Ga naar inhoud

K7s5a met 512MB DDR start niet altijd op


Aanbevolen berichten

Sinds kort is mijn systeem met K7s5a moederbord en 1800 XP CPU uitgerust met 512MB DDR geheugen. Voor die tijd deed die het met 256MB SDRam. Sinds kort start mijn computer niet meer in 1 keer op met WIndows XP. Het dual boot menu verschijnt normaal, en XP start vervolgens de eerste keer meestal niet. Er verschijnt slechts een knipperende cursor linksboven. Na een herstart, start Windows XP bijna altijd op. Vraagt nog wel om herstel, maar ik kies dan voor normaal starten. Er wordt geen Scandisc uitgevoerd, dus het is kennelijk geen probleem met de harde schijf. Ik verdenk dus het geheugen. De temperaturen lijken okay, en het gaat om de eerste opstart. Moederbord 29 graden, CPU 37 graden (waarde bij herstart). Na verloop van tijd als WinXP draait is de CPU temperatuur i.h.a. 48 graden. Bij een echte koude start verwacht ik dat de CPU eenzelfde temperatuur heeft als het moederbord. Bij een herstart heb ik tot nog toe geen problemen ondervonden. Geheugen instellingen hebben geen invloed. Probleem treedt op als geheugen in Safe mode staat als op Ultra. Als de computer draait, merk ik verder geen enkel probleem. Is dit een bekend probleem? Weet iemand een oplossing?
Link naar reactie
Hoi, Komt me heel bekend voor,is door leverancier opgelost , garantie ! Op de werkbon stond alleen vermeld MBR, was dus ook multiboot en XP, sindsdien geen problemen meer al is het wel een paar keer voorgekomen dat bij het opstarten die linksboven cursor in beeld kwam en even bleef staan.
Link naar reactie
[quote:b3172542d7="Alipapa"]Komt me heel bekend voor,is door leverancier opgelost , garantie ! Op de werkbon stond alleen vermeld MBR, was dus ook multiboot en XP, sindsdien geen problemen meer al [/quote:b3172542d7] Het is me niet duidelijk wat je bedoeld. Als het MBR niet goed is dan zou die de 2e keer toch ook niet opstarten? Was het andere OS Win98SE of Win98ME of doet dat er niet toe?
Link naar reactie
[quote:ddccbdb2ae="kamakazi"]Voor de upgrade alles fine and dandy?[/quote:ddccbdb2ae] VOlgens mij wel. Afgezien dan van de vrij regelmatige terugkerende automatische clear CMOS. [quote:ddccbdb2ae="kamakazi"]Laat je geheugen controleren met Memtest86. Weet je (bijna voor 100%) zeker dat 't je geheugen wel of niet is.[/quote:ddccbdb2ae] Er worden geen problemen gerapporteerd. [quote:ddccbdb2ae="kamakazi"] Je clockt niet over? Wat is je temp. van je kast? Hoe sterk is je voeding?[/quote:ddccbdb2ae]Ik klok niet over, met de originele Bios kan dat ook eigenlijk niet. Bij het opstarten zonet was de kast opgewarmd tot 32 graden. Vanochtend was dat een paar graden lager, en toen ook nog met een open kast. Hetzelfde gedrag. De voeding is 350W. Vandaag ook eens de Windosw 98(ME) installatie als eerste opgestart. Tja, dat opstarten gaat nog veel moeizamer dan XP. De hardware configuratie van de computer lijkt zoekt te zijn. Na een herstart, zijn de video-instellingen weg en wil die herstarten voordat die als vanouds kunnen worden ingesteld. Ik ga maar eens op zoek naar mijn oude geheugen.
Link naar reactie
Clear CMOS is een probleem van de K7s5a. Sommige hebben 't vaak, sommige niet. Waarom? Weet niet..... Je voeding (voltages ok?), plus temp., lijkt ok te zijn. Niets specifiek aan de k7s5a te wijten. Blijft alleen nog de harddisk over.... [quote:caca1e51c5="BA"]Heb je alles vervangen? Er zijn tests geweest waarbij dat mobo niet draaien wou op CAS 2 met 3 modules er in. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn je Vdimm iets verhogen, al weet ik niet of je mobo dat ook ondersteund.[/quote:caca1e51c5] op een k7s5a voltages vorhogen: is niet via de BIOS te doen
Link naar reactie
Hoi Hans, Uit interresse en omdat ik ook enige problemen had met de K7S5A heb ik gedurende een jaar nu zowat alle perikelen zien passeren op http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?ubb=forum;f=35 Zogoed als altijd waren problemen na het installeren van DDR geheugen te wijten aan de voeding ( 3Volt en 5 Volt onstabiel ) . Even een andere inhangen om zeker te zijn. By the way; C-Mos reset nog steeds niet opgelost. Eddy 8)
Link naar reactie
[quote:05bbbeae86="kamakazi"]Clear CMOS is een probleem van de K7s5a. Sommige hebben 't vaak, sommige niet. Waarom? Weet niet.....[/quote:05bbbeae86] Ligt mede aan de hardware configurtie. Ik heb een SCSI kaart in mijn K7s5a systeem. Die kaart veroorzaakt met en een SCSI brander en een SCSI scanner een zeer regelmatige clear CMOS die alleen opgelost kon worden door de SCSI kaart te verwijderen. Met één van de apparaten aangesloten, zit ik nu op een 3 maandelijks clear CMOS. Lijkt nog steeds op een bepaalde regelmaat, maar wat minder irritant omdat de SCSI kaart erin mag blijven zitten en omdat het duidelijk minder vaak is. Ik denk dat er iets goed mis is met het moederbord ontwerp ... en/of de BIos.
Link naar reactie
Nadat ik mijn te zwakke voeding had vervangen, heb ik nog maar één c-mos reset gehad. Daarvoor soms 2 keer per week. Maar dan bij andere mensen op andere fora blijkt dat hun voeding wel degelijk sterk genoeg moet zijn. Daar dus weer i.c.m. bep. hw dus..... Of compleet niet te achterhalen. Go figure :-? ecsk7s5a: prima MoBo, zolang je geen problemen hebt. Na 't plaatsen van een extra casefan (maand oud topic hier van mij): geen problemen meer met het oververhitten v/d chipset.
Link naar reactie
Hoi, wat je moet doen is de North Bridge beter koelen. Haal die crappy koeling eraf en bevestig een betere northbridge/GPU cooler met een fan. Je zult zien dat je mobo geen last meer heeft en dat je windows weer normaal opstart. Ik heb dit namelijk ook gehad. op OCWorkbench kun je dit na lezen.
Link naar reactie
Die Northbridge is dat dingetje naast de CPU met koeler? Vreemd vind ik het wel want als de boel draait, dan lijk ik nergens last van te hebben. Het gaat dus om de koude start. Tot en met het dual/trio boot scherm lijkt eigenlijk alles goed te gaan. Zojuist geheugen omgewisseld met mijn andere K7s5a systeem. Ze startten beide in één keer op. Dat kan toeval zijn. Op mijn andere K7s5a systeem waarin ik de 512MB DDR had geplaatst, werd ik vriendelijk verzocht mijn WIndows XP opnieuw te activeren. Aan de basis is er eigenlijk heel weinig aan het systeem verandert. Zeker de afgelopen maanden. Maar ja, vanaf de eerste installatie ... daar moet ik me nog eens in verdiepen. Gelukkig gaf activatie geen problemen. Volgens mij zit er ook een tijdscan op. Op dat andere systeem gebruik ik nauwelijk Windows XP ... ? Beide systemen gebruiken een andere voeding. Dat kan wat verschil maken omdat de 512MB strip in de computer met de MX460 kaart zat. Maar ja, dat zijn toch geen extremen gebruikers? De computer met de MX460 kaart draait weer op de oude 256MB. Ik kom er van de week wel achter of dat stabiel blijft. Kan dus nog steeds de voeding zijn, maar het geheugen lijkt toch echt wel invloed te hebben.
Link naar reactie
[quote:12c0cafd84="Hans.Vosman"][quote:12c0cafd84="shailesh"]Hoi, wat je moet doen is de North Bridge beter koelen. Haal die crappy koeling eraf en bevestig een betere northbridge/GPU cooler met een fan.[/quote:12c0cafd84] Hmm, dan zit ik ook met de garantie. Ik heb al eens een moederbord vervangen.[/quote:12c0cafd84] Dat klopt, maar die northbridge koeler zit met een kleefpleister vast. Je kunt hem voorzichtig aftrekken ( en in geval van garantie er weer op plakken) en dan wat koelpasta en een nieuwe koeler op plaatsen.
Link naar reactie
Ik heb de winkel gebeld. Ik mag een ander stripje uitproberen. Het kan zijn dat bij mij de netvoeding aan de zwakke kant is of niet voldoende stabiel. Op zich merk ik zelf verder niks van mogelijke instabiliteit behalve dan dat geheugenprobleem. De voeding in de bewuste PC was overigens 300W en geen 350W, die voeding hoorde bij de kast.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
De computer heeft een week goed gedraaid. De afgelopen week heb ik zo'n beetje alle blauwe schermen van Windows XP gezien (denk ik), waaronder die lsass foutmelding. Vandaag de Seatools gedraaid om mijn Seagate harde schijf te testen. Deze zou dus gaar zijn en rijp voor vervanging :cry:. Het ging al snel in de extended test fout. Er zit nog een maand garantie op. Dus als ik een vervanger ontvang, dan werkt die voor tenminste 3 maanden. Niet echt lang, ik moet binnenkort dus ook wat nieuws gaan kopen. Het oude geheugen heb ik overigens weer teruggezet. Hopelijk is dit wel de oorzaak van alle problemen, want ik begin het nu behoorlijk zat te worden. Gisteren namelijk de Bios proberen te flashen. Alleen maar Clear CMOS en een MAC adres foutmelding in APC en DMI. Dat zegt me niet zoveel, maar goed is het niet. Ondertussen na tich keer flashen de oude Bios weer terug kunnen zetten zonder MAC foutmelding. De komende dagen moet ik gaan backuppen en mijn andere computer inrichten voor dagelijks gebruik :cry:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...