Ga naar inhoud

Nieuw systeem. HOOGE temperaturen! Help!


Aanbevolen berichten

Tijdje geleden heb ik op [url=http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?t=8300&postdays=0&postorder=asc&start=0]NedLinux[/url] advies gevraagd voor het aanschaffen van onderdelen voor een nieuwe computer. Voor zij die me daar geholpen hebben ga ik hier verder. Daar zijn deze onderdelen uitgekomen en die heb ik aangeschaft: PC Case MIDI Tower *BLUE* Asus A7N8X Deluxe (rev. 1.6 geloof ik) AMD Athlon XP 2500+ Barton Thermalright SLK800 Koelblok 2 Papst 8412N/2GM Tacho 80x80x25 ventilators (1 Proc / 1 Case) Zalman ZM400A-APF 400W ATX Voeding 2x Kingston HyperX DD333 256 MB Dimmetjes Asus V9520 VideoSuite GeforceFX kaart met 128 MB DD Maxtor 120 GB U133 6Y12OPO Samsung 1,44 MB 3,5" Floppydrive Logitek Internet Keyboard Na enige vertraging is vorige week donderdag alles binnen (de dimmetjes waren niet op voorraad en de videokaart zou pas eind mei uitkomen). Goed, ik blij. De boel in elkaar gezet. Probleem met de case. De extra uitgangen het mobo (zoals de 2 extra USB uitgangen) en de grafische kaart passen niet in de case. Dus ik heb uiteindelijk de boel overgezet in een oude case die ik nog had staan. Mooi probleem opgelost. Niet naar tevredenheid, maar toch. Nu heb ik 2 belangrijke problemen waar ik niet uitkom (Hè hè, daar komt 'ie dan): 1. Als ik de [i:116780fc9c]CPU Externel Frequency[/i:116780fc9c] op 166 zet en de [i:116780fc9c]CPU Frequency Mutiple[/i:116780fc9c] staat op 11x, loopt de temperatuur van de CPU in een tijd van +/- 5 minuten op naar 75 graden en schakelt de computer uit. Zet ik de [i:116780fc9c]CPU Externel Frequency[/i:116780fc9c] op 100 dan is het net te doen en kan ik windows installeren en er mee werken. Als ik vervolgens een Soldier of Fortune (Multiplayer) opstart loopt de temperatuur na zo'n 2 rondes (zal zo'n 20 á 30 minuten zijn) zo hoog op dat de computer uitschakelt. Ik heb de voeding verwisselt met een oude 300W voeding om te kijken of het daaraan lag. Geen verschil (behalve de herrie dan). 2. Asus Smartdocter voor de Videokaart geeft de volgende melding: Your VGA chipset is not supplied with stablized voltage. Contact with motherboard manufacturer or ASUS for help. Als ik een tijdje intensief de grafische kaart gebruik (een game of DVD afspelen) blokkeerd de applicatie steeds even. Soms 1 seconde, soms 5 seconden, soms crashed de hele applicatie of de hele computer. De NVVD waarde staat rood aangegeven: +/- [color=red:116780fc9c]1.68[/color:116780fc9c] v Wat vinden jullie hiervan? Kan het zijn dat ik in bijde gevallen iets verkeerd heb ingesteld of zou er iets met het moederbord aan de hand zijn? Wie kan me helpen? Een zeer gefrustreerde computernerd die al bijna een half jaar niet lekker heeft kunnen gamen, en dat nu heel graag wil. Sorrie voor de lange lap tekst. Willy (Ook wel Carrot).
Link naar reactie
NVVD waarde zegt me zo niks, voedingsspanning van de AGP kaart? Dat van die temperatuur is wel raar. Wordt het koelblok ook zo heet? Zo ja, dan is die te klein of de ventilator doet niks. Mijn eerste indruk is overigens dat het koelblok niet goed is gemonteerd? Maar ja, dan is dat half uur toch ook wel lang. Bij een slechte koeling ben je meestal binnen een paar minuten gaar. Tja als dat toch okay is, dan vertrouw ik dat moederbord niet, maar ja, op zich kan er natuurlijk van alles loos zijn. Wat betreft die kast, ik neem dat je die terug stuurt, lijkt me wel hun fout. Kun je het moederbord door de leverancier laten testen?
Link naar reactie
Koelblok moet groot genoeg zijn. Ik kan 'm gewoon aanraken. Hij lijkt mij niet zo warm als dat de sensor aangeeft dat de processor is. Moet ik nog letten op welke richting ik het koelblok monteer? Zoiets heb ik vaag gelezen in de installatie-instrukties van AMD, maar ik snapte het niet echt. Ik heb koelpasta gebruikt die mee kwam bij de Thermalright SLK800 (druppel ter grootte van een ongeveer een rijstkorrel). De rubbernopjes die op de Athlon zitten moeten niet verwijderd worden neem ik aan? Ik vroeg me af of het koelblok niet te ver van de processor af zit. De ventilators draaien: CPUfan: 2256 RPM, Casefan: 2884 RPM -- edited --
Link naar reactie
die rubbere nopjes zijn ervoor dat je core niet kapot springt onder de spanning van de cooler, zou ik duz ma laten zitten :wink: Asus staat erom bekend de temp aanduiding niet helemaal goed te hebben. Download eens de nieuwste bios, dan zou het toch al beter moeten gaan. Anders gwoon GARANTIE halen :)
Link naar reactie
[quote:e57259134e="Willy"]Koelblok moet groot genoeg zijn. Ik kan 'm gewoon aanraken. Hij lijkt mij niet zo warm als dat de sensor aangeeft dat de processor is. [/quote:e57259134e] Te warm is heel makkelijk te controleren als die vrij hoog is (bv 50 graden), en zeker als die 60 graden of meer is. ALs het koelblok lauwwarm is, dan is die dus lager dan 50. 50 pak je beet als je stoer wilt zijn. 60 pak je volgens mij niet meer beet en anders laat je dat wel gauw los. Als de chip echt 60 is, dan zou ik verwachten dat je ook wel iets raars ruikt. In ieder geval is er onder de koeler iets behoorlijk heet. Als de koeler er goed op zit, en volgens kan dat maar op 1 manier als dat via een klem gaat, dan koelt die okay. Als die kan worden bewogen, tja, dan zit die dus niet goed. Mijn ervaring was dat ik stevig door moest duwen ... En die rubbernopjes zijn dus wel nodig. Als je twijfelt, haal dan de koeler er af. Als dat makkelijk gaat, dan zit er zeer waarschijnlijk niet goed op. COntroleer eerst of de CPU goed in de connector zit. Helemaal vlak dus! De hoeveelheid pasta lijkt me okay, iets minder is misschien ook goed. NOrmaliter is er zoveel kracht nodig dat de pasta wel opzij geperst wordt. De koeler er op plaatsen en de klem naar meden duwen. Oh ja, in theorie kan de koeler er misschien 180 graden fout op, maarre, ik denk dat je direct merkt.
Link naar reactie
[quote:1b8d00df3b]De NVVD waarde staat rood aangegeven: +/- 1.68 v [/quote:1b8d00df3b] Dit is het voltage dat over de Northbridge gaat. Bij dat Nforce2 bordje zou dat tussen de 1,5 en 1,6 moeten liggen. Kun je dat niet in de bios instellen? Anders moet je hem eens op 1,5 zetten.
Link naar reactie
  • 5 weken later...
Nou, na lange tijd eindelijk weer een reactie van mij. Na jullie laatste reactie is er een hoop gebeurt. Mijn computer werd zo instabiel dat 'ie niet meer goed wou opstarten. Windows verschillende keren (verschillende versies) opnieuw proberen te installeren zonder goed resultaat. :cry: Uit einderlijk was ik het zat. Ik heb de hele boel naar een computerzaakt gebracht. Deze heeft de boel onderzocht en blijkt dat het moederbord niet in orde is. Ik heb een nieuw moederbord besteld en als het goed is heb ik dinsdag avond of woensdag een werkende computer. Einderlijk! Het kapotte moederbord probeer ik nog vergoed te krijgen of zo. Nou tot dinsdag of woensdag dan. :D
Link naar reactie
Hm, ik zit zelf op max. 56,9 graden. Wel vrij veel vind ik. Ik maak gebruik van een zalman-voeding en een niet overgeclockte amd-1100 ook met zalman-koeler. Denk dat 't ook wel ligt aan 't warme weer (in combinatie met een zolderkamer :roll: ) Nadat ik mijn fan harder heb gezet daalt de temperatuur naar onder 54,8 graden (maximaal belast)
Link naar reactie
[quote:d36c5afe92="Willy"]Windows verschillende keren (verschillende versies) opnieuw proberen te installeren zonder goed resultaat. :cry: [/quote:d36c5afe92] Dat is gebruikelijk hoor :P Windows en dan advies vragen op Nedlinux, je moest je schamen :P PA prima temps hoor, tis warm en 54 graden stressed is heel netjes voor een AMD1100
Link naar reactie
:D Ik vraag ook geen advies over windhoos. Maar dat wou ik er eerst op hebben (voor de games) en daarna gelijk Gentoo er op (voor het serieuze werk). Maar bij windhoos ging het gelijk al fout, dus ben ik aan Linux nog niet eens toe gekomen. :x Zolang linux nog niet goed [i:669581ea87]genoeg[/i:669581ea87] is in games zal windhoos er toch op blijven staan. :oops: Helaas...
Link naar reactie
Hij is er! En hij doet het! :D :D :D :D En hij doet het goed! Man wat ben ik blij. Moederbord was niet in orde. Later blijkt ook een van de reepjes geheugen niet in orde te zijn. Daar ga ik nog mee terug. Maar voorlopig kan ik weer gamen, computeren en al dat soort dingen doen waar computernerds gek op zijn. See ya!! :lol:
Link naar reactie
:( Nog steeds problemen met de videokaart. Als ik een game speel of een of andere grafisch intensieve applicatie draai reset de computer steevast na een minuut of 5. Soms ook als ik geen intensieve applicaties draai (op WindhoosXP na dan). SmartDoctor geeft nog steeds de foutmelding: Your VGA chipset is not supplied with stablized voltage. Contact with motherboard manufacturer or ASUS for help. Ik heb ondertussen ondekt dat de NVVD waarde (1.68v) de spanning is van de GPU. Die zal dus wel te warm worden. Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik ga nog terug naar de zaak waar ik 'm gebracht heb natuurlijk en ik wacht de reactie van Asus ook nog af. Maar hoe lang zal dat wel duren...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...