Ga naar inhoud

computer start niet altijd op


Aanbevolen berichten

Bij het opstarten van mijn computer ( pentium 4(r)cpu 2,00 GHZ, kloksnelheid 1,99 GHZ, 512 mb ram geheugen, win xp home edition)zijn er 2 mogelijkheden: na het aanzetten hoor je na een tijdje het wel bekende piepje en alles is oke of je hoort vlak na het aanzetten een piepje dat iets langer aanhoudt dan bij normaal opstarten. Als dat het geval is blijft het scherm zwart. Opnieuw opstarten is dan nodig. Ik heb wel gemerkt dat als ik dan de monitor uitzet voor het opnieuw aanzetten van de computer de opstartprocedure verder normaal verloopt. Verder gebeurt het ook incidenteel dat de computer spontaan opnieuw opstart. Heeft iemand enig idee in welke richting ik een oplossing kan vinden?
Link naar reactie
Kan van alles zijn: -Te hete CPU - [i:4676cc5f64]temps controleren met MBM5 oid[/i:4676cc5f64] -Te zwakke voeding - [i:4676cc5f64]Voltages controleren met MBM5 oid[/i:4676cc5f64] -Slecht geheugen - [i:4676cc5f64]geheugen testen met memtest86[/i:4676cc5f64] -Te agressieve biosinstellingen - [i:4676cc5f64]failsafe settings laden in bios, en kijken of het dan wel goed gaat[/i:4676cc5f64] -Slechte videokaart, of slecht contact met AGP poort [i:4676cc5f64]videokaart vervangen, aandrukken of AGP slot schonmaken[/i:4676cc5f64] -Slecht mobo (bijvoorbeeld slechte memcontroller) [i:4676cc5f64]1 van de laatste opties, is moeilijk te testen, maar errors zoals op de memcontroller komen er met memtest wel weer uit[/i:4676cc5f64] etc :)
Link naar reactie
Hallo BA, dank voor je snelle reactie. Ik dacht dat ik iets wist van computers maar als ik je antwoord lees moet ik tot de conclusie komen dan ik een dummy ben. MBM5??? memtest 86 ???? Dus als je tijd hebt voor een uitleg! Het apparaat heeft al geruime tijd zonder problemen gewerkt. De enige verandering is de aansluiting van een draadloos toetsenbord en muis van logitech (usb)
Link naar reactie
MBM5 (motherboard monitor 5) http://mbm.livewiredev.com/ is een een tool waarmee je temperaturen en voltages kan aflezen, en memtest86 is een tool om je geheugen te testen. http://www.memtest86.com/ Als hij het altijd goed gedaan heeft, dan zou je haast wel zeggen dat dingen als voltages in orde moeten zijn. Koeling kan nog wel een probleem zijn, gezien het weer van de laatste dagen. Dit kan ook de spontane reboots verklaren. Maar ook het geheugen kan spontane reboot veroorzaken, en opstartproblemen geven. Daarom zou ik dat toch even testen. Wat je verder nog kan proberen is de PC testen met minimale onderdelen, dus alleen mobo+cpu+koeler+geheugen+vga+hdd. Als daar het probleem niet in zit, dan kan je door langzaam onderdelen toevoegen bepalen waar het dan wel in zit. OF je houd dezelfde problemen, en weet je dus dat het in 1 van die dingen zit, en kan je dingen als geheugen en HDD apart gaan testen. Ik weet niet of je een 2de systeem hebt, maar dat is dan vaak wel zo makkelijk.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...