hem nu een half jaar gebruiken kan, dat vind ik wel uniek. XP heeft geloof ik 30 dagen trial. Maar het is idd wel erg slim, na 180 dagen heb jij geen zin meer om je netwerk op zijn gat te gooien. Als je 2003 server het dan goed doet dan zegt de baas betaal maar en heeft MS dus alsnog zijn klant binnen.
Link naar reactie
[quote:3e07d8ea98]Overigens is het argument dat OSS voor Intel/IA64 gunstig is natuurlijk ook geldig voor AMD. Als iedereen OSS zou gebruiken, maakt het totaal niet uit wat voor platform je draait.[/quote:3e07d8ea98] Daar zit juist het probleem voor AMD! Op dit moment is vrijwel alle software verkrijgbaar in IA32, m.a.w. het werkt probleemloos en op volle snelheid onder een AMD64 besturingssysteem. IA64 heeft op dit gebied een enorme achterstand. OSS zorgt ervoor dat Itanium die achterstand kwijtraakt, terwijl het op K8 vrijwel geen effect heeft. [quote:3e07d8ea98]BTW mij interesseert een proc-monopolie me niet zoveel. Dan stop ik wel gewoon totaal met games, das de enige binare crap die ik gebruik. Ik wil zoiezo eigenlijk een 2e hands ultra-sparcje.[/quote:3e07d8ea98] Dan zou ik liever voor een IBM Power gaan, die presteren beter en hebben een vriendelijker ISA. Maar dat terzijde, het bedrijfsleven volgt de nieuwe CPU's en nieuwe software (op een afstandje) en als je daarin wilt integreren ontkom je er niet aan om dat ook te doen. Stel je een videoconferentie voor tussen thuiswerkers over 10, 15 jaar. Dan praat je bijvoorbeeld over DivX kwaliteit beelden zonder schokken, die tussen alle pc's heen en weer gestuurd moeten worden. Die AXP2000+ van jou zal dat allemaal niet kunnen decoderen/encoderen -> je hebt een andere pc daarvoor nodig. Dit is een extreem voorbeeld, maar ook al speel je geen spellen, dan nog zal je pc op den duur te traag worden voor andere applicaties die je nodig hebt.
Link naar reactie
Tuurlijk, ik werk zelf voor een grote bank met minstens 10.000den werkstations met allemaal WinNT4. Elke change duurt eeuwen, voordat die overstappen op OSS.... maar ook Server 2003 zit er voorlopig niet in, laat staan 64bit machines. Toch lees je regelmatig dat die en die overgestapt is. Het is wel een schijntje in vergelijk met de totale markt, maar toch is het begin er. Maar inderdaad gaat het waarschijnlijk een hele tijd duren voordat Microsoft ook maar enigzins moet wijken. Want 2003 doet het als webserver ook goed heb ik begrepen, dus misschien gaan zij weer een aanval openen op al die Linux en FreeBSD webservers.
Link naar reactie
[quote:4107855cc3="Alexander Online"]ik gok nvidea naar microsoft/intel en Ati naar amd/open source[/quote:4107855cc3] Denk eraan dat deze bedrijven zoveel mogelijk zullen proberen hun risico's te spreiden. Intel heeft heel gemakkelijk de resources om van beide walletjes te eten. AMD flirt met OSS om Microsoft te laten opschieten met een AMD64 versie van Windows. Verder zijn Intel en Microsoft concurrenten van elkaar, omdat ze beide de prijzen van hun eigen producten hoog willen houden, terwijl die van de andere componenten omlaag moeten om de totaalprijs laag te houden. Microsoft gebruikt AMD als hefboom om Intels prijzen laag te houden, Intel steunt Linux om Microsoft op z'n hoede te houden. Op dit moment heeft nVidia betere banden met AMD, en Ati met Intel. Kijk maar naar de chipsets.
Link naar reactie
[quote:c105bd5a78] Maar wie denk jij dat het wordt?[/quote:c105bd5a78] Waarschijnlijk uiteindelijk geen van beide, maar het nieuwe Blue-Ray, als ze daar tenminste wel een standaard voor maken, want voorlopig heeft elk merk weer een aparte variant. Beschrijfbare DVD is gewoon naar de klote geholpen door het bedrijfsleven, net zoals de kopiërbeveiligen dreigen de Audio-CD standaard uiteindelijk naar de klote te helpen. Het is absoluut niet ondenkbaar dat je over een paar jaar CD's op lang niet elke cdspeler meer kunt afspelen. [quote:c105bd5a78] Yep, maar wat is nou het werkelijke percentage wat naar OSS overstapt? hoogtuit 1-2%? Het zal echt niet gebeuren dat de komende jaren opeens het hele bedrijfsleven op OSS draait. Daar zal AMD dus niet veel aan hebben imho.[/quote:c105bd5a78] Jeroen Baten kan dat erg mooi uitleggen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat dit soort dingen vaak niet geleidelijk gaan maar in een korte snelle beweging. Hij gebruikte daarvoor een grafiek met twee lijnen, één voor OSS en één voor commerciële software. Op een gegeven moment komt OSS gewoon zo duidelijk qua prijsvoordeel en kwaliteit boven de lijn van de commerciële software uit dat bedrijven massaal over zullen stappen. Duitsland is bijvoorbeeld bezig ALLE overheidscomputers (op een paar uitzonderingen na) om te zetten naar OSS. Dat gaat niet heel rustig in der loop der jaren, nee beslling genomen, contract met IBM en SuSE getekend en beginnen maar. Je ziet nu dat alle grote bedrijven massaal overstappen op GNU/Linux voor bijvoorbeeld embedded stuff, de ene na de andere gaat GNU/Linux voor telefoons, dvd-spelers, etc, etc gebruiken. Op de server markt is OSS zoiezo al een zeer snel groeiend feit, Apache is de meest gebruikte webserver en het aandeel GNU/Linux op de servermakrkt stijgt met de dag. GNU/Linux kent al meer dan 20 miljoen desktop gebruikers en dat aantal groeit eveneens elke dag, het gaat echt vele malen sneller dan je denkt. [quote:c105bd5a78]ik gok nvidea naar microsoft/intel en Ati naar amd/open source[/quote:c105bd5a78] Dat gok je totaal verkeerd. nVidia mag Microsoft absoluut niet en heeft ook constant bonje met de mensen uit Redmond. Overigens gebruikt nVidia binnen het bedrijf over GNU/Linux en andere unices en is nVidia een fervent opensource aanhanger. De GNU/Linux drivers van nVidia lopen vaak voor op de Windows drivers en ze maken ook al een flinke tijd FreeBSD drivers. ATI daarentegen is veel minder OSS geörienteerd dan nVidia, al hebben ze nu wel goedwerkende GNU/Linux drivers. [quote:c105bd5a78]Makkelijk, voor M$. Heb je wel eens linux met DX support gezien?[/quote:c105bd5a78] Ja ik zit er elke dag achter :P nVidia zou no way zich achter MickeySoft scharen, btw wat is DX nu helemaal? OpenGL kan eenvoudig eenzelfde niveau halen als er wat activer ontwikkeld wordt, waar oa nVidia bij zou kunnen helpen. [quote:c105bd5a78]De gamersmarkt zal sowieso nog wel een hele tijd in handen van MS blijven.[/quote:c105bd5a78] Das niet waar, steeds meer games komen out-of-the-box voor GNU/Linux of er komen aparte GNU/Linux versies uit. Ook dat soort dingen kunnen heel snel gaan, als een schaap over de dam is volgen er meer zeggen ze wel. [quote:c105bd5a78]Maar dat terzijde, het bedrijfsleven volgt de nieuwe CPU's en nieuwe software (op een afstandje) en als je daarin wilt integreren ontkom je er niet aan om dat ook te doen. [/quote:c105bd5a78] Dat wil ik niet, dus dat komt goed uit :P [quote:c105bd5a78]Die AXP2000+ van jou zal dat allemaal niet kunnen decoderen/encoderen -> je hebt een andere pc daarvoor nodig. Dit is een extreem voorbeeld, maar ook al speel je geen spellen, dan nog zal je pc op den duur te traag worden voor andere applicaties die je nodig hebt.[/quote:c105bd5a78] 2200+ ;) Hoe kan een PC nu te traag worden voor applicaties. Ik ben te vreden met de baksels die ik hem en als die nu draaien, draaien ze over 10 jaar nog. Geloof het niet, als ik niet zou gamen heb aan een 486 nog ruim voldoende.
Link naar reactie
nV een hekel aan MS? Hun grootste winststeiging komt wel door de verkoop van de Xbox, dus dat zal ook wel meevallen. Ze hebben af en toe onenigheid over de DX implementatie, maar daarin hebben ze elkaar toch nodig. OSS drivers lopen voor op windows drivers? Oh ja waarin dan? Denk het niet, zeker niet als het om speed boosts gaat, vergeet niet dat hun grootste aandeel nog steeds bij MS ligt, en ook sites ed die benchmarken doen dat onder windows, niet onder OSS. En die sites zijn wel hun beste reclame. Verder is DX op dit moment de best ondersteunde grafische standaard, en niet OpenGL hoewel developpers als ID wel gebruiken. Maar bijvoorbeeld Epic is overgestapt op D3D (onder windows, waar ze dus wel kunnen kiezen welk platform ze willen), kan ik me ook wel voorstellen, omdat je je spel niet voor 2 fabrikanten aan hoeft te passen. Want dat is nog steeds het geouwehoer, ATI en nV gebruiken hun eigen OpenGL extenties. OGL is een goede API hoor, maar er schort wel het 1 en ander aan. Nu ik er ff over nadenk, ik heb sinds de Q3 engine games geen OGL spel meer gespeeld, verder is zo ongeveer alles D3D. Je heb het nu wel over 20 miljoen desktops, maar hoeveel windows desktop's zijn er? Die getallen zeggen helemaal niks. Je kan het wel lekker populair vertellen, maar dat valt ook nog wel wat mee volgens mij. En als je toch tevreden bent, ik heb nog wel een 486 die ik met je kan ruilen voor een 2200+ ;)
Link naar reactie
[quote:8cd9d0351a="BA"]nV een hekel aan MS? Hun grootste winststeiging komt wel door de verkoop van de Xbox, dus dat zal ook wel meevallen.[/quote:8cd9d0351a] Waar ze ook een enorme ruzie over hebben gehad. [quote:8cd9d0351a]OSS drivers lopen voor op windows drivers? Oh ja waarin dan?[/quote:8cd9d0351a] Iig in gemak, versienummer en documentatie. [quote:8cd9d0351a]Denk het niet, zeker niet als het om speed boosts gaat, vergeet niet dat hun grootste aandeel nog steeds bij MS ligt, en ook sites ed die benchmarken doen dat onder windows, niet onder OSS. En die sites zijn wel hun beste reclame.[/quote:8cd9d0351a] Ach dat is niet uit te vogelen. Ik heb toen ik nog Windows gehad ut1 (ut2k3 was er toen nog niet) getest onder zowel Windows als GNU/Linux en hij was onder GNU/Linux een paar procent sneller, maar of dat aan de drivers ligt is de vraag, kan aan duizend en een factoren liggen, daarover kun je niks zinnigs zeggen. [quote:8cd9d0351a]Verder is DX op dit moment de best ondersteunde grafische standaard, en niet OpenGL hoewel developpers als ID wel gebruiken. Maar bijvoorbeeld Epic is overgestapt op D3D (onder windows, waar ze dus wel kunnen kiezen welk platform ze willen), kan ik me ook wel voorstellen, omdat je je spel niet voor 2 fabrikanten aan hoeft te passen.[/quote:8cd9d0351a] ut2k3 is anders ook OpenGL en de GNU/Linux versie van NWN volgens mij ook [quote:8cd9d0351a]OGL is een goede API hoor, maar er schort wel het 1 en ander aan.[/quote:8cd9d0351a] ben ik absoluut met je eens, maar dat kan snel veranderen aangezien alles open is, kan iedereen in principe meewerken [quote:8cd9d0351a]Je heb het nu wel over 20 miljoen desktops, maar hoeveel windows desktop's zijn er?[/quote:8cd9d0351a] afair 400 miljoen [quote:8cd9d0351a]Die getallen zeggen helemaal niks. Je kan het wel lekker populair vertellen, maar dat valt ook nog wel wat mee volgens mij.[/quote:8cd9d0351a] Populair vertellen doe ik niet, vertel gewoon de waarheid. Het interesseert me echt geen bal hoeveel mensen GNU/Linux gebruiken, als ik het maar gebruik. De distro's die populair zullen worden (de klikdistro's) moet ik zoiezo al niet, dus het kan me echt allemaal niks verotten. [quote:8cd9d0351a] En als je toch tevreden bent, ik heb nog wel een 486 die ik met je kan ruilen voor een 2200+ ;)[/quote:8cd9d0351a] zal mijn broertje niet leuk vinden ;) die andere zit in mijn laptop dus helaas, als Intel echt met enge monopolies komt koop ik wel een Gamecube
Link naar reactie
[quote:22b86b46ff]Dat wil ik niet, dus dat komt goed uit [/quote:22b86b46ff] Voor de duidelijkheid, met integreren in het bedrijfsleven bedoel ik een baan vinden. Natuurlijk kan het nog steeds dat je dat niet wilt. :P [quote:22b86b46ff]Hoe kan een PC nu te traag worden voor applicaties. Ik ben te vreden met de baksels die ik hem en als die nu draaien, draaien ze over 10 jaar nog.[/quote:22b86b46ff] Grote kans dat je eventuele toekomstige werkgever over 10 jaar daar niet tevreden mee is. Hij wil misschien een videoconferentie houden, met jou en nog 10 anderen. Helaas, het conferentieprogramma dat iedereen gebruikt wil op jouw systeem niet eens opstarten. Misschien kun je een andere versie vinden die dat wel doet. Dan mag je hopen dat je geen compatibiliteitsproblemen tegenkomt. Die werkgever vind het vast erg irritant als-ie een uur moet wachten tot jij de problemen hebt opgelost - als dat ten minste aan jouw kant mogelijk is. Zelf wil hij er vast niet mee prutsen. Is alles eindelijk voor elkaar, dan is de kans groot dat jouw systeem als enige het beeld en erger nog, het geluid niet soepel kan laten lopen. Reken maar dat de anderen dat niet leuk vinden... Als journalist moet ik op de hoogte proberen te blijven van de nieuwste ontwikkelingen, daarom luister ik wel naar webcasts van bedrijven. Met een 486 zou dat niet kunnen. Huidige toepassingen als tekstverwerkers en spreadsheets zullen in gebruik blijven, maar aangevuld worden met nieuwe ideeën waar pc's nu nog te zwak voor zijn. Zo is het altijd gegaan, en zal het voorlopig ook blijven gaan. Mensen die een concurrerende positie op de arbeidsmarkt willen hebben moeten met de tijd mee. Als je daar geen behoefte aan hebt hoeft dat natuurlijk niet.
Link naar reactie
[quote:3b39434b08="BA"]Heb je wel eens linux met DX support gezien? De gamersmarkt zal sowieso nog wel een hele tijd in handen van MS blijven. [/quote:3b39434b08] Linux heeft beperkt DX support in Winex. Helaas moet je daar een abbonnement voor hebben en zolang winex niet standaard met distributies zoals suse wordt meegeleverd blijft de gamesmarkt inderdaad in handen van microsoft.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...