Ga naar inhoud

advies nieuwe pc


Aanbevolen berichten

[quote:74ced7bf3f="Red Dragon"]Ik ben het met Muse eens. erg goed moederbord (Ik heb hem zelf ook) Ik kan hem van harte aanbevelen. zorg wel dat je een Revision 2.0 hebt.[/quote:74ced7bf3f] Zeker weten Rev2.0 :D Ik wil dat bordje ook hebben voor mijn geplande upgrade. Even de financiën op orde brengen en even checken en dan beslissen of dat over 2-3 weken word of pas in september als mijn vakantiewerk er weer opzit en ik dus weer een lading geld op me rekening heb :) [quote:74ced7bf3f="Marcel de Reus"]Die onboard SATA chip is echter via de PCI aangesloten en niet via de Southbridge zoals bij de nieuwe VIS SB die egslim linkte en de nieuwe Intel SB's. Aangezien je met een SATA RAID met twee 10k schijven een aardige doorvoer zult halen, remt je PCI bus de zaak in het geval van het Abit bord bijvoorbeeld.[/quote:74ced7bf3f] Ok, dat wist ik niet. Ik dacht dat die chips op die Intel-borden ook via de PCI gingen :-?
Link naar reactie
Toch denk ik niet dat 2x Sata 10K schijven @ Raid 0 een doorvoer van meer dan 133mb/sec halen. heel misschien in een uitzonderlijke Burst of zo. denk dat je weinig verschil zult merken tussen de ICH5 op een i865/i875 mobo of de Silicon Image Sata-raid van de Abit NF7-S. //Muse zeker het moeite van het sparen waard. check voor positieve resultaten mijn onderschrift. :)
Link naar reactie
//Red Dragon: Ik weet ook wel waar ik voor spaar :D Daar moet dan een leuke 2100+ op komen (goeie weekcode) met een leuk luchtkoelertje om te OCen. En ik wil er dan Twinmos/Winbond BH-5 bij :D Wordt een leuke setup om te OCen. Enige waar ik nog goed over moet nadenken is die koeler. Ik zie door de bomen bijna het bos niet meer :P //Marcel: Die PCI is per kanaal 133MB/s volgens mij, anders is het wel heel weinig. Dan zou je met ATA133 anders theoretisch al aan zijn max zitten. Dat lijkt me sterk eigenlijk. Dan zou de rest geen bandbreedte meer hebben als de harddisk iets in burst kan uitvoeren. Let wel: theoretisch, want een ATA133 hdd haalt nooit die 133MB/s
Link naar reactie
Daarom zit je normale IDE controller ook direct aan de SB en niet aan de PCI. Daarbij komt dat een normale ATA133 schijf piekt naar ongeveer 80mb/s en normaal rond de 40~50mb/s zit en dus geeneens in de buurt komt. egslim zal het vast wel zeker weten, dus ik wacht op zijn verlossende worden ;) Waarom zou een RAIDchip via de PCI anders langzamer zijn dan je normale aan de SB hangende IDE-controller?
Link naar reactie
Hmm ik zit me eigen verhaal terug te lezen en volgens mij klopt er inderdaad geen bal van :-? Zal wel aan het bier liggen. Ik ga maar niks meer zeggen vanavond. En als je denkt: "zo vroeg al bier?" ik heb vandaag mijn laatste examen gehad, vandaar! :D Ik heb behoorlijk uit mijn nek lopen blaten, dus zie dat maar als niet getypt :P Ik zie jullie morgenochtend wel weer! :D
Link naar reactie
In de nieuwste computer totaal (het artikel over hoe werkt een moederbord, door egslim geschreven d8 ik) staat idd dat alle PCI sloten samen 133mb/sec hebben. (wat ik uit het verhaal kan halen dan). Het lijkt mij ook logisch, die PCI sloten zitten toch serieel aan elkaar aangesloten, of zit ik nu op dit laatste fout :roll:
Link naar reactie
Voor zover ik uit mijn system block diagram kan opmaken zijn ze idd seriël geschakeld en ik dacht dus al dat de totale PCI bus 133mb/s was en niet per device. Dat verklaart dan direct waarom een SATA-chip via de SB veel beter is dan een SATA-chip aan de PCI en dat de topicstarter dus het beste kan uitwijken naar een VIA KT400a of een Intel chipset.
Link naar reactie
ALs dat echt zo is dan is zelfs een normale Raid met ATA-133@ Raid 0 een remmende factor als dit een PCI kaart is of een apparte on-board chip. 133mb/sec heb je zo vol met een Audigy II + Raid 0 + 10/100 LAN + de rest. de ICH 5 van Intel is dan een goeie uitkomst. ik heb begrepen dat de nForce 3 ook een intergrated Sata Raid heeft die dus geen gebruik maakt van de PCI bridge. Ach volgend jaar hebben we PCI-Express en dan is het geen issue meer :)
Link naar reactie
Aantal Product I Prijs Totaal 1x AOpen Midi-Tower H600(A) 300W 82,90 82,90 1x Cooler Arctic Copper Silent 17,90 17,90 3x Cooler 80x80mm, ArcticFan TC1 6,90 20,70 1x NEC ND1100 DVD + writer IDE/bulk 189,90 189,90 1x AOpen DVD-1648 16x/48x Retail 43,90 43,90 1x 3,5" Floppy 1,44 MB Sony 11,90 11,90 1x 512 MB DDR/333 PC2700 Kingston 67,50 67,50 2x IDE Aerodynamic Cable UDMA/66/100 4,90 9,80 1x Asus A7V8X LAN/ VIA KT400/ S-ATA SoA 134,90 134,90 1x AMD Athlon XP 2500+/1,833 GHz/333 B 104,90 104,90 1x Logitech Optical wheel mouse B69 OEM 16,90 16,90 1x Logitech Internet Navigator PS/2 Ger 39,90 39,90 1x Pinnacle PCTV Retail 59,90 59,90 1x Connect3D ATI Radeon 9000 PRO 128MB 99,90 99,90 2x 80,00 / 7.200 Western Digital JB 105,90 211,80 -------------------------------------------------------------------------------- Verzendkosten: 17,40 Totaalbedrag: 1.130,10 Dit is wel een aardig systeem, eventueel kun je 1 HDD pakken i.p.v. 2 en muis en toetsenbord achterwege laten. Dan kom je wel rondt je richtprijs. www.gistron.com (voor de prijzen)
Link naar reactie
Jullie zijn er zelf al uitgekomen, zie ik. :wink: Inderdaad is de totale PCI bandbreedte slechts 133MB/s en die wordt in de praktijk niet eens gehaald. Daar komt bovendien bij dat VIA helaas niet 's werelds beste implementatie van de PCI bus heeft. Een Raptor biedt tussen de 45MB/s en 60MB/s bandbreedte, maal twee maakt dat dus 90MB/s tot 120MB/s. De PCI bus kan dat nog net aan. http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=1799&p=5 Ik heb weleens een beetje geëxperimenteerd met netwerk overdrachtsnelheden en nVidia's ingebouwde netwerkaansluitingen - die dus niet aan de PCI bus hangen - bereiken ongeveer 10MB/s (geen Mbit)bandbreedte. Dat is een efficiëntie van 80%, dus erg goed. Ik heb geen idee hoeveel bandbreedte een Audigy/II nodig heeft, zou wel interessant zijn om te weten.
Link naar reactie
Van die Audigy 2 weet ik ook niet en ik kan het ook zo snel niet vinden op internet. Echter zit je alleen met de RAID-config dus al erg dicht op de grens zeker tijdens piek momenten. Je hoeft er maar een gigabit netwerkkaart in te hangen en je zit er bijna continue over.
Link naar reactie
Ja dat is inderdaad waar. eigenlijk is dan de Soundstorm van nVidia zo gek nog niet. deze zit tenslotte ook in de southbridge en verbruikt ook geen PCI bandbreedte lijkt me. tevens gebruiken de huidige VIA,Ali en nVidia chipset geen pci bridge meer tussen de NB en SB, dat scheelt ook weer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...