Ga naar inhoud

keuze behuizing


Aanbevolen berichten

goeie kasten met voedingen; - Antec - Chieftec - Thermaltake goeie voedingen; - Antec - Zalmann - CWT - Enermax je kan evt ook een losse leuke kast nemen, en er zelf een losse voeding bij nemen. let er gewoon op dat de voeding iig meer dan 300 watt is. meer is tegenwoordig ook al een pre.
Link naar reactie
computerbacterie Geplaatst: Di Jul 08, 2003 1:36 pm Onderwerp: -------------------------------------------------------------------------------- [color=red:9bf06e9f32]turbulence schreef: let er gewoon op dat de voeding iig meer dan 300 watt is. meer is tegenwoordig ook al een pre. Waarom dat? Mijn computer gebruikt max. ong. 120 watt. [/color:9bf06e9f32] -Maar wat voor systeem heb jij?Met een celeron 400mhz had ik nog niet genoeg aan 150W.....[u:9bf06e9f32][/u:9bf06e9f32]
Link naar reactie
Een celeron 400mhz niet genoeg aan 150 watt? Dan zit er in mijn ogen een heel slechte voeding in. Ik heb thuis nog een Olivetti AT kast met daarin een 135 waat voeding en daar hangt een P III 350mhz aan, 2x een hd en een cd-rom speler (video ob.). Daar trekt die 135 watt voeding het toch prima. Om op de vraag van de topic starter terug te koemn. Ik zou zeker een kast nemen met minimaal een 350watt voeding. De snelste Intel en Amd processoren gebruiken nu al rond de 100 watt en een goede grafische kaart ook nog eens 50 of iets meer. Een te lichte voeding kan voor heel veel stabiliteits probelemen ed. zorgen en zoveel meer kost een 350 watt voeding niet meer als een 300 watt.
Link naar reactie
[quote:46be81f22d="computerbacterie"][quote:46be81f22d="turbulence"] let er gewoon op dat de voeding iig meer dan 300 watt is. meer is tegenwoordig ook al een pre.[/quote:46be81f22d] Waarom dat? Mijn computer gebruikt max. ong. 120 watt.[/quote:46be81f22d] welke rekensom gebruik je daarvoor dan? daarnaast als je even naar zijn systeem kijkt dan is 300 echt het minimum..
Link naar reactie
Ik heb een meter gekocht bij conrad waarmee je de hoeveelheid watt dat een apparaat gebruikt kunt opmeten. Dat ding plug je in op het stopcontact en vervolgens duw je de stekker van je computer erin en dan meet hij de hoeveelheid watt. Mijn computer gebruikt inclusief monitor ong. 130 watt nu ik dit zit te typen. In stressed conditie gebruikt ie 200 watt. Dat is inclusief monitor die ong. 80 watt gebruikt. Dat betekent dus dat de computer stressed ong. 120 watt gebruikt exclusief monitor. Idle gebruikt hij maar 50 watt. Het is een AMD Duron 1100 Mhz met 300 watt voeding (codegen geloof ik) , 256 MB sdram, 1 harde schijf 7200 RPM 60 GB, 1 harde schijf maxtor 20 GB onbekend toerental, geforce4mx440 64MB, 1 cdrom, floppy, geen casefans. Mijn andere computer (amd duron 750, 128 MB, 80 GB, dvdlezer, cd-writer) gebruikt 50-80 watt excl. monitor. Mijn laptop (pentium1 100 Mhz) gebruikt 17 watt. Overigens zou ik persoonlijk ook voor een 350 watt voeding gaan omdat de meerpijs niet bijzonder is, en sommige grafische kaarten gebruiken erg veel stroom dus voor de zekerheid kun je 350 watt nemen.
Link naar reactie
Leuk apparaat, maar je voeding moet toch gekoeld worden? Dat betekent dat zijn rendement verre van 100% is, dus je stopt er veel meer power in dan er in wezen uit komt, de waarden komen dus allemaal NOG lager uit?! :-? En een voeding van 300W, is dat een vermogen wat continu geleverd kan worden?? Een harde schijf moet je ook niet helemaal vol zetten, want dan werkt hij niet meer goed, hoe zit dat met voedings dan? Je moet namelijk wel mooie stabiele spanningen kunnen handhaven op de verschillende lijnen. Mijn 5V is namelijk ondermaats als ik m'n xp1800+ ga overclocken met m'n 300W voeding, er is dus meer dan alleen dat getal van 300W... btw, je monitor gebruikt je voeding helemaal niet :P Nogal wiedes, hij staat gewoon doorgelust...
Link naar reactie
[quote:c2691d914f="Biatch_Now"]Leuk apparaat, maar je voeding moet toch gekoeld worden? Dat betekent dat zijn rendement verre van 100% is, dus je stopt er veel meer power in dan er in wezen uit komt, de waarden komen dus allemaal NOG lager uit?![/quote:c2691d914f] Het rendement van een voeding schijnt heel goed te zijn, iets van 90% of zo. Zo enorm wordt de voeding trouwens niet gekoeld, er zit maar 1 fan in. [quote:c2691d914f]btw, je monitor gebruikt je voeding helemaal niet :P Nogal wiedes, hij staat gewoon doorgelust...[/quote:c2691d914f] Inderdaad. Daarom gebruikt de computer dus ook 200-80=120 watt. Die 80 watt is van de monitor dus die moet je eraf trekken omdat de monitor doorgelust is.
Link naar reactie
AFAIR wordt het rendement meegerekend bij het bepalen van het wattage van een voeding. Echter dat mooie metertje houdt daar natuurlijk geen rekening mee. Een 2500+ zit dacht ik rond de 100W, de Radeon 9500 rond de 60W. Ik zou een =>350W voeding kopen van: Antec, Zalman, CWT, Flower of Verax
Link naar reactie
[quote:0157374dac="Marcel de Reus"]AFAIR wordt het rendement meegerekend bij het bepalen van het wattage van een voeding. Echter dat mooie metertje houdt daar natuurlijk geen rekening mee. Een 2500+ zit dacht ik rond de 100W, de Radeon 9500 rond de 60W.[/quote:0157374dac] Ik weet niet wat je bedoelt. Maar ik neem aan dat het mooie metertje ongeveer de waarheid laat zien. Daar is het rendement dus bij ingegrepen. Als het rendement van de voeding bijv. 90% is dan is de werkelijke opname van de computerkast dus ong.: 120-12=108 watt. Nog minder dus. Overigens heeft men ergens op gathering of tweakers een lijst van computers waar van ze het stroomverbruik hebben opgemeten en daar kwam ook niet veel watt uit. En er zijn ook nexus-voedingen: www.silentpc.nl http://www.silentpcshop.nl/PSU.asp Net als de zalman voedingen lekker voor je portemonnee.
Link naar reactie
Ik reageerde op de opmerking van Biatch: [quote:c9e6b1ea63] En een voeding van 300W, is dat een vermogen wat continu geleverd kan worden?? [/quote:c9e6b1ea63] afair kan een 300W voeding dus constant 300W leveren omdat het rendement al verrekend is. Verder zei ik dat het metertje geen rekening houdt met het rendement. Dat kan je idd uitrekenen maar dan moet 90% wel de correcte waarde voor jouw voeding zijn.
Link naar reactie
Een normale up-to-date pc verbruikt maximaal 150 a 200 watt. De reden voor de keuze van een zwaardere voeding ligt dan ook niet in het vermogen. Maar wel in de stabiliteit van de aangeleverde spanning en stroom. Als deze enigszins fluctueren, kan de computer onstabiel worden. Dit aangezien deze rimpels als signaal geinterpreteerd kunnen worden. Zwaardere/duurdere/betere voedingen hebben meer reserve, en vaak ook een betere stabilisatie van spanning en stroomsterkte. Bijkomend voordeel is dat ze minder warmte produceren, omdat ze niet op hun tenen hoeven lopen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...