Ga naar inhoud

Nieuw systeem vragen


Aanbevolen berichten

Ik ben van plan mobo + proc + geheugen te vervangen binnenkort. Specifiek gebruik ik de pc vooral voor internet, email, tekstverwerken heel af en toe eens een game (1 keer in de maand misschien) en tenslotte sinds kort vooral ook voor mpeg encoding. Nu lees ik her en der dat in dat laatste de P4 sterker is dan een AMD Athlon. Echter, prijstechnisch vind ik de Athlons een stuk gunstiger en in dit geval telt de prijs nogal. Mijn vraag is dan ook hoe groot dit verschil nu eigenlijk is. Ik zou ofwel een Athlon 2500+/2600+ willen kopen ofwel een P4 2,4 800FSB. Upgraden hoeft niet naar gekeken te worden omdat ik toch ongeveer 2 a 2,5 jaar met een pc config doe, en tegen die tijd is moet je toch alles in 1 keer opnieuw vervangen. Bovendien is er nu voor zowel AMD als Intel de grens van 3,2 tot misschien iets hoger bij Intel met de de eerste Prescotts, maar aangezien je voor hogere steppings al weer een nieuw mobo nodig hebt, zijn de evt. upgrades zowel bij AMD als Intel toch vrij beperkt. Of zie ik iets over het hoofd?
Link naar reactie
Mja, in principe of je nou Intel of AMD koopt, je hebt voor beiden bij een future upgrade een ander mobo nodig. Abit heeft voor hun IC7G-MAX3 wel prescott support, maar dat is dan socket 478, terwijl prescott in een later stadium ook naar S775 gaat. Dus dan is voor een snellere presscot een ander mobo ook wel gewenst. Bij AMD is het upgradespoor sowieso dood, omdat de Athlon 64 een nieuwe socket krijgt. Voor office apps maakt het in feite niet zo heel veel uit welke CPU je koopt, maar in MPEG encoding is een P4 heel erg sterk: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1834&p=13 Let er vooral op dat de 800 MHZ FSB modellen hier in uitblinken. Voor games maakt het ook niet echt veel uit, de ene keer is een P4 sneller, de andere keer de AMD XP. Alleen bij de hogere steppings XP 3000+ en XP3200+ komen de P4 3GHz en 3.2 GHz er vaak een stuk sneller uit, wat volgens mij te wijten is aan het geklooi van AMD met het ratingsystem.
Link naar reactie
[quote:6a5b7b68ac="BA"]Mja, in principe of je nou Intel of AMD koopt, je hebt voor beiden bij een future upgrade een ander mobo nodig. Abit heeft voor hun IC7G-MAX3 wel prescott support, maar dat is dan socket 478, terwijl prescott in een later stadium ook naar S775 gaat. Dus dan is voor een snellere presscot een ander mobo ook wel gewenst. Bij AMD is het upgradespoor sowieso dood, omdat de Athlon 64 een nieuwe socket krijgt.[/quote:6a5b7b68ac] Dacht ik al. Bovendien in een termijn van 2 jaar vinden er zoveel vernieuwingen plaats dat ik waarschijnlijk toch weer mobo+proc+geheugen in 1 keer moet vernieuwen tzt. Kijk maar naar mijn huidige situatie (P3+mobo+SDRAM). [quote:6a5b7b68ac="BA"]Voor office apps maakt het in feite niet zo heel veel uit welke CPU je koopt, maar in MPEG encoding is een P4 heel erg sterk: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1834&p=13 Let er vooral op dat de 800 MHZ FSB modellen hier in uitblinken.[/quote:6a5b7b68ac] Kortom, tussen de procs die ik op het oog heb scheelt het zo'n 30% als ik goed kijk. Dat is aardig wat. Misschien toch maar eens kijken voor een P4 anders.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Was even wat dagen ertussenuit. Aangezien ik nogal budgetbeperkt ben, het volgende. Ik heb dus besloten voor de P4 2,4/800 te gaan, met daarbij voorlopig 'maar' 256mb geheugen om dat evt. later op te hogen naar 512mb. Echter, de 865PE mobo's zijn me wat te duur en nu las ik over de 648FX van SIS en die heeft bijna vergelijkbare prestaties als de 865PE, alleen heeft deze geen SATA (heb net een nieuwe ATA schijf dus is niet erg) en een single channel geheugencontroller. Zie: [url]http://techreport.com/reviews/2003q3/pt800-648fx/index.x?pg=7[/url]. Is dit wat of ga ik mezelf hiermee in de vingers snijden? Nogmaals, ik ben absoluut geen overclocker, speel zeer weinig games en gebruik de pc vooral voor eenvoudige taken (internet, email, tekstverwerking) en daarnaast voor videobewerking.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...