Ga naar inhoud

Nvidia Nforce op asus moederbord


Aanbevolen berichten

Dat zijn de Northbridge en de Southbridge. Aan de Northbridhge zitten de FSB, de AGP, de Southbridge en het geheugen vast en aan de Soutbridge zitten oa PCI, USB, IDE, etc. De Northbridge en de Soutbridge samen heten je chipset en die heet dus nForce. De FSB is overigens de Front Side Bus, de bus die van je Northbridge naar je CPU (Central Proccesing Unit, processor) gaat. AGP is de Accelerated Grafical Port als ik het goed heb en dit is de verbinding met je grafische kaart. Verder is het geheugen verbonden via de geheugencontroller met de Northbridge. IDE is de interface waarmee je HDD (harddiskdrive) aan je Southtbridge zit en de USB (Universal Serial Bus) is je vast bekend. PCI zijn de extra in dit geval 32-bits uitbreidingssloten op het moederbord voor oa netwerk en geluidskaarten bijvoorbeeld.
Link naar reactie
Schrijft egslim de hoe werkt een mobo reeks? Ik lees mijn C!T's al een tijd niet meer en heb mijn abbo reeds opgezegd, maar ik zag dat toevallig op de cover staan. Misschien uit respect voor egslim toch maar ff gauw kijken ;) Ik vergat BTW helemaal niets, er staat niets voor niets etc. Alle overige features zitten vast aan de Southbridge, ook de parallele port, PS/2 port etc. Bovendien maak je een fout, want SATA loopt via een aparte chip. Er is nog geen socket A (dacht ook geen socket 478) chipset met geïntegreerde SATA controller. Wordt geprovide door een losse chip die via de PCI bus loopt. LAN adapters, onboard sound etc lopen ook via de PCI AFAIR en zitten dus [b:e018336ac2]niet[/b:e018336ac2]direct aan de Southbridge vast. Van die LAN-adapter ben ik echter niet helemaal zeker.
Link naar reactie
[quote:c57c8678b5]Bovendien maak je een fout, want SATA loopt via een aparte chip. Er is nog geen socket A (dacht ook geen socket 478) chipset met geïntegreerde SATA controller. Wordt geprovide door een losse chip die via de PCI bus loopt. LAN adapters, onboard sound etc lopen ook via de PCI AFAIR en zitten dus nietdirect aan de Southbridge vast. Van die LAN-adapter ben ik echter niet helemaal zeker. [/quote:c57c8678b5] Dat S-ATA via een aparte chip loopt, wist ik wel. Het is maar vanaf welke kant je het bekijkt of hij op de southbridge zit. Vanaf de chip of vanaf de aansluitingen. Ik ging dus uit van de verbinding tussen SB en tussenchip. Wat betreft de Soundstorm, moet ik je teleurstellen. De Soundstorm zit in de Southbridge. De [u:c57c8678b5]codec[/u:c57c8678b5]-chip zit gekoppeld via een tussenchip evenals de LAN, als de Firewire.
Link naar reactie
De aparte SATA chip zit dus AFAIR helemaal niet aan de SB, maar via de PCI net als met IDE-RAID chips. Er is dan dus helemaal geen directe verbinding met de SB hoe je het ook bekijkt. Ik had het BTW gewoon over onboard sound en niet perse over soundstorm. Maar ik heb het nog ff opgezocht en de onboard sound codec zit idd gelijk aan de SB vast. Ook zitten de serial ports, etc niet direct aan de SB zoals ik dacht, maar deze zitten aan de LPC die wel weer direct met de SB verbonden is. PS/2 zit wel direct zonder tussenchip aan de SB.
Link naar reactie
[quote:47e6d14076="The Avenger"]Je vergeet S-ata, Firewire, dual Lan adapter, en Gbit Lan. :wink: Zijn ook op de Southbridge aangesloten. @compucor> Lees je de Computer Totaal? Staat het deze maand ook allemaal in. Met dank aan Egslim :wink:[/quote:47e6d14076] Thanks voor je info, maar ben als amateur niet veel wijzer geworden. Wat doen de Nvidia NFORCE chips, welke functie hebben ze eigenlijk op het moederbord. Accellereren die het norhbridge gebeuren of what???? :o
Link naar reactie
[quote:7d9b55bd2e]De aparte SATA chip zit dus AFAIR helemaal niet aan de SB, maar via de PCI net als met IDE-RAID chips[/quote:7d9b55bd2e] Dus zit hij aan de SB via PCI. Maar ik heb nergens gezegd, dat dit niet zo is. Het ging erom of S-ATA wel of niet een losse chip gebruikt. Dit is wel zo, zoals ik al zei. Alle losse chips die op de SB zijn aangesloten gaan BTW via de PCI-bus en dit is ook meteen waarom PCI een bottleneck wordt. S-ATA heeft een max van 150mb/s en PCI 133mb/s. Die 133mb/s moet ook nog eens gedeeld worden met de andere losse chips. Soundstorm was BTW maar een voorbeeld, omdat de topicstarter het over een Nforce bordje had. Onboard sound zit tegenwoordig al in de SB ingebakken (behalve de codec chip dan).
Link naar reactie
[quote:b93e00ff76]Thanks voor je info, maar ben als amateur niet veel wijzer geworden. Wat doen de Nvidia NFORCE chips, welke functie hebben ze eigenlijk op het moederbord. Accellereren die het norhbridge gebeuren of what???? [/quote:b93e00ff76] Die Nforce chips zijn de North- en Southbridge. De Northbridge kun je niet exact zien, omdat er koeling op zit. De tekst op de SB kun je wel gewoon lezen. Voor de functies van de NB en SB moet ik je verwijzen naar de post van Marcel. Die heeft het helder uitgeschreven.
Link naar reactie
[quote:51f5b1b75d="The Avenger"] Dus zit hij aan de SB via PCI. Maar ik heb nergens gezegd, dat dit niet zo is. Het ging erom of S-ATA wel of niet een losse chip gebruikt. [/quote:51f5b1b75d] Daar ging het helemaal niet om ;) [quote:51f5b1b75d]Dat S-ATA via een aparte chip loopt, wist ik wel. Het is maar vanaf welke kant je het bekijkt of hij op de southbridge zit. Vanaf de chip of vanaf de aansluitingen.[/quote:51f5b1b75d] Je zegt hier dat de chip op de Southbridge zit en dat is dus niet zo. Probeer er maar onderuit te komen hè ;) :P [quote:51f5b1b75d]Dit is wel zo, zoals ik al zei. [/quote:51f5b1b75d] Nee zoals ik zei, jij bevestigde het alleen ;) [quote:51f5b1b75d]Alle losse chips die op de SB zijn aangesloten gaan BTW via de PCI-bus en dit is ook meteen waarom PCI een bottleneck wordt. S-ATA heeft een max van 150mb/s en PCI 133mb/s. Die 133mb/s moet ook nog eens gedeeld worden met de andere losse chips.[/quote:51f5b1b75d] Dat dacht ik dus ook, maar dat is dus niet zo. Bijvoorbeeld een losse soundcodec zit direct aan de SB en ook de LPC met de poorten eraan zit direct aan de SB. Alleen de SATA chip gaat via de PCI, de rest zit direct (eventueel via een tussenchip) vast aan de SB. Voorzover ik heb kunnen vinden ook de dual-lan adapter, die is in de Southbridge geïntegreerd en llopt ook niet via de PCI. Voorlopig halen ook SATA schijven bij lange na nog geen 133mb/s dus dat maakt niet zoveel uit. Het gaat wel zwaar wegen als je bijvoorbeeld een RAID gaat bouwen met veel schijven (2 lukt ook zonder de limit te raken) of als je een RAID maakt met snelle SCSI schijven over een insteekkaart. compucor, je moet wel lezen hè ;) De nForce chips [b:51f5b1b75d]zijn[/b:51f5b1b75d]dus de Northbridge en de Southbridge en The Avanger en ik doen nu alle mogelijke moeite om uit te zoeken/vechten hoe de connecties precies in elkaar steken. :D Kijk anders even in je mobo manual, daar staat vaak een System Blok Diagram en dan zal je een hoop duidelijk worden. Soundstorm was BTW maar een voorbeeld, omdat de topicstarter het over een Nforce bordje had. Onboard sound zit tegenwoordig al in de SB ingebakken (behalve de codec chip dan).[/quote]
Link naar reactie
[quote:2362e97446]Je zegt hier dat de chip op de Southbridge zit en dat is dus niet zo. Probeer er maar onderuit te komen hè [/quote:2362e97446] Nee, dat zeg ik niet. Ik formuleerde het alleen fout. Ik bedoelde dat de S-ATA [u:2362e97446]chip[/u:2362e97446] via de PCI-bus op de SB zit aangesloten. [quote:2362e97446]Nee zoals ik zei, jij bevestigde het alleen [/quote:2362e97446] Ok, ok, jij zei het :wink: [quote:2362e97446]Dat dacht ik dus ook, maar dat is dus niet zo. Bijvoorbeeld een losse soundcodec zit direct aan de SB en ook de LPC met de poorten eraan zit direct aan de SB. Alleen de SATA chip gaat via de PCI, de rest zit direct (eventueel via een tussenchip) vast aan de SB. Voorzover ik heb kunnen vinden ook de dual-lan adapter, die is in de Southbridge geïntegreerd en llopt ook niet via de PCI. Voorlopig halen ook SATA schijven bij lange na nog geen 133mb/s dus dat maakt niet zoveel uit. Het gaat wel zwaar wegen als je bijvoorbeeld een RAID gaat bouwen met veel schijven (2 lukt ook zonder de limit te raken) of als je een RAID maakt met snelle SCSI schijven over een insteekkaart. [/quote:2362e97446] Ik citeer uit Egslim's artikel: "Als een moederbordfabrikant besluit functionaliteit aan het moederbord toe te voegen doormiddel van extra chips, worden deze ook op de PCI-bus aangesloten." Hier is dan [u:2362e97446]mijn[/u:2362e97446] intrepetatie: Het is afhankelijk van de SB of je een extra functionaliteit kunt toevoegen. Dan moet dit dus ingebakken zijn in de SB en de Mobo fabrikant kan het activeren doormiddel van losse chips (de codec chip, de LAN PHY)toe te voegen. Want er bestaan een aantal SB's voor Nforce2, de MCP en MCP-T. Het verschil zit hem in de functionaliteiten (wel of geen Soundstorm enz.) Maar zijn die losse chips dan rechtstreeks op de SB of via de PCI-bus aangesloten? Jij zegt rechtstreeks, maar als in het artikel staat van niet. Of lees ik dit nou gewoon verkeerd? [quote:2362e97446]The Avanger [/quote:2362e97446] Waarom schrijft je mijn naam nou weer verkeerd? :cry: Doet RD ook al. Wordt denk ik tijd voor een Nickchange. :wink:
Link naar reactie
[quote:4ca3b701cb="The Avenger"]Nee, dat zeg ik niet. Ik formuleerde het alleen fout. Ik bedoelde dat de S-ATA [u:4ca3b701cb]chip[/u:4ca3b701cb] via de PCI-bus op de SB zit aangesloten.[/quote:4ca3b701cb] Dus je zegt het wel, alleen je bedoelde het niet :P [quote:4ca3b701cb]Ik citeer uit Egslim's artikel: "Als een moederbordfabrikant besluit functionaliteit aan het moederbord toe te voegen doormiddel van extra chips, worden deze ook op de PCI-bus aangesloten." Hier is dan [u:4ca3b701cb]mijn[/u:4ca3b701cb] intrepetatie: Het is afhankelijk van de SB of je een extra functionaliteit kunt toevoegen. Dan moet dit dus ingebakken zijn in de SB en de Mobo fabrikant kan het activeren doormiddel van losse chips (de codec chip, de LAN PHY)toe te voegen. Want er bestaan een aantal SB's voor Nforce2, de MCP en MCP-T. Het verschil zit hem in de functionaliteiten (wel of geen Soundstorm enz.) Maar zijn die losse chips dan rechtstreeks op de SB of via de PCI-bus aangesloten? Jij zegt rechtstreeks, maar als in het artikel staat van niet. Of lees ik dit nou gewoon verkeerd?[/quote:4ca3b701cb] Je interpreteerd het gewoon verkeerd. egslim schrijft en bedoeld met extra functionaliteit dus zaken die niet door de SB gelevert kunnen worden, zoals bijvoorbeeld SATA. Dat is absoluut niet afhankelijk van de SB, de enige voorwaarde is dat er een PCI bus is. De functionaliteit waar jij het over hebt is dus de functionaliteit die de SB zelf kan leveren oftewel om het simpel te zeggen: "de aansluitingen die de SB zelf heeft voor losse chips", dit zijn dus oa een aansluiting voor USB, de LPC, FireWire, LAN-adapter en sound-codec. Deze zaken zitten dus direct op de SB en lopen niet via de PCI. [quote:4ca3b701cb]The Avanger [/quote:4ca3b701cb] Waarom schrijft je mijn naam nou weer verkeerd? :cry: Doet RD ook al. Wordt denk ik tijd voor een Nickchange. :wink:[/quote]
Link naar reactie
[quote:ff65b1bfce]Dus je zegt het wel, alleen je bedoelde het niet [/quote:ff65b1bfce] Maar dan andersom. :wink: [quote:ff65b1bfce]Je interpreteerd het gewoon verkeerd.egslim schrijft en bedoeld met extra functionaliteit dus zaken die niet door de SB gelevert kunnen worden,[/quote:ff65b1bfce] Ik vond het dus niet helemaal duidelijk op te maken of die via de PCI of direkt lopen. Maar als jij het zegt. :wink: Jij hebt je standpunt BTW ook al aangepast of ben je dit vergeten :P > [quote:ff65b1bfce]LAN adapters, onboard sound etc lopen ook via de PCI AFAIR en zitten dus nietdirect aan de Southbridge vast. Van die LAN-adapter ben ik echter niet helemaal zeker.[/quote:ff65b1bfce] We zijn er nu dus uit 8) en we waren beiden niet foutloos :wink:
Link naar reactie
[quote:034c322fc3="The Avenger"][quote:034c322fc3]Dus je zegt het wel, alleen je bedoelde het niet [/quote:034c322fc3] Maar dan andersom. :wink: [/quote:034c322fc3] Dat ligt eraan vanaf welke kant je het bekijkt. Je zei niet wat je bedoelde, maar je bedoelde ook niet wat je zei :D [quote:034c322fc3]Maar als jij het zegt. :wink:[/quote:034c322fc3] Dan moet het zeker nog ff checken ;) Ik heb het in een System Block Diagram opgezocht dus het zal idd wel kloppen. [quote:034c322fc3]Jij hebt je standpunt BTW ook al aangepast of ben je dit vergeten :P [/quote:034c322fc3] Nee, ik dacht idd ook dat alle losse chips via de PCI gingen.
Link naar reactie
[quote:715f50dc04]LAN adapters, onboard sound etc lopen ook via de PCI AFAIR en zitten dus nietdirect aan de Southbridge vast. Van die LAN-adapter ben ik echter niet helemaal zeker.[/quote:715f50dc04] Bepaalde functionaliteit, zoals LAN en on-board geluid is wel ingebouwd in de Southbridge, maar heeft bovendien nog een externe chip nodig om gebruikt te kunnen worden. Die externe chip is dan rechtstreeks op de Southbridge aangesloten, niet via de PCI-bus. [quote:715f50dc04]Je interpreteerd het gewoon verkeerd. egslim schrijft en bedoeld met extra functionaliteit dus zaken die niet door de SB gelevert kunnen worden[/quote:715f50dc04] Inderdaad. Overigens hebben de nieuwste chipsets, te beginnen met de 865 en 875, ook al SATA en Gigabit netwerk in de Southbridge ingebouwd.
Link naar reactie
[quote:0f83d1805f]Ik heb het in een System Block Diagram opgezocht dus het zal idd wel kloppen. [/quote:0f83d1805f] Ikke in Egslim's artikel, maar daar kon ik het dus niet helemaal uit halen. [quote:0f83d1805f]Bepaalde functionaliteit, zoals LAN en on-board geluid is wel ingebouwd in de Southbridge, maar heeft bovendien nog een externe chip nodig om gebruikt te kunnen worden. Die externe chip is dan rechtstreeks op de Southbridge aangesloten, niet via de PCI-bus. [/quote:0f83d1805f] Zin 1 waren we al uit. Zin 2 moest nog ff door iemand met verstand van zaken (slijm, slijm :P ) bevestigt worden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...