Ga naar inhoud

hardware probleem? pc "valt uit"...


Aanbevolen berichten

Hallo forummers, Ik heb sinds een aantal maanden een vervelend probleem. Af en toe valt mijn pc zomaar helemaal uit. Heel vervelend! Het gebeurt vooral als veel programma's open staan, of als er iets geinstalleerd wordt. Kortom: als de pc "druk bezig" is. En gamen is er al helemaal niet meer bij. [b:864ccee3c0]Wie kent dit probleem of heeft enig idee hoe ik het moet oplossen???[/b:864ccee3c0] Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie. Groetjes, Sander PS Ik denk zelf dat het aan de processor of de koeling ligt. Kan dat en hoe los ik het op? [b:864ccee3c0]Extra info[/b:864ccee3c0]: AMD Duron 600 MHz, Windows XP
Link naar reactie
Kun je je hele configuratie even posten? Valt de PC uit of reboot de PC? Kun je meteen herstarten? Zo ja, welke temperaturen worden er in het BIOS aangegeven? Er zijn programma's om de voltages in je PC in de gaten houden. Draai die eens en houdt in de gaten wat er gebeurd terwijl je bezig bent, specifiek vlak voor de crash.
Link naar reactie
Ik merk dat ik wat te onvolledig ben. Antwoorden op de vragen van Wim: 1 PC valt uit (reboot niet) 2 Herstarten gaat niet meteen, duurt vaak uren. 3 Ik heb Motherboard Monitor geinstalleerd. Zie hieronder: [img:07dbdbd561]http://www.angelfire.com/tv2/tvgids/mbmdisplay.jpg[/img:07dbdbd561] 4 [b:07dbdbd561]Configuratie[/b:07dbdbd561]: Moederbord: MSI K7T Pro (MS-6330) Processor: AMD Duron 600 Intern geheugen: 192 MB Wat wil je nog meer weten? Groeten, Sander
Link naar reactie
Wat bedoel je met 'valt uit', beetje vaag begrip. Loopt windows vast, of gaat het hele systeem fysiek uit. In het laatste geval is het vrijwel zeker een hardwareprobleem, met de voeding als hoofdverdachte. Temperaturen zijn in orde, mits de waarden juist zijn, wat niet altijd het geval is.
Link naar reactie
[quote:c5879dca2d="gerben"]Wat bedoel je met 'valt uit', beetje vaag begrip. Loopt windows vast, of gaat het hele systeem fysiek uit. In het laatste geval is het vrijwel zeker een hardwareprobleem, met de voeding als hoofdverdachte.[/quote:c5879dca2d] Het hele systeem gaat fysiek uit. Na de crash is het net of ie gewoon uitstaat (ook monitor krijgt geen signaal meer), behalve dan dat de CPU cooler nog draait en er een paar lampjes branden (cd-writer en de lampjes aan de voorkant van de kast, allemaal constant). Ik kan 'm nog wel helemaal uitzetten, maar daarna gaat ie (meestal een uur of wat) niet meer aan. Een hardware (voeding) probleem dus? Kan ik een andere voedingkabel proberen of zal dat niet werken? Alvast bedankt! Groeten, Sander
Link naar reactie
[quote:fc95640cb7="sendertotaal"]2 Herstarten gaat niet meteen, duurt vaak uren. [/quote:fc95640cb7] Dit heb ik ook, alleen duurt het dan geen uren. Probeer eens de stekker er achter uit te halen, even te wachten en hem er daarna weer in te doen. Heb je deze PC zelf in elkaar gezet? Ik dus namelijk wel en ik heb dat "herstarten probleem" ook. Kan dit aan de koeling liggen, dattie dus te heet is? ("Start > Afsluiten > Opnieuw Opstarten" doet het bij mij ook niet)
Link naar reactie
[quote:b166dd8774="nook"]Heb je deze PC zelf in elkaar gezet? Ik dus namelijk wel en ik heb dat "herstarten probleem" ook. Kan dit aan de koeling liggen, dattie dus te heet is? ("Start > Afsluiten > Opnieuw Opstarten" doet het bij mij ook niet)[/quote:b166dd8774] Nou, Opnieuw Opstarten doet het bij mij in elk geval WEL. Zou het ook kunnen dat er te veel op één stopcontact zit (waar de pc ook aan zit)??? Dat zou namelijk wel het geval kunnen zijn...
Link naar reactie
[quote:6abc274e41="diniz"]Ik heb het niet over een voedingskabel, over de voeding zelf. De voltages mogen maar 5% afwijken. Daarom moet je de voltages meten met een programma asl je computer flink wat werk verzet. Dan weet je of het daar aan ligt.[/quote:6abc274e41] Ok... bedankt. Welk programma moet ik daarvoor gebruiken? (Zie ook de resultaten van Motherboard Monitor.)
Link naar reactie
Bij mij hangen ook de wereld aan verdeel dozen aan 1 stopcontact. Check eerst mijn advies maar eens voordat je zelf gaat gissen. :P //edit Daar kun je burn k7 (cpu burn) en b.v. cpucool/mbm5 voor gebruiken. Check de faq maar eens. Btw hier gaan ook honderden topics over dit onderwerp dus check ook maar wat topics.
Link naar reactie
[quote:d1b77a1d4b="sendertotaal"]Wat is "stressen"?[/quote:d1b77a1d4b]Zwaar belasten. Er zijn speciale programma's voor zoals hierboven genoemd. Enige 'grappige' wat me opvalt is dat -12V en -5V niet aanwezig zijn. Het is niet gezegd dat dat noodzakelijk is, maar het kan ook dudien op een probleem met de voeding. Misschien kan iemand anders met MBM verifieren of dat bij hem/haar ook het geval is.
Link naar reactie
[quote:f249f6f711="Wim Sturkenboom"]Enige 'grappige' wat me opvalt is dat -12V en -5V niet aanwezig zijn. Het is niet gezegd dat dat noodzakelijk is, maar het kan ook dudien op een probleem met de voeding.[/quote:f249f6f711] Als ik aan de onderkant van mijn voeding kijk, zie ik het volgende: [img:f249f6f711]http://www.angelfire.com/tv2/tvgids/voeding.jpg[/img:f249f6f711] Misschien dat je hieraan kan zien waarom de twee genoemde voltages ontbreken?? Of niet?? Ik ben trouwens van plan een nieuwe voeding aan te schaffen. Waar moet ik dan op letten? Moet ik er een met een groter vermogen (350W / 400W) kopen, omdat ik met deze (300W) problemen heb??
Link naar reactie
Voeding zou echt prima moeten zijn voor dat systeem, ik denk niet dat je daar het probleem vind. Ik zou eerst even verder zoeken voor je besluit een nieuwe voeding te kopen, de capaciteit is overigens niet het belangrijkste maar het moet ook een degelijk merk zijn en dat kost vaak een paar centen. Draai eens een uur oid CPUburn en post dan een screenie van CPUcool hier, dan kunnen we je beter verder helpen.
Link naar reactie
[quote:198b4274b4="Marcel de Reus"]... de capaciteit is overigens niet het belangrijkste maar het moet ook een degelijk merk zijn en dat kost vaak een paar centen.[/quote:198b4274b4] Kan iemand een aantal "degelijke merken" voor voedingen noemen? Wie heeft negatieve ervaringen met een bepaald merk?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...