Ga naar inhoud

Geluidskaart=+performance?


Aanbevolen berichten

De geluidskaart heeft wel wat met je systeemprestatie te maken, maar ik zou niet weten of het voordelig of nadelig uit zo pakken als je een losse kaart koopt. Je zou idd volgens jouw redenering denken dat het de prestatie ten goede komt, maar ik heb laatst een test over de onboard Soundstorm op nForce2 borden gelezen en daar bleek dat het gebruik van de onboard chip 10% [b:ff5f661deb]winst[/b:ff5f661deb] opleverde tov een losse Creative Audigy.
Link naar reactie
Hangt ervan af. Ik had laats een artikel gelezen en de nforce2 met onboard soundsstorm (dus met mcp-t chipset) heeft de minste cpu-belasting. Daarna komt audigy2 en daarna wat andere (onboard)geluidskaarten. Het verschil tussen geen geluid (geen cpu-belasting) en de slechtste geluidskaarts (meeste cpu-belasting) is soms meer dan 20% fps (!). Dit terwijl de Nvidia APU (nforce2) ongeveer 5% verlies geeft. Een nieuwe geluidskaart kan dus heel veel schelen. edit: artikel: [url]http://www6.tomshardware.com/game/20030405/sound_for_games-03.html#benchmarks[/url]
Link naar reactie
En hoe ziet de rest van je systeem eruit? Houdt goed in de gaten dat we het hier over percentages hebben. Als je normaal in games dus al redelijk aan je max zit en je rond de 50fps haalt oid zal het geen schokkende resultaten opleveren als je de kaart vervangt. Je kunt zelf eens meten wat bij jou het verschil is als je het geluid deactiveerd, als hier erg veel verschil in is dan kan het kopen van een losse kaart voordelig zijn.
Link naar reactie
Dan zou ik voor een audigy gaan voor [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/20661]83 euro[/url] +verzendkosten Als je budget dit niet toelaat (ik zou het aan iets nuttigers besteden) kun je misschien kijken naar een goedkopere kaart (weet ik niet echt veel van af). Je kan dan bv een creative soundblaster live! 5.1 (+/-30) nemen. Deze geeft wel veel betere geluidskwaliteit dan jouw kaar (wel stuk minder dan de audigy), maar je gaat hier niet veel op vooruit wat betreft fps. Mijn advies koop audigy (83euro) of sb live! 5.1 (30euro) Zoals marcel al zegt zal het fps verschil niet echt duidelijk merkbaar zijn. (met 10% fps gaan je spellen niet echt waanzinnig veel soepeler oid)
Link naar reactie
ik heb wat langer geleden (jaartje ofzo) een test gelezen van geluidskaarten. Bij deze test werden ook games gebenchmarkt en het gebruik van hardware 3d sound heeft wel degelijk invloed op de prestaties van het systeem. In vrijwel alle gevallen ging de framerate omlaag, dit varieerde van heel weinig frames (bij creative kaartjes) tot aanzienlijk meer frames. In vrijwel alle gevallen lag dit aan de driver. Geluidskaarten met een goede driver, zoals de kaarten van Creative en dan vooral de nieuwere audigy kaarten, zorgen voor weinig performanceverlies. In een jaar tijd kunnen er natuurlijk weer een aantal nieuwe drivers uitkomen, waarvan je mag verwachten dat ze beter presteren.... Natuurlijk is het wel zo dat de huidige systemen zo krachtig zijn dat dit performanceverlies vrijwel niet zal opvallen, maar op een wat oudere pc kan het best wel eens een grotere invloed hebben...
Link naar reactie
[quote:c2275dddf8="jackdegek"] Natuurlijk is het wel zo dat de huidige systemen zo krachtig zijn dat dit performanceverlies vrijwel niet zal opvallen, maar op een wat oudere pc kan het best wel eens een grotere invloed hebben...[/quote:c2275dddf8] Dat maakt niet zoveel uit, als je een echte gamer bent tweak je je games altijd tot het max speelbare dmv quality settings, resolutie, FSAA en anisio. De preformence winst blijft dus in principe gewoon hetzelfde in merkbaarheid, weinig dus.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...