Ga naar inhoud

Welke geheugentype voor PIII


Aanbevolen berichten

Helaas geven de FAQ geen uitsluitsel. Mijn broer bezit een oudere PIII 550 Mhz van Compaq. Wat er precies in zit aan mobo is onbekend. Het is een Compaq mobo, maar dat is alles wat we weten. De PC is een omgebouwde kantoorPC welke een eigen HD etc heeft gekregen. Er zit momenteel 1 reep 128 Mb intern geheugen in de PC. Hij wil die graag upgraden met eveneens 128 mb. Vraag: 1) Welke soort gehuegen zal zondermeer werken (SDRAM, DDRAM of wat dan ook). 2) Moet er nog met paren worden gewerkt (dus 1 x 128 erbij) of kan ook worden volstaan met 2x 64 erbij en zo ja, maken de banken waarin geplaatst wordt dan nog uit? Jullie inbreng wordt zeer op prijs gesteld.
Link naar reactie
kijk even op de achter (of zij-) kant van je kast, daarop staat ergens het serienr. Via de site van compaq kun je precies achterhalen welke onderdelen er in je pc zitten. 2e mogelijkheid is om even bij [url=www.crucial.com]crucial[/url] te kijken, je kunt dan op merk&model zoeken welk geheugen geschikt is.
Link naar reactie
99.999% kans dat het gewoon SDRAM is. In principe heb je dan aan PC100 genoeg (100 Mhz FSB) maar in de praktijk kan je dan beter PC133 pakken ivm availability (dus goedkoper) DDR chipsets zijn er niet voor de P3, er is alleen nog een beperkte oplage van de I810 geweest, welke RDRAM gebruikte. Maar dat lijkt me wel heel erg stug dat compaq die gebruikt heeft.
Link naar reactie
Bedankt voor zover. SDRAM lijkt dus de lochische keuze. Wat mij nog steeds bezig houdt is de vraag over het "in paren" moeten bijprikken, het moeten bijprikken van geheugen van dezelfde grootte en de vrije keuze uit PC100 en PC133 geheugen. Er zit dus nu 1 strip van 128 mb in. MOET ik nu 1x 128 bijprikken, of mag er ook 2 x 64 bij. MOET ik weten of ik bijv. PC 100 heb, of kan ik PC 100 samen laten werken met PC 133? Wederom alvast zeer bedankt!
Link naar reactie
PC 133 is backwards compatible met PC100. Al geeft het soms wel eens problemen, maar de enige manier om daar achter te komen is proberen. In paren plaatsen moet alleen bij oude simm's en RDRAM, bij SDRAM hoeft dat niet. Je kan dus 2 x 64 MB gebruiken, maar in principe ook 1 x 128 MB.
Link naar reactie
Als je nieuw geheugen gaat kopen, dan is dat 133 mhz, en dat werkt ook op 100 mhz. Als je 2e hands er in prikt, dan moet je even goed checken wat de frequnetie van de front side bus is en zorgen dat de waarde van het geheugen daaraan gelijk of hoger is. Waar je nog even op moet letten is wat voor moederbord er in zit. Als dit van Compaq afkomstig is, moet je geheugen aanschaffen van Kingston. Naar het schijnt wordt het geheugen op Compaq moederborden erg warm en kan Kingston daar beter tegen dan andere merken. Voordeel van kingston is tevens levenslange garantie, nadeel is dat het relatief erg duur is. En waarschijnlijk kan er ook wel 2x 64 bij.
Link naar reactie
[quote:47ceae29fe="BA"]99.999% kans dat het gewoon SDRAM is. In principe heb je dan aan PC100 genoeg (100 Mhz FSB) maar in de praktijk kan je dan beter PC133 pakken ivm availability (dus goedkoper) DDR chipsets zijn er niet voor de P3, er is alleen nog een beperkte oplage van de I810 geweest, welke RDRAM gebruikte. Maar dat lijkt me wel heel erg stug dat compaq die gebruikt heeft.[/quote:47ceae29fe] [url=http://www.via.com.tw/en/apollo/PRO266T.jsp]Dit[/url] is een DDR chipset voor de PIII, van VIA. Verder is de 810 een SDRAM chipset zonder AGP, RDRAM chipsets voor PIII waren de i820 en i840. De i840 had Dual Channel, dezelfde geheugencontroller als de i850 van de P4.
Link naar reactie
De i840 ondersteund ook dual CPU configs en omdat de i815 slechts 512MB SDRAM kon gebruiken was de i840 de voornaamste PIII workstation/server chipset. Voor de relatieve low end, natuurlijk. Na de i820 heeft het nog een tijdje geduurd voordat Intel de i815 uitbracht, daarmee maakten ze een eind aan PIII/RDRAM voor de desktop.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...