Ga naar inhoud

Niet volledig uitschakelen


Aanbevolen berichten

Kan iemand mij uitleggen waarom bij het uitschakelen van een PC, althans bij de relatief nieuwe systemen, de PCI-bus onder spanning blijft staan? Ik merk dit doordat de LEDjes op de netwerkkaarten blijven branden. Bij de wat oudere systemen was dit beslist niet zo. Bijkomend effect ervan is dat de nieuwste PC in ons huis die dat wel heeft na volledig uitgeschakeld te zijn geweest (stekker eruit of schakelaar op stekkerblok uit) met het opnieuw de stekker plaatsen even een stevige inschakelstoot vertoont (ventilator schakelt heel even in en uit). Ik ervaar dit met mijn technische achtergrond nogal als "geweldadig", en naar mijn gevoel niet zo gezond voor een en ander. Jan de Boer
Link naar reactie
Dit is gewoon standaard bij de ATX borden. Blijft altijd spanning opstaan zolang de stekker direct in het stopcontact zit. Hier hebben we gewoon alle pc's op verdeeldozen met schakelaars zitten. Als de schakelaar aangaat moet de PC toch aan..... Dat van die ventilatoren is me nog nooit opgevallen. Ik zal de volgende keer eens opletten.
Link naar reactie
Bedankt voor je vlotte antwoord. Gewoon standaard dus. Maar dat is nog geen antwoord op de vraag van het waarom. Voorheen schakelde gewoon alles uit, ook systemen die dat automatisch na afsluiten van Windows deden. Gewoon met een relais dat alles verbrak. Dus, is mijn conclusie, zal er een reden voor moeten zijn. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:0f2819f212="J. de Boer"]Bedankt voor je vlotte antwoord. Gewoon standaard dus. Maar dat is nog geen antwoord op de vraag van het waarom. Voorheen schakelde gewoon alles uit, ook systemen die dat automatisch na afsluiten van Windows deden. [b:0f2819f212]Gewoon met een relais dat alles verbrak[/b:0f2819f212]. Dus, is mijn conclusie, zal er een reden voor moeten zijn. Jan de Boer[/quote:0f2819f212] Er zal altijd wat spanning op het moederbord blijven staan, omdat dat nodig is voor het inschakelen van je pc. Je 'powerknop' is namelijk verbonden met 2 pinnetjes op het moederbord en verder niet aan de voeding. Het enige dat er gebeurt bij het inschakelen van je systeem is dat die pinnetjes even kortgesloten worden op het moment dat je op het knopje drukt. Dat het lampje van je netwerkkaart blijft branden kan trouwens met Wake On Lan te maken hebben, waarmee je je computer bijvoorbeeld op afstand kunt starten. Waarom je fans even gaan draaien bij het insteken van de stekker zou ik zo niet weten. Mijn systeem heeft er geen last van in ieder geval. Ik gooi namelijk ook altijd alle spanning eraf als ik 'm niet gebruik. Edit: Gerben was net ff eerder :)
Link naar reactie
Ik heb niet zoveel verstand van oude bakken, maar ik dacht dat AT borden volledig spanningloos waren hoor en dat de powerknop in contact stond met de voeding (iig wel met 2 Compaq's hier, logeren ff). Dat je fans gaan draaien klopt idd, dat is normaal. Het lijkt mij ook niet gezond, maar het aanzetten van een PC is zoiezo niet goed (daarom is 24/7 draaien ook beter).
Link naar reactie
[quote:bfe9c12147="Marcel de Reus"]Ik heb niet zoveel verstand van oude bakken, maar ik dacht dat AT borden volledig spanningloos waren hoor en dat de powerknop in contact stond met de voeding (iig wel met 2 Compaq's hier, logeren ff). Dat je fans gaan draaien klopt idd, dat is normaal. Het lijkt mij ook niet gezond, maar het aanzetten van een PC is zoiezo niet goed (daarom is 24/7 draaien ook beter).[/quote:bfe9c12147] Als ik mijn pa & ma daarvan kan overtuigen hoef ik ook nie meer te w88 op me downloads :D Maar wat is slecht aan het aanzetten van een PC? Dat gedeelte kan ik nie helemaal volgen. (dat van die AT borden klopt, nog een stuk of 6 pc's hier staan die zo werken :lol: )
Link naar reactie
Er gaat een stroomstoot door de chippies en dat is niet bevordelijk voor ze en verkort ook de levensduur. Als de PC 24/7 aanstaat begint ie natuurlijk wel op andere zaken te slijten (vooral HDD). Mijn pa en ma waren altijd bang dat ie in de fik zou vliegen als ik hem 's nachts liet aanstaan, maar nu hoor ik ze daar gelukkig niet meer over.
Link naar reactie
[quote:4daecae5f0="Marcel de Reus"]Ik heb niet zoveel verstand van oude bakken, maar ik dacht dat AT borden volledig spanningloos waren hoor en dat de powerknop in contact stond met de voeding (iig wel met 2 Compaq's hier, logeren ff). [/quote:4daecae5f0] Hij heeft toch nergens gezegd dat hij een AT bak had? Maar als het om AT gaat heb je inderdaad gelijk. Dan werkt de schakelaar in principe net zoals een lichtknopje. De stroomkring wordt dus gewoon verbroken en in dat geval zit de schakelaar dan ook rechtstreeks aan de voeding.
Link naar reactie
Bedankt voor de antwoorden. Het is me nu wel duidelijk, het inschakelen met een draadloos toetsenbord of op afstand via een netwerk had ik niet aan gedacht. Heel aannemelijke verklaring. Ik heb het nog niet opgemeten, maar het rest-stroomverbruik in uitgeschakelde toestand zal vermoedelijk niet groot zijn, dus gewoon de stekker laten zitten (behalve bij afwezigheid) is niet echt bezwaarlijk. Hoewel, het is dan wel het zoveelste stand-by apparaat, en als je die allemaal bijelkaar optelt . . . . (TV, videorecorder, electrische wekker etc. etc.). Jan de Boer
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...