Ga naar inhoud

Fan aansluitingen te kort!


Aanbevolen berichten

Hallo, De temp in mijn kast zelf en de temp van mijn cpu vind ik te warm dus wil ik wat extra fans gaan kopen. ik heb alleen het probleem dat mijn moederbord maar 2 fan aansluitingen heeft, 1 voor de cpu en 1 voor een fan, die zijn alle 2 al in gebruik maar toch is mijn temp in mijn kast nog 47 graden. ik vroeg me af of je geen pci kaarten hebt met een soort stekkerblok met allemaal 3 pins aansluitingen voor fans. ik wil dan ook een nieuwe kast kopen. zit te denken aan een Recom RC stealth-B waar al 6 fans standaart in zitten, die moet ik wel kunnen aansluiten dan. Iemand een id? want ik heb eens bij andere moederborden gekeken, en de meeste hebben niet meer dan 3 fan aansluitingen. DNA4U
Link naar reactie
Er zijn verloopkabeltjes te koop, helaas niet in iedere winkel. Soms zitten die kabeltjes bij de kast. Overigens heb ik mijn broer al eens kunnen helpen met kabeltjes uit oude computers (486 tijdperk). Soms is solderen, draden verlengen, ook een optie. Ook hoeven alle ventilatoren niet op vol vermogen te draaien. Een weerstand ertussen of 2 ventialtoren in serie zetten, is ook met enige handigheid mogelijk. Vermogens van de ventilatoren moeten dan wel gelijk zijn.
Link naar reactie
[quote:641b0afcdf="spiderned"]Gewoon aansluiten op een molex stekker.[/quote:641b0afcdf] probleem is dat de fans soms ook wel op een 3pins connector komen :wink: er zijn echter wel omvormers van 3pins naar 4 pins [img:641b0afcdf]http://shop.freezinghardware.nl/pictures/12-12G.JPG[/img:641b0afcdf] zoals deze bijvoorbeeld. ik weet niet welke fabrikanten er een molex aandoen, en welke een 3 pins. heb bijvoorbeeld papfst fans met een molex, maar de fan van Thermaltake op mn radiator is weer 3 pins...
Link naar reactie
kan inderdaad ook, maar ikzelf heb er geen goeie ervaring mee. bij een molex zitten de draden aan van die metalen busjes waardoor ze goed vastzitten. ik heb ze ook eens afgeknipt, maar ze gingen soms gewoon zomaar los, waardoor de fan stopte met werken. nu is een casefan dan niet zo'n probleem, maar als het je CPU fan bijvoorbeeld is :o
Link naar reactie
Die metalen busjes kan je uit de houder trekker dmv een lipje wat je in moet drukken. Vervolgens werk je dat busje open en trek de bestaande draad eruit, doe hem samen met die van de fan terug en knijp hem weer dicht en prik hem in de houder. nou, dan kan je trekken aan die draad, maar die komt er echt niet zomaar weer uit.
Link naar reactie
Ik heb ook zo'n verloopstukje nodig, maar weet iemand misschien hoeveel volt [url=http://www.angelfire.com/gundam/kaihong/powerline.jpg]deze[/url] deze geeft?? En hoeveel volt heeft een Papst 8412NGML nodig? Ik had ergens gelezen, als een fan op te weinig volt draait dat het dan schadelijk is. Is dat waar?
Link naar reactie
[quote:b97615cc3c="CoolKid"]Ik heb ook zo'n verloopstukje nodig, maar weet iemand misschien hoeveel volt [url=http://www.angelfire.com/gundam/kaihong/powerline.jpg]deze[/url] deze geeft?? En hoeveel volt heeft een Papst 8412NGML nodig? Ik had ergens gelezen, als een fan op te weinig volt draait dat het dan schadelijk is. Is dat waar?[/quote:b97615cc3c] 12Volt voor beide. Wat van belang kan zijn is de draad die het toerental signaal afgeeft. Als je de ventilator voedingslijn een lagere spanning gaat geven, dan is het verstandig om de verzwakking in de +12V lijn aan te brengen. Als de signaaldraad niet wordt gebruikt, dan maakt het verder niets uit. Die Papst hoeft je vermoedelijke geen lagere voedingsspanning te geven.
Link naar reactie
[quote:132d9f479f]Ik had ergens gelezen, als een fan op te weinig volt draait dat het dan schadelijk is. Is dat waar?[/quote:132d9f479f] Als je het voltage gaat verminderen gaat de fan langzamer draaien. Als de spanning (het voltage) echter te laag wordt, draait de fan niet meer rond. Eerst even uittesten dus! Ja het is heel slecht voor een fan als die door te lage spanning stilstaat. Motoren zijn meestal opgebouwd uit wikkels, windingen van dun koperdraad die het magnetisch veld opwekken op het moment dat dat nodig is. Om te draaien worden een aantal opeenvolgende wikkels snel achter elkaar even onder spanning gezet. Dit wordt in de regel gestuurd door de motoras zelf. Als de motor nu niet (meer) draait blijft er soms stroom lopen door de zelfde winding die daardoor te heet kan worden en zelfs doorbranden...
Link naar reactie
[quote:8dbfc1532c="p.blauw"]Als je het voltage gaat verminderen gaat de fan langzamer draaien. Als de spanning (het voltage) echter te laag wordt, draait de fan niet meer rond. Eerst even uittesten dus![/quote:8dbfc1532c] Een zeer goede opmerking. Toch even dat niet elke "goede" test goed is. Een ventilator blijft meestal nog wel draaien als de voedingsspanning verlaagd wordt, vaak nog wel op 4V. Mijn advies is om nooit lager te gaan dan 6V. Dan is die meestal wel stil, en als die dat niet is, zoek dan een fraaie rustplaats voor die herrieschopper. Het voordeel van zo'n minimale spanning (nou ja, 6V is niet echt minimaal) is dat er altijd een luchtstroming blijft. Alleen de spanning verlagen dat is een onvolledige test. Maak op zo'n moment de ventilator stroomloos, en zet die vervolgens weer op die spanning. ALs de ventilator gelijk gaat draaien, dan is het okay. Mijn ervaring is dat de meeste ventilatoren wel op 6V draaien, sommige op 5V. Bijna alles (dat bijna kan ik niet weglaten want ik heb maar ervaring met een stuk of 10 ventilatoren), werkt vrijwel zeker op 7V op meer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...