Ga naar inhoud

Nieuwe HDD


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een nieuwe 120GIG Maxtor HDD besteld met 8MB cache. Ik heb nog 1 plek over op de IDE waar mijn huidige 40GIG HDD aan zit. Dus dan heb ik dalijk 2 HDD's op 1 IDE. Kan dat geen kwaad? Want op mijn andere IDE zitten mijn DVD en CDR. Kan ik beter op IDE 1 bijvoorbeeld mijn DVD + HDD1 gooien en op IDE2 mijn CDR + HDD2 ? Of maakt het allemaal weinig uit? Ik wil namelijk mijn nieuwe 120GB HDD als prim. gebruiken en mijn 40GB HDD als slave.
Link naar reactie
De controller van de desbetreffende IDE aansluiting zal altijd de snelheid van de langzaamste van de twee handhaven. Dus een UDMA 133 hdd en een UDMA 33 brander op een controller zorgt er voor dat de harde schijf ook op UDMA 33 mode gaat lopen. Brander en DVD dus op de tweede controller laten en HDD gewoon op de eerste zetten. En nu maar hopen dat je vorige schijf ook UDMA 133 is, anders val je terug naar 100 of 66 snelheid op allebei de schijven. Niet dat dat vermoedelijk heel veel uitmaakt, want die 133mb/sec maximaal wordt toch nooit gehaald... Edit: ik weet even niet hoe het zit met de grootte van je nieuwe HD en het daarvoor benodigde protocol, maar zover ik weet heb je wel UDMA 133 met 48bits adressering nodig om de volle 120 GB aan te kunnen spreken. Ben nu zelf ook even benieuwd naar de relatie tussen benodigd protocol, de snelheid van de twee aangesloten HD's en hoe de controller daarmee omgaat, misschien dat iemand anders meer weet :-?
Link naar reactie
Hey Kajutsa, dat heb je in het verkeerde gepost lieve schat :wink: Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan, ik had eerst 40 GB en later 80 GB erbij. Ik weet alleen van die 40 GB dat dat een Maxtor is en die 80 GB is een Western Digital met 8 mb cache, verder weet ik niets van de snelheid. De 80 GB zit nu als master en die van 40 GB als slave, gaat heel goed. Alleen heb ik het probleem dat die 40 GB nu ineens wordt gezien als een schijf van 31,5 GB (33.814.093.824 bytes) ipv 40 GB, terwijl hij voorheen (toen hij nog master was) 40 GB groot was. Nou heb ik die 8 GB niet niet zozeer nodig maar ik kan er nu niet bij. Ik wil geen reclame maken, maar op het ComP DimensioN forum ([url=http://www.compdimension.nl/portal/phpBB2/]link[/url]) kunnen ze je vast wel helpen.
Link naar reactie
[quote:55aa50e2a4="Johan Stokking"]Ik wil geen reclame maken, maar op het ComP DimensioN forum ([url=http://www.compdimension.nl/portal/phpBB2/]link[/url]) kunnen ze je vast wel helpen.[/quote:55aa50e2a4] Volgens mij weten ze het daar niet, daarom post hij het hier :lol: Het enige wat uit zou kunnen maken met de aansluiting van apparaten op IDE bekabeling is als er een brander en CD speler op 1 IDE kabel staan. Met het "on the fly" kopieren zou je problemen kunnen krijgen.
Link naar reactie
Bij recente systemen speelt dat verhaal van verschillende snelheden niet meer. Moet je al weer een paar jaar voor terug, maar urban myths zijn hardnekkig. Gewoon erbij zetten, en dan de nieuwe als slave, met ghost de software overpompen. Master en slave omwisselen, kijken of alles nog werkt, en dan de oude disk leeghalen.
Link naar reactie
[quote:19dd06df58="kajutsa"][quote:19dd06df58="Johan Stokking"]Hey Kajutsa, dat heb je in het verkeerde gepost lieve schat :wink: [/quote:19dd06df58] Ulgh... vieze spammer :evil: [/quote:19dd06df58] Ik ook van jou hoor :wink: [quote:19dd06df58="kajutsa"]Mijn 40GB Maxtor (D740X) is ATA133 en zou dus geen belemmering moeten zijn voor de nieuwe HDD.[/quote:19dd06df58] Nee, voor snelheid niet. Maar het kan zijn dat je straks ook maar 32 GB beschikbaar hebt. Dat zie je dan wel weer :)
Link naar reactie
[quote:da802f0bbe="gerben"]Bij recente systemen speelt dat verhaal van verschillende snelheden niet meer. Moet je al weer een paar jaar voor terug, maar urban myths zijn hardnekkig. Gewoon erbij zetten, en dan de nieuwe als slave, met ghost de software overpompen. Master en slave omwisselen, kijken of alles nog werkt, en dan de oude disk leeghalen.[/quote:da802f0bbe] Thanx for the advice... leek me idd al raar als dat nog uit zou maken. Bedankt.
Link naar reactie
[quote:c053c8bf78="Johan Stokking"] Nee, voor snelheid niet. Maar het kan zijn dat je straks ook maar 32 GB beschikbaar hebt.[/quote:c053c8bf78] offtopic: heb je niet per ongeluk een jumpertje op de Cylinder Limitation position gezet. Daardoor wordt een deel van de schijf uitgeschakeld (een aantal cylinders wordt niet gebruikt), dat is bedoeld voor oudere computers die niet met schijven groter dan 32,5 MB kunnen werken. op http://www.maxtor.com/en/support/products/index.htm kun je vinden hoe je dit uitschakeld (de jumper op jp 45 verwijderen). Ik denk dat kajutsa hier geen problemen mee krijgt.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:5f8ad962b3="gerben"]Even kijken naar het typenummer, de 2 MB eindigt dacht ik op BB, de 8MB op JB. Goed gedacht: http://www.tweakers.net/nieuws/20109[/quote:5f8ad962b3] Dat is bij Western Digital. Bij de maxtor diamondmax plus 9 staat er een L in het model nummer als het 2MB is of een P als het 8MB is. Bijvoorbeeld 6Y120P0 = 120GB, 8MB, PATA. M = SATA
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...