Ga naar inhoud

SDRAM PC133 geheugenprobleem


Aanbevolen berichten

[b:a8fab37027]Ik heb naar een vriend in Frankrijk twee (2) plankjes SDRAM PC133 256 MB opgestuurd. Beide plankjes komen uit mijn eigen machine en werkten uitstekend. Aldaar blijkt van één plankje slechts 128MB herkend te worden. Wie kan mij vertellen wat er aan de hand is. Ik heb gehoord van enkelzijdig en dubbelzijdig geheugen, en dat zou dan nog niets te maken hebben met chips aan één of beide kanten. Wie o wie maakt mij wijzer want ik moet nu een nieuw plankje voor hem aanschaffen maar welke? Eeen goed artikel over herkenning van geheugen is ook mooi meegenomen. Bij voorbaat dank van Ton. [/b:a8fab37027]
Link naar reactie
Ik heb het al vaak beschreven hoe dat komt, helaas werkt de search functie nog steeds klote dus nog maar eens. De meeste moederborden hebben een maximaal ondersteunde chipgrote, laten we als voorbeeld een moederbord nemen met een maximaal ondersteunde chipgrote van 128Mbit. Stel je stopt hier een dubbelzijdig reepje 256MB in. De chips van dit reepje zijn 128Mbit, want 128/8 (bit -> byte) * 16 = 256. Dit reepje zal dus prima herkent worden. Als je nu een enkelzijdig reepje 256MB hebt zijn de chippies 256Mbit, want 256/8 * 8 = 256. Maar aangezien het moederbord maar maximaal 128Mbit van een chippie kan herkennen, zal hij het reepje als 128/8 * 8 = 128mb zien.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hierbij bedank ik iedereen die geprobeerd heeft mee te denken!? Al waren er ook niet relevante antwoorden. Ik heb een nieuw plankje dubbelzijdig aangeschaft en dat gaat mee op reis. Toch werkt dit nieuwe 256MB plankje in 1 van mijn machines met Ali chipset niet. In andere machines wel, het probleem is dus toch iets ingewikkelder. Laten we deze discussie maar sluiten. Ton Schluter
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...