Ga naar inhoud

Nieuw (en oud) motherboard starten niet op


Aanbevolen berichten

Heb een nieuw motherboard en andere voeding aangeschaft. Heb de voeding als eerste geplaatst en toen het mobo. Videokaart erop gezet, toetsenbord aangesloten en starten maar, denk je dan. Maar de speaker piepte alleen maar en opstarten ho maar. Nieuwe eruitgehaald en oude erin geplaatst. Hetzelfde verhaal. Wat doe ik fout?? Nieuw mobo: Fic va 502 Oud mobo: chaintech 5vgm0
Link naar reactie
[quote:5ec818b6e9="Marcel de Reus"]de piepcode kun je achter in het moboboekje opzoeken, dan zie je wat er fout is. ik vermoed een defecte videokaart[/quote:5ec818b6e9] Zonder videokaart heb je precies hetzelfde en het is bovendien dezelfde als die op het oude mobo zat. Nog wat aanvullende gegegevens: Het gaat om AT mobo's (ja die zijn ook nog nieuw te koop, maar niet veel meer) At-flatcables voor printer, floppy, com1, com2 en ide zijn niet aangesloten. Heb wel met 1 hd geprobeerd maar dat maakt ook niet uit. Zou het soms ook nog te maken kunnen hebben met de andere voeding. Massa bijvoorbeeld, want deze voeding heet in tegenstelling tot de ouwe een draaje met een "glimmend ringetje" . Eigenlijk weet ik niet precies wat ik hiermee moet (ben ook maar een leek, anders stelde ik deze vraag niet!!) en heb het met een schroefje aan de behuizing vastgemaakt.
Link naar reactie
[quote:e5f44dd000="Adewaart"]Eigenlijk weet ik niet precies wat ik hiermee moet (ben ook maar een leek, anders stelde ik deze vraag niet!!) en heb het met een schroefje aan de behuizing vastgemaakt.[/quote:e5f44dd000] Een geel/groen draadje? Dat zou iedere voeding moeten hebben. Meestal gaat aarding via het chassis van de voeding, dat is op zich okay. Nog beter is het om die extra draad ook aan de metalen behuizing te bevestigen.
Link naar reactie
Ik zou inderdaad eerst die videokaart testen. Een clear CMOS data heeft in dit soort gevallen overigens altijd zin. Bij een dramatische hardware wijziging ontstaan wel eens problemen. Dat geldt voor beide moederborden. Geheugen is in orde? De voeding is okay? Die losse draad hoeft volgens mij niet aangesloten te worden. Als het goed is, is dat de aarddraad. Het verbinden is een moeten als de voedings connector aarde niet met het chassis van de voeding is verbonden. Voor de rest zal het niet zoveel uitmaken. Heb je nog een PCI videokaartje? Zit er een ISA slot op? Dan zou je nog een ISA videokaartje kunnen proberen.
Link naar reactie
[quote:27d12dd695="Marcel de Reus"]de piepcode kun je achter in het moboboekje opzoeken, dan zie je wat er fout is. ik vermoed een defecte videokaart[/quote:27d12dd695] Die piepcode heb ik niet in het moboboekje kunnen vinden, maar wel op [url=http://www.fica.com/site/html/services/troubleshooting.asp]de supportsite van Fic amerika[/url]: [i:27d12dd695]Award & Phoenix BIOS 1 long beep and 2 short beep: This is a video initialization error, test with another video card, preferably an PCI card for newer systems and ISA card for older systems. [b:27d12dd695]1 long beep repeated beeps: This is a memory error, test with other memory or move your DIMM to a different bank. If you have two, test one at a time. [/b:27d12dd695][/i:27d12dd695] Het gedeelte wat ik vet heb gemaakt is het probleem waar het om draait. Ik heb getest met 2 x 16 mb simm, 2 x 32 mb simm en ook nog met 128 mb dimm met het bekende resultaat dat de speaker blijft piepen. Nu denk ik dat er een " te oude" biosflah op zit zodat deze modules er ""te nieuw"" voor zijn. De minimumhoeveelheid geheugen is 8 mb, [b:27d12dd695]dus als er iemand nog 2 x 4 mb fpm simm ([u:27d12dd695]zonder ecc-support of parity[/u:27d12dd695])in de aanbieding heeft hou ik mij beleefd aanbevolen.[/b:27d12dd695] O ja, mijn oude mobo doet het weer. Ik had de videokaart er niet goed inzitten (kwam waarschijnlijk door de ""haast"")[/url]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...