Ga naar inhoud

Voeding fan vervangen.


Aanbevolen berichten

In mijn oude pc zit een target 235 watt voeding, waarbij sinds kort de fan veel lawaai gaat maken (hij was altijd al wel luidruchtig, maar niet zo erg). Nu wil ik er een andere fan inzetten, maar wat voor een?. Op de huidige fan kan ik alleen nog lezen dat het merk sunon is en het is een standaard 8cm fan. Kan ik deze zonder gevaar vervangen voor een Papst 12dB fannetje?. Ik neem namelijk aan dat deze minder lucht zal verplaatsen als de orginele. Hoe heet mag een voeding eignelijk worden, en zal die papst voldoende koelen? Scenic20
Link naar reactie
In principe kan elke 8cm fan er wel in. Een Pabst draait trager, en heeft dus een geringere luchtverplaatsing. Check voor de zekerheid de temperaturen in de kast even. Als die niet te hoog zijn, zou het geen problemen op moeten leveren. Eventueel kun je nog een extra casefan plaatsen, bijvoorbeeld onderin aan de voorzijde. http://mbm.livewiredev.com/
Link naar reactie
De twee stilste Papst fans voldoen zeker. Het verschil tussen deze twee is dacht ik dat de ene slechts 1 snelheid draait en de andere d.m.v. een potmetertje geregeld kan worden. Ik dacht trouwens altijd dat 8cm fans (en alle andere) maar 1 maat dikte hadden. Mis dus! De fan in mijn voeding was 5 mm platter en de (in dit geval) enermax paste er niet in. Zat niets anders op dan de fan half aan de buitenkant te monteren! :D Let dus ook even op de dikte! Suc6
Link naar reactie
Haha, er zit zo'n delta voorin de case, maakt een enorme hoop herrie, maar dat boeit me niet. Ik had daar eerst die papst, die ik nu in de voeding ga zetten, maar die blies niet genoeg om de videokaart koel genoeg te houden (ik heb een viper 770 ernin van de eerste reversie, dus met constructiefout :evil: ). De casetemp is dus geen probleem, die komt nouwelijks boven kamertemp. Ik neem ook aan dat die voeding niet echt veel warmte produceert Scenic20 Ps. Die papst doe ik niet voor de stilte, maar das de enige fan die ik nog op vooraad heb (stille papst, en dan een heel lawaaige 8cm delta hp, vage cominatie...)
Link naar reactie
Een voeding produceerd juist wel veel warmte. Als je een aantal casefans hebt dan kan je die nog wel afvoeren, maar in mijn server zonder casefans (duron 700) is de voedingsfan wel eens stuk gegaan, en dan heb je dus wel een probleem met warmte. (ging bij mij op zijn gat door overheating)
Link naar reactie
De netvoeding produceert heel veel warmte. Nu is het zo dat ik in mijn netvoedingen een stillere ventilator heb geplaatst. Ik zie zelf geen temperatuur verandering. Genoeg is genoeg, maar te weinig blijft riskant. Wat ik wel erbij zijn nog extra ventilatoren achter in de kast die warme lucht er uitzuigen. Deze ventilatoren zijn bij mij zeer effectief. Ook deze ventilatoren draaien niet op volle kracht omdat dat geen beter resultaat geeft. Dat geeft mij dan weer wat extra rust. Ik gebruik overiges gewoon noname ventilatoren of dat wat in een netvoeding of kast zit. Soms plaats ik er twee in serie. Oude 486's en zo bevatten soms een bruikbare (stille) ventilator. Waarschijnlijk weet je van Papst fan wat die presteert, voor de rest vertrouw ik niet zo op de specificaties. Wat ik hoor is voor mij de enige echte zekerheid. Een ventilator die zich niet geruisloos laat monteren, blijft ook een onding. Ik heb dus nog een brander liggen die ik om die reden niet gebruik. De hele behuizing lijkt als klankkast te fungeren.
Link naar reactie
Als idd je voeding al uit de garantie periode is, dan kun je best de fan wisselen (ik heb dat zelf al een x-aantal keren gedaan). De opmerking was maar om eraan te herinneren dat dat bij een gloednieuwe voeding niet zo'n verstandige operatie is, ivm de garantievoorwaarden. En opletten dat je de polen correct aansluit natuurlijk en spanningsloos werkt!
Link naar reactie
[quote:ce12d54389="gerben"]Kan die Delta niet in je voeding? Denk dat die daar het meeste effect heeft. [/quote:ce12d54389] Nope, die is te dik, dan zit er een printplaat in de weg. Al zou die er wel in kunnen kan ik het nog niet doen, want dan blaast die niet meer op m'n tnt2 vga kaart. Scenic20 Die delta moet voorin de case blijven blazen, die constructiefout (is ook toegegeven door diamond) houd in dat het passive koelblok te klein is en de warmte niet goed verspreid word. De kaart blijft prima functioneren, maar de onderliggende pci kaart word zo heet dat die kapot gaat (dat heeft me dus al 3 pci vga kaartjes gekost :evil: . Waarom dat vage Abit mobo het niet pakt als je een pci vga kaart in een ander pci slot schuift als het bovenste is me een raadsel. (vanaf reversion B zit er een actieve cooler op de gpu.
Link naar reactie
[quote:7fa98de907="water"]Even een paar vraagjes tussendoor (als dat mag): de stilte van de voeding, wordt die grotendeels bepaald door de kwaliteit van de fan? Is zo'n fan makkelijk in en uit te bouwen, of wordt dat hak en breekwerk?[/quote:7fa98de907] Het wisselt. Tegenwoordig zitten er veel 2 polige stekertjes in. In oudere voedingen zit er vaak een forsere connector in. Soms is de ventilator vastgesoldeerd op de printplaat, dan moet je knippen of de printplaat eruit halen. Dat laatste is vrij veel werk. Soms is de bedrading van de oude en de nieuwe steker niet hetzelfde. Als het een klein stekertje betreft maar 3 ipv 2 polig. Of als de draadjes omgepoold zijn. Dan is het vrij eenvoudig om met een klein schroevedraaiertje of het puntje van een mes, de benodigde draadjes met een metallen stripje uit de 2 cq. 3 polige connector te halen. Er hoeft dan echt niet geknipt of gesoldeerd te worden! Vervolgens kun je de draadjes met het metalen stripje in de 2 polige connector schuiven. Het enige waar je op moet letten is de polariteit. Soms is de draadkleur keuze niet logisch. Meten is weten, geduld is een schone zaak. Oh ja, oude computers bevatten soms een 2 of 3 polig connectortje dat ook op een moederbord connector past. Het is maar dat je het weet. In het algemeen kan een ventilator makkelijk vervangen worden, soms moet je een beetje trekken en duwen. Soms moet je een creatieve oplossing zoeken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...