Ga naar inhoud

Opstartprobleem na overklokken


Aanbevolen berichten

Na het overklokken startte de computer eerst wel gewoon op, maar na de volgende avond kreeg ik direct een blauwachtig scherm en alleen de fans draaiden. Na reset start hij wel gewoon op en loopt verder stabiel. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? AMD Duron 950@1200, spitfire Asus A7V POV Geforce2 MX 400 MP op 12 Vcore op 1,77 Temp. normaal 50 gr. Temp. stessed (burnk7) +/- 60 gr. + 12V = 12,22V - 12V = -12,079V + 5V = 4,784V - 5V = -5,153V 3,3V = 3,480V
Link naar reactie
zoveel mogelijkheden: - cpu kan het niet aan - te warm - te laag voltage - mobo @ max etc.... zoals je ziet zijn erzoveel mogelijkheden, probeer eens de Vcore te verhogen, en zie dan of ie stabiel blijft. als je oc'ed zou ik iig wel goed stress testen om te zien of de OC succesvol is, dus 24 uur vol stressen, doet ie het dan nog goed, dan is het gelukt, je kan niet na een paar uur rotzooien concluderen dat de CPU stabiel is.... daarnaast is de duron niet een super OC monster, ok, je kan er best wel wat uithalen, maar het lijkt me dat je haast wel to the limit zit..
Link naar reactie
Toen ik begon met oc'en had ik de vcore ingesteld op 1,825/1,85V. Kreeg het vermoeden dat ie niet wou opstarten(te lang zwart scherm en heb door voorzichtigheid direct uitgezet en vcore een stapje terug ingesteld. Zit er geen max aan de vcore. De spitfire draait standaard op 1,6V. Wat de temp. betreft moet verder geen problemen opleveren, echt zware games draai ik er toch niet op. Ik gebruik hem het meest voor normaal gebruik. De temp. schommelt dan een beetje tussen de 50 en 52 gr. En inderdaad toen ik de voltage afleesde draaide ik net een poosje burnk. Hier de voltages idle: 12,099 -11,888 4,865 -5,056 3,488 Heb het afgelezen met Asus Probe. In bios iets andere waarden nl.: 12,09 -12,13 4,86 -5,05 3,43 Heb trouwens een low budget kast/voeding van Sweex.300Watt
Link naar reactie
je 5V lijn is wel erg laag. kun je eens stressen met een cpu stress proggie, en die V readings dan posten.... gezien dat je 5V nu al rond de 4,8V zit, denk ik dat ie stressed wel erg laag zal zijn.... en daar kan net je probleem liggen. hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar met OC'en zijn er gewoon een paar factoren waar je rekening mee moet nemen: - temperatuur - voltages - max van CPU/mobo etc..
Link naar reactie
Bij vcore van 1,825/1,85 en 950@1200 > Idle: 4,8 Stressed:4,75 schommeling tussen 4,73 en 4,76. Bij vcore van 1,825/1,85 en 950@1100 > Idle: 4,838 Stressed: 4,757V Bij vcore van 1,725/1,75 en 950@1100 > Idle: 4,892 Stressed: 4,811 Bij deze laatste start de computer wel gewoon op en de voltages vertonen weinig fluctuatie dus laat ik het maar zo. De waarden zijn gemeten met asus probe, ik heb geen beschikking over een multimeter dus de exacte waarden kan ik niet geven. Asus probe geeft de waarde van de vcore wel iets hoger aan dan de ingestelde waarde. Bij 1,725/1,75 > 1,776 en bij stressen wordt die waarde 1,792. Dus het zou dus kunnen zijn dat bij de eerste instelling de processor teveel van de 5V lijn onttrekt (of dat de voeding het niet aan kan) en de videokaart in eerste instantie dienst weigert, maar na een reset toch wakker wordt? Als ik in windows opnieuw opstart startte de computer wel gewoon op.
Link naar reactie
4.75V is de maximale afwijking volgens de ATX standaard op de 5V lijn (5%), daaronder kun je idd problemen krijgen dus ik zou idd zeggen dat je voeding de schuldige is. Zeker omdat bij de tweede de snelheid lager is, maar het Vcore even hoog en de PC blijft instabiel, terwijl op hij op dezelfde snelheid met een lager Vcore wel stabiel is.
Link naar reactie
Het is me wel duidelijk geworden dat met oc'en naar dingen gekeken moet worden waar ik normaal gesproken niet bij stil sta. Dus als ik hem verder wil oc'en zou ik toch een andere voeding moeten hebben. Misschien ook met hoger Watt? In principe kan ik de proc oc'en tot 12,5*112= 1400, of zou de proc dat niet aankunnen?
Link naar reactie
[quote:b74366f4ea]In principe kan ik de proc oc'en tot 12,5*112= 1400, of zou de proc dat niet aankunnen?[/quote:b74366f4ea] In pricipe zou hij nog wel wat hoger kunnen. Dat je niet verder kunt OC'en heeft niet alleen met de proc te maken. Het mobo, voeding, koeling en je geheugen zijn ook bepalend. Is 1 van deze onderdelen wat minder, dan zit je wat sneller aan je max. Dat is ook de reden, dat "wij tweakers" eeuwig zoeken naar de beste onderdelen.
Link naar reactie
Aangezien m'n 2de systeem (gigabyte 7ZX en de duron 950) niet wilde draaien moest ik de proc verwisselen (had eerst een TB1200) Ik wou dus het snelheidsverlies een beetje compenseren door de duron te oc'en. En als hij nu (950@1100) stabiel draait mag ik niet klagen. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...