Ga naar inhoud

twee fans aansluiten


Aanbevolen berichten

In mijn pckast is ruimte voor twee extra fans. Daar heb ik nu twee papst fannetjes in geschroefd. Het probleem is dat op het moederbord slechts 1 aansluiting zit voor een extra fan. De stekkers passen wel, het zijn 3polige stekkers: +12V, massa en sense (voor het toerental). Nu kan ik wel knippen en solderen (12V en massa), en slechts 1 sense gebruiken maar is er geen andere oplossing? :( En dan bedoel ik eigenlijk niet een heel regelpaneel dat in een 5.25" slot past... Ik heb tot nu toe nog niets anders gevonden. Wie weet raad?
Link naar reactie
Je hebt daar gewoon verloopstukjes voor, die je oa bij de OC-shop een Freezinghardware kunt krijgen. Je kunt ook gewoon de draden uit de 3-pin connector trekken en ze bij een 4-pin erbij solderen, dan hoef je de 4-pin zelf niet te bezetten. Dat is wat zo'n verloopstukje ook doet.
Link naar reactie
Bij titan slot 1 coolers zat ook altijd zo'n draadje (6 cm) wat je aan de ene kant op een fan aansluitinkje zetten en waar je aan de andere kant 2 fannetjes op kan zetten. Ik zou toch met dat soort dingen een beetje voorzichtig zijn, volgens mij mag je per fan aansluiting toch niet meer als 6 watt uit het mobo trekken?
Link naar reactie
Ligt aan de aansluitingen op je mobo, meestal is het ergens tussen de 3 en 6W, of soms wordt er een amperage gegeven. Met de zwakkere fans moet het wel kunnen, maar met zwaardere ala delta oid zou ik daarmee wel oppassen. Dan kan je idd beter een verloopstukje naar een molex gebruiken. RPM kan je toch niet meten als je 2 fannen op 1 header zet.
Link naar reactie
Ik heb een nieuwe Zalman voeding gekocht en ik kreeg zo'n 'verloopstukje' (weet het niet zeker). [url]www.angelfire.com/gundam/kaihong/2.jpg[/url] Dit is het. Wat is het verschil tussen de zwarte en de witte?? En ik kreeg bij een zalman slot koeler dit erbij....[url]www.angelfire.com/gundam/kaihong/1.jpg[/url] Ik heb ook op mijn mobo een powerfan aansluiten. Er staat niets in de handleiding. Kan ik daar gewoon een casefan erop aansluiten? Ik heb de Abit NF7s rev 2.0
Link naar reactie
Zwarte zijn 0V lijnen, rood = 5V en geel = 12V Als je dus de rode aansluiting gebruikt dan heb je 5V, en als je de gele gebruikt dan is het 12V. Dat ding met die weerstand gaat gewoon op je 12V lijn, maar doordat de weerstand wat stroom trekt komt er nog maar iets van 7V (weet de exacte waarde niet) op je fan waardoor hij minder herrie maakt. En die fan kan idd gewoon op de header van je mobo.
Link naar reactie
[quote:039eb02143="scenic20"] Ik zou toch met dat soort dingen een beetje voorzichtig zijn, volgens mij mag je per fan aansluiting toch niet meer als 6 watt uit het mobo trekken?[/quote:039eb02143] Daarom hebben we het ook over aansluiten op de 4-pins molex al dan niet meet connector. BA, uit zijn sig maak ik op dat die C3 al als servertje draait dus ik denk niet dat de koeling voor die PC bedoeld is?
Link naar reactie
Even een dagje werken en, wat een reactie zeg! :D [quote:f35ba41c16]Ehm, maar is dat wel echt functioneel met een VIA C3?[/quote:f35ba41c16] Nee BA, die 2 fans zitten in mijn <ahem> echte pc: een AMD 2700+ enz. Daar was in de kast ruimte voor minstens 2 extra fans. Alleen op het mobo zit maar een (1) aansluiting. Ik vroeg me af hoe ik de 2e fan het handigst kon aansluiten... :) Paul
Link naar reactie
[quote:744783e496]Hoe zit het dan met het toerental wat bij 1 fan bv in de bios gezien kan worden, je zal nu ineens geen 2 toerentallen zien.[/quote:744783e496] Dat was voor mij ook even puzzelen. Ik laat er 1 door het mobo regelen en de andere wil ik op 5 of 7 volt zetten, weet nog niet zeker welke. Trouwens: [quote:744783e496]Als je dus de rode aansluiting gebruikt dan heb je 5V, en als je de gele gebruikt dan is het 12V. Dat ding met die weerstand gaat gewoon op je 12V lijn, maar doordat de weerstand wat stroom trekt komt er nog maar iets van 7V (weet de exacte waarde niet) op je fan waardoor hij minder herrie maakt.[/quote:744783e496] Wat bedoel je met "dat ding met die weerstand" ? Voor zover ik weet kun je het als volgt doen: Als je de fan aansluit tussen geel en zwart (12V) loopt hij voluit. Als je hem aansluit tussen de rrode en zwart (5V) loopt hij minimaal. Sommige fans hebben daar moeite mee omdat ze niet goed werken bij spanningen lager dan 7 volt... Dus als je de plus aansluit op de gele draad en de min op de rode heb je (12-5=) 7V en daar moet de fan lekker rustig op lopen. Nu ik er aan denk, ik heb ook nog een ntc temperatuurregelaar liggen... :P Paul
Link naar reactie
[quote:69158a4a5f]uit zijn sig maak ik op dat die C3 al als servertje draait [/quote:69158a4a5f] Juist, en daar ben ik zeer tevreden over! Heel stabiel, voor een lokaal servertje meer dan snel genoeg, klein, zuinig met stroom ( merk je als dat 24/7 aan staat) en ik gebruik hem voor van alles wat met netwerk en server te maken heeft (voor zover ik dat voor elkaar krijg) :wink: Paul
Link naar reactie
Dat rare ding wat je op die 2de plaat tussen die 2 stekkers in zit, is een weerstand, en die staat serieel met je fan. Dat betekend dus dat het voltage over beiden verdeeld wordt, in welke mate is afhankelijk van de waarde van de weerstand. Hierdoor loopt je fan dus langzamer. In feite is een NTC (temperatuurgeregelde weerstand) of een potmeter (zelf in te stellen weerstand) de zelfde constructie, alleen doordat je zelf de waarde van de weerstand in kan stellen, bepaal je dus hoeveel voltage hij opneemt, en hoeveel de fan dus krijgt. Daarmee regel je het toerental.
Link naar reactie
[quote:64d3079e3d]Dat rare ding wat je op die 2de plaat tussen die 2 stekkers in zit, is een weerstand...[/quote:64d3079e3d] Juist ja. Alleen heeft die papst fan dat niet. Ik heb ooit een enermax fan 80mm gekocht waar dat op zat, een los dingetje dat een piepklein draaiknopje bleek te zijn. Regelde inderdaad het toerental en stond ook bij de beschrijving. Paul
Link naar reactie
Hmmm. Dat wist ik niet. In de techdata staat dat het toerental te regelen is van ongeveer 1200 tot max. dus ik dacht dat het wel zal kunnen? Als ik toch ga solderen zet ik er wel een schakelaartje tussen. Nu doet die fan nog niet mee want ik ben nog aan het bouwen aan die pc. Zal de resultaten laten weten. :P
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...