Ga naar inhoud

BIOS X CDROM


Aanbevolen berichten

Hallo medeploeteraars, BIOS wil CDROM niet zien. Heb een oude pc; 486 dx met AMIBIOS van 07/25/94 Hierin een CDROM (50x) van 1999 Probleem: Als ik in Standard setup geen slave invul dan zie ik verderop (dus) alleen maar A: en C: wat normaal is maar als ik bij SLAVE iets invul dan zie ik later op mijn scherm: A: C: en ook D:, maar..... krijg dan de melding 'Primary slave error' In de setup zie ik bij SLAVE 46 types vermeld, maar niet CDROM. Weet iemand (nog) hoe dit te verhelpen ? opamax
Link naar reactie
[quote:6cbbd63955="De Geest Van Oirlo"]Het kan goed zijn dat de PC de cdrom speler niet herkent omdat het moederbord deze simpelweg niet ondersteund. Je kunt wel een oudere cd speler proberen want zo'n snelle vind ie helemaal niet leuk :([/quote:6cbbd63955] Merci voor reactie. Zou die een tragere CDROM wel kunnen lezen ?? Moet het misschien geregeld worden in config.sys ? En hoe dan ?? opamax PS: Wil de geest de grote kippenstallen in Oirlo beschermen ??
Link naar reactie
idd :D :lol: Omdat je zo'n snelle cdrom speler aansluit om een langzame PC kan ik me voorstellen dat het gwoon niet goed combineert met elkaar. Je kunt wel eff voor de zekerheid de cdrom speler in een andere PC testen. Wat ik bedoelde is dat je een tragere cdrom kunt proberen, ipv een 50speed bijv een 8speed of 4speed. Omdat je die 50speed toch niet vol kunt benutten bij zo'n systeem maakt het voor de snelheid niks uit.
Link naar reactie
[quote:4bdbfd0dc4="opamax"]Hallo medeploeteraars, BIOS wil CDROM niet zien. Heb een oude pc; 486 dx met AMIBIOS van 07/25/94 Hierin een CDROM (50x) van 1999 Probleem: Als ik in Standard setup geen slave invul dan zie ik verderop (dus) alleen maar A: en C: wat normaal is maar als ik bij SLAVE iets invul dan zie ik later op mijn scherm: A: C: en ook D:, maar..... krijg dan de melding 'Primary slave error' In de setup zie ik bij SLAVE 46 types vermeld, maar niet CDROM. Weet iemand (nog) hoe dit te verhelpen ? opamax[/quote:4bdbfd0dc4] Ik ben geen ploeteraar maar wil ook wel helpen ;) Wat gebeurt er als je al je IDE devices op Cable select zet? Het zou in principe wel moeten lukken, ik ken diverse 486's met lezers boven de 40x (oa een met een 52x LG).
Link naar reactie
[quote:dc0dfedb05]Moet het misschien geregeld worden in config.sys ? En hoe dan ?? [/quote:dc0dfedb05] Probeer eens met een Win98 opstartdiskette op te starten. "Met CD-ROM ondersteuning" Als alles goed aangesloten is, dan zou hij hem dan moeten herkennen. Werkt dit dan moet je de MSCDEX.exe toevoegen aan de autoexec.bat en het juiste apparaatstuurprogramma (oakcdrom.sys oid) toevoegen aan de config.sys. [quote:dc0dfedb05]In de setup zie ik bij SLAVE 46 types vermeld, maar niet CDROM. [/quote:dc0dfedb05] Dat zijn 46 voorgeprogrammeerde HD's voor als Auto-Detect niet werkt. Naar mijn weten is de biosondersteuning van 486 voor CD-Roms uitermate slecht.
Link naar reactie
[quote:29724cecac="De Geest Van Oirlo"]idd :D :lol: Omdat je zo'n snelle cdrom speler aansluit om een langzame PC kan ik me voorstellen dat het gwoon niet goed combineert met elkaar. Je kunt wel eff voor de zekerheid de cdrom speler in een andere PC testen. Wat ik bedoelde is dat je een tragere cdrom kunt proberen, ipv een 50speed bijv een 8speed of 4speed. Omdat je die 50speed toch niet vol kunt benutten bij zo'n systeem maakt het voor de snelheid niks uit.[/quote:29724cecac] Heb een quad gevonden. De 50x eruit gehaald. Zal nu die quad er in zetten en stuit op een vraag: Hoe moet de voeding stekker erin ?? Is rood 5V en geel 12V of juist omgekeerd ????????? Opamax
Link naar reactie
Andere CDROM (quad) en kabeltje goed aangesloten. Veel dank voor de tips. Echter,... kom nog weinig verder. De BIOS, onder UTILITY kan wel een master detecteren, maar geen slave met de vriendelijke melding "Not Detected". Dus naar de SETUP en wel STANDARD en dan naar 'Slave Disk. Daar is ingesteld 'Not Installed' en daaronder 46 typen, aangevuld met USER, ESDI en SCSI. De laatste 3 heb ik niet gebruikt, maar als ik 1 van die 46 types instel krijg ik steeds de melding 'Primary slave HDD error' en wordt er verderop wel aangegeven dat der 3 drives zijn en wel A:, C: en D: Dus bij slave ingesteld 'not installed' geeft geen foutmelding, maar ook geen D: Als ik bij slave 1 van due 46 types invul dan krijg ik dus die foutmelding, maar wel wordt D: getoond. Hoe dat op te lossen ? De mogelijkheid van instellen in autoexec.bat en config.sys in msdos is naar mijn idee niet de oplossing omdat ik helemaal niet met MS wil gaan werken (met deze pc), maar met een unix variant. Ben dan ook op zoek naar een oplossing in de BIOS, omdat ik de andere OS moet starten met CD. Wie o wie, hetzij een geest of al dan niet een ploeteraar zou mij uit deze fase willen helpen ???????????? Bij voorbaat veel dank opamax
Link naar reactie
[quote:c9ad8205e6]Echter,... kom nog weinig verder. De BIOS, onder UTILITY kan wel een master detecteren, maar geen slave met de vriendelijke melding "Not Detected". Dus naar de SETUP en wel STANDARD en dan naar 'Slave Disk. Daar is ingesteld 'Not Installed' en daaronder 46 typen, aangevuld met USER, ESDI en SCSI. De laatste 3 heb ik niet gebruikt, maar als ik 1 van die 46 types instel krijg ik steeds de melding 'Primary slave HDD error' en wordt er verderop wel aangegeven dat der 3 drives zijn en wel A:, C: en D: Dus bij slave ingesteld 'not installed' geeft geen foutmelding, maar ook geen D: Als ik bij slave 1 van due 46 types invul dan krijg ik dus die foutmelding, maar wel wordt D: getoond. Hoe dat op te lossen ? [/quote:c9ad8205e6] Ik zal je moeten teleurstellen. Het gaat niet werken. Je moet hem niet zoeken bij die 46 varianten want dat zijn HD's. CD-roms wordt vaak in 486 biossen niet ondersteund. Je zal het softwarematig moeten oplossen. Je zal je vraag in het "alternatieve OS'en" deel van het forum moeten stellen. Misschien weet Marcel het wel :P :wink:
Link naar reactie
Idd, ik heb het vandaag ff gechecked en die 486 met die 52x CD-speler wordt ook niet in het BIOS herkent maar gewoon via het OS, namelijk Slackware (GNU/Linux). Met welke UNIX variant wil je gaan werken? Onder GNU/Linux was het dus iig geen probleem, gewoon de defacto standaard cdrom driver was voldoende. Booten kan gewoon vanaf diskette, driver laden en cd aanspreken. BTW het is zeker een tip op eens naar Slackware te kijken, heerlijke distro dat :D Draait prima op een 486, zelfs met een lichte windowmanager als Blackbox moet het nog wel soepel lopen.
Link naar reactie
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als marcel: Welke versie van Unix? Voor zover ik weet ( :roll: ) kun je niet zomaar op elk systeem unix installeren. Hier thuis heb ik met verschillende 486ers cd rom spelers gwoon aan de praat gekregen. Maar die werden (d8 ik, is lang geleden :wink: ) gwoon via windows PNP herkent.
Link naar reactie
Oke , dat moet idd wel lukken op een gewoon systeem. tjah, om te kijken of het nog wille lukke met die cd speler kun je misschien proberen windows95 te installeren om te checken of het mobo de cdrom wel goed oppakt. Ik schat zo dat je een ISA ide controller heb waar maar 1 IDE poort opzit. Dan is het zowiezo lastig om een cdrom aan te sluiten...... Als je een onboard PCI mocht hebben moet het eigenlijk helemaal geen problemen opleveren. (maar dat zal wel niet...)[/img]
Link naar reactie
[quote:8ea5f22f8e="opamax"]De BIOS, onder UTILITY kan wel een master detecteren, maar geen slave met de vriendelijke melding "Not Detected". Dus naar de SETUP en wel STANDARD en dan naar 'Slave Disk. Daar is ingesteld 'Not Installed' en daaronder 46 typen, aangevuld met USER, ESDI en SCSI. De laatste 3 heb ik niet gebruikt, [/quote:8ea5f22f8e] Deze instellingen zijn alleen voor harde schijven bedoeld. Deze instelling heb je dus niet nodig! Voor een CD-Rom speler is de keuze NONE of AUTO voldoende. Die laatste keuze is meestal niet aanwezig op een oude bios. Op zich moet de IDE CD-Rom speler middels een normale Windows opstartdiskette (of een ander besturingssysteem) worden herkend. Wel de slave/master instelling goed zetten! En controleer de kabels. Als er 2 apparaten op 1 kabel zitten, dan is de ene master, de ander slave. De harde schijf is in het algemeen master. Een snellere CD-Rom speler wordt op een wat oudere computer niet altijd de eerste keer herkend, in dat geval nog eens herstarten. Een oude CD-Rom speler heeft dit probleem niet. Het is me niet duidelijk hoe je de speler hebt aangesloten, of je computer beschikt over 1 of 2 IDE aansluitingen op een uitbreidingskaart of moederbord. Beschik je over 2 connector op een moederbord, dan is er soms ook een Bios optie die ervoor moet zorgen dat de 2 IDE poort wel/niet ingeschakeld is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...