Ga naar inhoud

AMD Warmte?


Aanbevolen berichten

Tegenwoordig raden de meeste mensen mij aan om niet meer voor een Athlon XP te gaan ondanks de hoge temperaturen en dus maar voor een P4 te gaan. Maar deze zijn natuurlijk weer een stuk duurder. Wat klopt er allemaal van die warmte? Is het waar dat de Athlon XP's snel oververhit geraken en zo uitvallen? Kan je hier gemakkelijk iets aan doen? Of is het oververhittingsproces enkel het geval als je je systeem overclockt hebt??
Link naar reactie
  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:f68610b193="frederick"]Tegenwoordig raden de meeste mensen mij aan om niet meer voor een Athlon XP te gaan ondanks de hoge temperaturen en dus maar voor een P4 te gaan. Maar deze zijn natuurlijk weer een stuk duurder. Wat klopt er allemaal van die warmte? Is het waar dat de Athlon XP's snel oververhit geraken en zo uitvallen? Kan je hier gemakkelijk iets aan doen? Of is het oververhittingsproces enkel het geval als je je systeem overclockt hebt??[/quote:f68610b193] het overhittingsproces, zoals je het noemt, is natuurlijk groter bij overclocken. Als je niet overklokt is er qua warmte niets aan de hand... eventueel kun je een paar case-fans in je kast doen of een nieuwe cpu koeler, maar dat zou niet nodig hoeven zijn.
Link naar reactie
Een P4 Northwood en een AMD Athlon XP Barton/Thoroughbred worden op dezelfde snelheid ongeveer even warm, als je ze met dezelfde koeler koelt, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het verschil zit hem in de beveiliging. De P4 heeft een COP (cpu overheat protection) die bij 70 graden automatisch intreed, bij AMD levert het moederbord deze instelbare functie. Een AMD mag echter 90 graden worden voor hij doorfikt, maar in de praktijk zul je dit nooit bereiken, omdat hij al veel eerder instabiel wordt en crasht. Je kunt met een gerust hart een AXP kopen. Koop wel zelf koeling en neem niet de standaard koeling die bij de boxed versie zit want die zuigt. Je kunt voor 5 euro al een fatsoenlijk koelertje kopen en dan heb je nog ~2 casefans nodig om de temp in kast een beetje normaal te houden. De oudere Palomino's worden wel flink warmer dan een P4 Northwood, maar deze zijn zo goed als uitgestorven.
Link naar reactie
[quote:f04358c565="Marcel de Reus"] Je kunt met een gerust hart een AXP kopen. Koop wel zelf koeling en neem niet de standaard koeling die bij de boxed versie zit want die zuigt. .[/quote:f04358c565] Dat is niet helemaal waar, met die standaard koeling kon ik mijn AthlonXP 2500+ zonder problemen ruim 300mhz overklokken. enige probleem met de "boxed" cooler is dat hij redelijk wat geluid maakt maar dat is te verdragen. de Boxed cooler is een prima cooler voor de normale gebruiker en de beginnende overklokker. je moet je pc echter niet naast je bed hebben staan en snachts aan hebben staan. ps. ook je Palamino verhaal klopt niet helemaal, je kan ze nog steeds krijgen, Palamino's worden nog steeds in beperkte mate geleverd omdat er nog zat mensen zijn die moederborden hebben die de Thoroughbred core niet aan kunnen en toch een nieuwe CPU willen, wil je een Palamino omdat je moederbord geen T-bred aan kan dan moet je het gewoon even vragen aan de winkel waar je hem wilt kopen, ik heb onlangs nog een gloednieuwe Palamino in mijn handen gehad.
Link naar reactie
Hebben ze nieuwe boxed koelers dan? Dat kleine 60mm blokje met dat kleine blauwe herrie schoppertje erop koelde voor geen donder bij Erik. Kon zijn 2100+ (wordt een 2500+ natuurlijk wel minder warm) met 1 casefan net op de 70 graden stressed houden, bovendien maakt hij een nogal irritant hoog geluid. Het zal waarschijnlijk al wel een stuk helpen als je de kleefpleister eraf haalt, maar voor weinig geld koop je een betere koeler, desgewenst nog stiller ook. (een Spire bijvoorbeeld)
Link naar reactie
Yeps. ze hebben inderdaad nieuwere Boxed coolers, de huidige boxed coolers zijn die 2Fast op zijn radeon 9700 heeft zitten. deze cooler is beter dan de oude boxed waar jij het over hebt. de nieuwe Boxed cooler is met wat koelpast ipv koelpleister net zo goed als een spire, zonde voor een niet overklokker om extra geld uit te geven aan een andere cooler.
Link naar reactie
Ok, dat wist ik dus niet. Het is nu dan ook bloedheet en bovendien zal een Spire hem niet veel koeler houden. De proc hoeft geen 40 graden stressed te zijn, zolang de temp stressed zo rond de 60 graden of lager ligt is er niets aan de hand. Logisch dus dat AMD er geen zwaardere koeler bij doet, dat betekend namelijk of meer geluid of meer geld ;)
Link naar reactie
Hier de verschillen: [img:0beca94136]http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1049534693.jpg[/img:0beca94136] De oude Boxed cooler die bij de 2000+ o.a. zit. [img:0beca94136]http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1049534888.jpg[/img:0beca94136] de nieuwe Boxed cooler die ik bij mijn 2500+ had zitten. lees ook: http://www6.tomshardware.com/cpu/20030404/index.html
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...