Ga naar inhoud

interne flash card reader


Aanbevolen berichten

Ik heb op een beurs een interne flash-card reader gekocht. De reader wordt verbonden met een stekkertje waar 4 kabels mee verbonden zijn. In de handleiding wordt gewaarschuwd voor het correct aansluiten van de kabel (wat logisch is). Tevens staat er een schema vermeld. (zie verder). Als ik het goed voor heb komt het schema van de kabel niet overeen met het schema op mijn moederbord (zie hieronder). Moederbord USB_PWR / P-5 / P+5 / GND Kabel van de flash-card reader DATA+ / DATA- / GND / VCC Groen / Wit / Zwart / Rood Als is het goed begrijp zou ik zwart en rood moeten wisselen. Heeft iemand hiermee ervaring. Ik dacht dat er standaarden bestonden voor dergelijke aansluitingen. Bestaan er conventies ivm de gebruikte kleurcodes van de kabeltjes ? Kan ik ergens op het Internet meer info vinden over de afkortingen VCC, e.d. Ik merk ook dat op het ene moederbord er P-5 staat, op een ander P-4 of of P2-. Wat is het verschil ?
Link naar reactie
[quote:249ebf095c="ccwriter"]Moederbord USB_PWR / P-5 / P+5 / GND Kabel van de flash-card reader DATA+ / DATA- / GND / VCC Groen / Wit / Zwart / Rood [/quote:249ebf095c] Mijn eerste indruk is dat de leveranciers voldoende informatie geven. Tenminste als in de handleiding van de kaartlezer stond dat die op de USB poort aangesloten moest worden. Die 5 lijkt verwarrend, maar is mogelijk heel eenvoudig te verklaren: je moederbord is bezaaid met USB poorten, deze heeft toevallig nummer 5. De combinatie P- en P+ is misschien iets minder logisch, Data- en Data+ was wat duidelijker geweest. Er is niet echt een standaard, maar ik denk dat de moederbord fabrikant het wel aardig goed heeft gedaan. Je moet dus Vcc verbinden met USB_PWR (eventueel nog wel nameten! als je vooraf 5V meet, dan is het wel okay). De GND is wel duidelijk. Data+ is voor P+5 en Data- voor P-5. De enige waarschuwing die ik kan geven is dat heel soms de handleiding niet klopt. Het is dus zaak voorzichtig te werk te gaan. USB_PWR per ongeluk aansluiten op de GND levert meestal een defect moederbord op of een doorgebrand lijntje op het moederbord. De overige lijnen verkeerd aansluiten levert misschien ook wel echte problemen op. Ik kan je in ieder geval niet garanderen dat dat niet zo is. Dus controleer alles vooraf goed!
Link naar reactie
Bedankt voor de reactie. Ik heb ook nog eens op het Internet de manuals van andere moederborden en van andere kaartlezers nagekeken. De volgorde op mijn moederbord is vergelijkbaar met andere moederborden. Het stekkertje dat op de kaartlezer zit zou bij nader inzicht toch de bedrading in de juiste volgorde hebben.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...