Ga naar inhoud

Pc begint soms opeens te rebooten.


Aanbevolen berichten

Gister en eergister begon m'n pc enkele keren spontaan opnieuw op te starten. De 1e keer was tijdens het branden van een cd en de keren daarna tijdens het bekijken van een film met windows media player. Opstarten deed hij enkele keren ook niet meer.Hij bleef dat hangen in de bios op het moment dat de cpu in de bios vermeld wordt.Verder kwam ie dan niet. Heb toen een ker of 10 geproberd te rebooten maar hij startte niet op. Hij begon het pas weer te doen nadat ik de powerknop van de voeding een keer uit en weer aan gezet had. Zou mijn voeding te licht zijn,of tijdens het warme weer te heet worden? Het is een enermax supper silent van 350 watt met regelbare fans. Kwam er vandaag ook achter dat ik de fans op'de laagste stand had staan. Misschien blijf hij wel stabiel als ik hem op de hoogste stand zet. Overigens wordt de cpu niet warmer dan 53 graden stressed.Mobo niet warmer dan 35 graden.Met het weer van gister welteverstaan dus toen was de omgevingstemperatuur hier zeker 35 graden. Bij een temperatuur zoals nu,dus zo'n 20 graden wordt de cpu 40-45 graden en het mobo rond de 30. Owja,nog iets, Heb windows Xp prof,en het opstarten duurt ook vrij lang.En dan met name het moment waarop dat balkje stopt met lopen en je het aanmeldingsscherm krijgt.Daartussen heb je normaalgesproken ff een zwart scherm. Bij mij duurt dat zwarte scherm soms wel een minuut of langer,terwijl het normaal enkele seconden is. Ook sommige programma's starten traag op waaronder zonealarm. Zie dat opstartschermpje veel te lang.
Link naar reactie
Je temps zijn echter zelfs met dat warme weer goed dus ik denk niet dat je daar de oorzaak moet zoeken, tenminste niet bij je proc. Ik denk misschien dat je HDD erg heet wordt en niet goed functioneerd daardoor? Vooral omdat je ook het probleem over het lange opstarten opeens tegenkomt. Wat gebeurt er als je de HDD los koppelt en vanaf een CD'tje boot (Knoppix bijvoorbeeld). Heb je ook last in games? Anders zou je eens een Gentoo Games LiveCD kunnen downen en je PC zonder HDD daarmee flink stressen en kijken of ie dan wel stabiel blijft. Zo ja dan is het je HDD, zo nee dan moet je verder zoeken.
Link naar reactie
HDD's kunnen 55 tot 60 graden hebben. Dat zijn de failsafe limits die de fabrikanten geven als maximale operating temperature. In een gekoelde kast worden hdd's vaak niet warmer als 40 graden, of 45 oid als het erg warm is. Dat lijkt me dus niet de oorzaak. Ook omdat hij al hing bij de indicatie van de CPU snelheid, de HDD's worden pas in een later stadium geinitialiseerd. Ook hoeft het idd helemaal niks met warmte te maken te hebben, alleen dat het dan toevallig gisteren was. Misschien ergens een beetje sluiting oid? Was je wel meteen van het probleem af toen je resette? Dat van XP kan ook gewoon aan een stukje software liggen wat je ooit eens hebt geinstalleerd, of een driver. Maar die crash is wel zuiver hardwarematig.
Link naar reactie
Heb ook verscheidene malen een reset geprobeerd maar dat hielp ook niet. Opstarten deed hij alleen nog als de voeding een x uit-aan zette. Heb trouwens wel bij msconfig enkele dingen uitgeschakeld,waaronder msn.Dat die progs niet meer opstarten zogezegd. Ik heb 2 hd's van WD,en die maken altijd wel een klappend geluid bij het afsluiten.Hebben ze overigens altijd al gedaan.Allebei,dus dat is het probleem niet denk ik. En heb dus een Lian Li kast met 2 casefans aan de voorkant.Direct daarachter zit een slede waarin de beide hd's zitten,dus ze worden goed gekoeld ook. Hoe kan ik de temp meten van de hd's?Zijn daar misschien progjes voor? Overigens staat de pc nu al een uur of 4 aan en heeft het probleem zich nog niet voorgedaan. OW,ik heb nog iets,wat heeft de Windows verkenner op het www te zoeken? Krijg ook sinds enkele dagen een alert van Zone Alarm tijdens het opstarten dat de Windows verkenner het internet op wil. Dit weiger ik altijd. Misschien heeft het er wel wat mee te maken.
Link naar reactie
heb er de laatste dagen ook last van. nieuw systeem gekocht, ging weken goed, sinds gisteren ineens een spontane reboot en bij rebooten bleef hij in een loop hangen, vandaag alles opnieuw geinstalleerd.... heb het vermoeden dat het de nieuwe ATI 3,6 drivers zijn, ben dus ff terug gegaan naar de 3,5 en vooralsnog geen vastloper of reboot....ik hou het ff in de gaten....
Link naar reactie
Het kan ook aan je geheugen liggen. Test ze eens even met memtest86. Pak ze [url=http://hcidesign.com/memtest/download.html]hier[/url], deze weergeeft het op je Windows bureaublad. Als je dan errors krijgt, dan weet je dat het geheugen kapot is. Ohja, Als je XP hebt, moet je de Reboot on error optie uitzetten in Eigenschappen van Deze Computer, tab Geavanceerd, Opstarten (onderaan) en dan Herstart na fout (ofzoiets) uitvinken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...