Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

:( Ik heb veel gelezen over RAID en op een goede dag besloot ik ook over te stappen op dit systeem. Ik heb een moederbord van MSI, de KT4 Ultra BSR met RAID. Om het systeem compleet te maken ook twee nieuwe harde schijven gekocht van IBM, de 80 Gb serie. Omdat deze schijven niet de goede aansluitingen voor serial bezitten ook nog even twee adapters aangeschaft om de 80 polige aansluiting geschikt te maken voor de controller. De RAID controller geinstalleerd en ik zag in de setup dat ik middels RAID 0 een schijf had van 160 Gb en werkend. het besturingssysteem geinstalleerd (XP Pro) en zag warempel dat het systeem sneller was geworden. Ook al mijn programmatuur er op gezet en het liep als een zonnetje. Tot twee weken later. Ik startte het systeem op en tot mijn stomme verbazing merkte ik dat maar 1 schijf "Functional" was, een herstart hielp in eerste instantie niet en nog maar eens herstarten en ja hoor beide schijven deden het weer. Maar dit bleef niet zo. De volgende dag weer gestart en maar 1 schijf "Functional"en de tweede schijf foetsie en hoevaak ik ook startte niets. Uiteindelijk heb ik de serial ATA kabels maar weer losgemaakt en de beide schijven als normaal gezet met de normale 80 aderige kabels. Helaas heb ik nooit wat kunnen lezen over de onbetrouwbaarheid van dit systeem. iemand in het forum van CT vertelde me dat je ook niet alles kon verwachten van RAID en dan denk ik waarom dan zo'n enorme ophef over dit voor mij zo onbetrouwbare nieuwe systeem. Een hoop werk gehad en weinig plezier.
Link naar reactie
Ten eerste is RAID absoluut niet nieuw, het bestaat al heel lang en er is helemaal geen ophef over. Het geeft gewoon een preformence boost vooral met HDD intensieve dingen als video- en fotobewerking en RAID 1 of 5 geven veiligheid aan bijvoorbeeld servers. Het probleem met de RAID controller is mij niet bekend en de oorzaak ligt waarschijnlijk in een brakke RAID chip op het mobo. Je kunt gewoon beroep doen op je garantie en een nieuw bord vragen als het goed is.
Link naar reactie
[quote:5059234868="egslim"]Volgens mij ligt het probleem in dit geval niet aan de RAID, maar gewoon aan een brakke hd. Bepaalde IBM series schijnen veel uitval te hebben.[/quote:5059234868] Volgens mijn pcboer zouden de HD's van IBM onder de 120GB Hitachi zijn en daarboven nog steeds IBM. Hij raadde me zelfs aan van ze niet te kopen. :o
Link naar reactie
[quote:f6a4c9d33e="egslim"]Volgens mij ligt het probleem in dit geval niet aan de RAID, maar gewoon aan een brakke hd. Bepaalde IBM series schijnen veel uitval te hebben.[/quote:f6a4c9d33e] de GPX75 & GPX60 waren de brakke IBM HD's Daarna zijn ze weer okay geloof ik (maar een stukke HD kan altijd natuurlijk, wel vreemd dat ze het dan los wel goed doen) De IBM HD divisie is nu van hitachi, dus bv de nieuwe GXP180 (toppertje) is nu officieel van Hitachi en niet meer van IBM, en zijn al in verschillende test erg goed bevonden. (storagereview, c't van laatst) Als je pcboer een bepaald merk afraad, verdient hij waarschijnlijk meer aan een ander merk :(
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...