Ga naar inhoud

hoe kom ik van de herrie af van mijn PC?


Aanbevolen berichten

Ik heb een 3-4 jaar oude big-tower van Dyme. Zitten een MSI K7 mobo in met 900 Mhz chip met 1 jaar terug vervangen CPU-Fan (Titan Flower Fan Cooler) en o.a. 2 x hdd. Ding maakt echt verschrikkelijk veel herrie en staat ook nog eens in de woonkamer. Verwacht dat mijn 350-watt voeding de dader is (als ik m'n hand op de ventilator houd is het een stuk stiller). Wie kan mij voorzien van een goed advies? Michel :lol: :lol:
Link naar reactie
Als de voeding echt de boosdoener is, heb je twee opties. Je kunt de voeding vervangen door een stiller exemplaar, bijvoorbeeld een Zalman of een Antec Truepower. Of je kunt de fan(s) in je voeding vervangen door stillere, bijvoorbeeld Pabst. Deze draaien wel trager, je moet nu dus zeker geen warmteproblemen hebben.
Link naar reactie
Andere voeding plaatsen of de ventilator in de voeding vervangen. In het algemeen zit er in een netvoeding al iets van een temperatuur regelaar. Alleen werken die regelaars niet zo denderend. Meestal gaan die dingen snel naar het maximum, en ja dan is of die regelaar niet goed of de regelaar is niet nodig. Over dat laatste was er onlangs ook een topic. Vrij van risico is het niet, maar genoeg koeling is gewoon genoeg. Overigens wil een harde schijf ook nog wel vrij veel kabaal produceren.
Link naar reactie
Oke, Bedankt voor de adviezen. Ik ga eerst maar eens even de computer uit m'n computermeubel halen en dan de kast eens openen. Ik kreeg van iemand de tip om heel kort even de fan van de voeding te blokkeren zodat ik kan kijken wat dat scheelt. Verder hoorde ik dat het misschien zelfs beter is om een aluminium kast te nemen daar deze minder resoneert etc. Uiteraard dan wel met een stille voeding (Enermax, Zalman of Chieftec). Is dat een goed idee? Groetjes, Michel
Link naar reactie
Als je geld teveel hebt misschien wel. Alu kasten zijn veel duurder, en koelen inderdaad iets beter, maar marginaal. Resonantieproblemen heb je altijd, lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk dat die bij alu minder zouden zijn. Het lawaai wordt voor het grootste gedeelte geproduceerd door de wervelende luchtstroom uit de fans. En dat kun je allen verhelpen door betere fans, of door ze langzamer te laten draaien. Meerdere langzaam draaiende fans zijn vaak minder luiddruchtig dan één snelle.
Link naar reactie
Als je je computer stiller wil krijgen kun je de fans vervangen en/of er een potmeter of zalman-fanmate tussen steken. Voor de harde schijf zijn er "silent drives" te koop voor 30-40 euro, maar die zijn niet geschikt voor alle 7200RPM harddisks. Als je computer compleet stil is kan het bovendien nog voorkomen dat er een smoorspoel in de voeding resoneert. Die schijn je dan te kunnen vervangen door een draadbrug.
Link naar reactie
Oke, aluminium kast is dus niet zo interessant. Maar wat computerbacterie voor kretologie gebruikt snap ik niets van hoor. Is er niet iemand die me gewoon kan vertellen of: - het beter is om m'n complete PC te vervangen en een ander exemplaat te nemen met alreeds voorgeinstalleerde componenten. Zo ja, wat is interessant? - kan ik net zo goed m'n kast houden en de elementen die het meest lawaai maken vervangen? Welke componenten hebben dan de beste prijs/kwaliteitverhouding? Michel
Link naar reactie
[quote:dcdd874aa0="oghkru"]- het beter is om m'n complete PC te vervangen en een ander exemplaat te nemen met alreeds voorgeinstalleerde componenten. Zo ja, wat is interessant?[/quote:dcdd874aa0] Heb je al; een vrij grote kast? Zo ja, dan hoef je op zich de kast niet te vervangen. ALs je gewoon een andere (mooiere of betere) kast wilt hebben, dan kun je die natuurlijk wel vervangen. Omdat het een 900MHz systeem betreft, zou ik niet al te veel veranderen. Een nieuwe PC is, wat lawaai betreft, niet altijd een oplossing. Die dingen kunnen ook vrij rumoerig zijn.[quote:dcdd874aa0="oghkru"]- kan ik net zo goed m'n kast houden en de elementen die het meest lawaai maken vervangen? Welke componenten hebben dan de beste prijs/kwaliteitverhouding?[/quote:dcdd874aa0]Ja. De netvoeding als dat de lawaaimaker is. Een ventilator is te vervangen, alleen moet je wel zeker zijn dat de nieuwe stil is. Als er nog een ventilator toegevoegd kan worden in de kast, dan kun je dat ook doen.
Link naar reactie
Ben naar mijn vaste computerwinkel gegaan en die heeft direct de voeding vervangen (even het merk/type kwijt). Is eentje waarbij de fan niet aan de achterkant maar aan de bovenkant van de voeding zit. Scheelt wel heel veel en ik stoor me nu gelukkig niet meer aan het geluid. Allen bedankt voor jullie reactie :roll: :roll: :roll: :roll: :lol:
Link naar reactie
[quote:3d82ec74e6="darkadon"]Spuit De Voeding Gewoon Uit Met en Compressor Heb Je Dat Al Geprobeert...?[/quote:3d82ec74e6] LOL. Koop dan meteen een nieuwe. Antec Truepower 380, Zalman CPU fan erop. je zal vast wel een passief gekoelde videokaart koeler hebben. Zo niet kun je altijd nog wat plroberen met wat heatsinkjes. Uit ervaring weet ik dat je sommige kaarten best wel passief kan koelen (zolang je maar niet klokt) Jou probleem is de voeding e de CPU-fan. Voor een euro of 100 ben je wel klaar. Als je temps goed zijn kan je ook nog van die matjes in je pc doen. Dat zorgt er wel voor dat alles een beetje warmer wordt. Maar dan hoor je iig je HD('s) niet meer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...