Ga naar inhoud

aantal vragen over combinatie a7v8x, xp2400+, ddr333 ram


Aanbevolen berichten

Ik heb bet eeb A7v8x bord, met daarop 2x pc2700 256mb kinston mem cas2,5 en een xp2400+ ik heb hier een aantal vragen over: 1: De temp van de processor blijft rond de 34 graden idle en stressed komt hij niet over de 39 graden heen(volgens asus probe). er zit een standaard amd koeler op de processor en 2 case fans in de kast (midi tower). Het bios geeft deze waarden ook aan (versie 1012 009 beta). als ik met sisoft sandra kijk staat hij daar op 50 graden. klopt dit? 2: Asus probe en Aida32 geven aan dat de max snelheid van de processor 2250 mhz is en dat hij nu op 2000mhz draaid. waar halen ze dit vandaan en kan ik hier blind op gaan? 3: Ik heb geprobeerd om mijn fsb van de proc op 166 en de mp op 12 te zetten zodat hij synchroon loopt met het geheugen, maar na 2 keer opstarten start hij niet meer op en moet ik de bios resetten. dit zou toch gewoon moeten werken? de temperatuur blijft in dit geval ook rond de 34 graden. 4: Het geheugen is standaard (staat wel op 333) erg traag, volgens een aantal benchmarks (sandra en aida32) is de snelheid nog lager als pc2100 geheugen 40% lager als de celeron2000 (draait toch ook op 133mhz fsb?). wat kan ik hier aan doen? Alsvast bedankt voor de antwoorden.
Link naar reactie
1: Het is bekend dat asus wat probleempjes heeft met de temp uitlezing. Download een nieuwe bios of je kunt eff cpucool downloaden op www.podien.de 2: Dit klopt, de 2400+ loopt op 2000mhz. Meer informatie hier over kun je in de FAQ lezen. 3: Dit is overclocken. Je moet dit heel rustig aan doen en niet ineens 33mhz bij de fsb doen. (ook weer de FAQ :wink: ) 4: Wat voor merk mem heb je? Je kunt proberen je timings iets hoger in te stellen.
Link naar reactie
1. Vetrouw nooit op Sisoft Sandra met dat soort dingen, kijk even met CPUcool, www.podien.de Van veel Asus borden is bekend dat de tempuitlezing niet spoort overigens, dit kun je verhelpen met een BIOS flash. 2. Hij hoort gewoon op 2000mhz te draaien, de max speed slaat nergens op. 3. Dat zou idd gewoon moeten werken. Heb je de mem:FSB vehouding wel op 1:1 gezet? 4. Celeron 2000 draait op 100mhz FSB quad pumped dus 400mhz effectief. Kijk eens in de FAQ voor optimale geheugen timings en test wat hij trekt.
Link naar reactie
1: hoe kan het dat cpucool wel een goede temp zou gevn terwijl zelf het bios dat met de laatste versie niet zou doen? 3: mem draaid op 333 (heb ik standaard ingesteld) fsb heb ik op nu op 15x133 staan, als ik deze zet op 12x166 is dat toch geen overclocken? eerder underclocken 2400+ bestaat ook alleen maar op 133 fsb, maar waar het mij om gaat is dat hij alles sneller is als de fsb gelijk is aan de fsb van het geheugen. 4: het gaat om kinston 256mb cas 2.5
Link naar reactie
ik geloof dat wij elkaar niet begrijpen, het mem staat vast op 333, dit is bij dit bordje apart in te stellen. de proc werkt dus met een andere fsb als de mem. de situatie die ik wil hebben is zonder overclocken mem op 333 (2x166) proc op 2000mhz nu is die 15x133, deze zet ik dan op 12x166, dit moet toch hetzelfde zijn? het geheugen heeft hier niets mee te maken, omdat deze al vast staat op 166
Link naar reactie
[quote:8355870248="freggelj"]ik geloof dat wij elkaar niet begrijpen, het mem staat vast op 333, dit is bij dit bordje apart in te stellen. de proc werkt dus met een andere fsb als de mem.[/quote:8355870248] Dat staat ie helemaal niet, die 333mhz geeft aan dat hij op een 5:6 verhouding met de FSB draait wat inhoud dat je het geheugen op 200mhz hebt lopen. Je moet hem dus op 266mhz zetten (1:1). Het mem draait namelijk nooit onafhankelijk van de FSB. [quote:8355870248] de situatie die ik wil hebben is zonder overclocken mem op 333 (2x166) proc op 2000mhz nu is die 15x133, deze zet ik dan op 12x166, dit moet toch hetzelfde zijn? het geheugen heeft hier niets mee te maken, omdat deze al vast staat op 166[/quote:8355870248] Dat is idd hetzelfde, maar je kunt het geheugen niet "vast" zetten al is het idd een beetje verwarrend op de manier zoals zij dat als BIOS optie brengen.
Link naar reactie
[quote="Marcel de Reus"] [quote:60d868c86b] Dat staat ie helemaal niet, die 333mhz geeft aan dat hij op een 5:6 verhouding met de FSB draait wat inhoud dat je het geheugen op 200mhz hebt lopen. Je moet hem dus op 266mhz zetten (1:1). Het mem draait namelijk nooit onafhankelijk van de FSB.[/quote:60d868c86b] dus als ik hem op auto zou zetten en de fsb van de proc op 133 werkt het geheugen als pc2100? en als ik de fsb op 166 zet als 2700? [quote:60d868c86b] Dat is idd hetzelfde, maar je kunt het geheugen niet "vast" zetten al is het idd een beetje verwarrend op de manier zoals zij dat als BIOS optie brengen.[/quote:60d868c86b] wat je zegt klop wel, als ik de fsb een paar mhz omhoog zet loopt het geheugen mee omhoog. als ik het goed begrijp moet ik dus in het bios het geheugen instellen op 266mhz=2x133 en dan pas de fsb omhoog gaan zetten van de processor naar 166fsb? waarschijnlijk dat hij daaromniet meer op wilde starten. in het bios had ik de geheugen snel heid op 333 gezet (2x166) vervolgens de fsb omhoog van 133 naar 166, dus gaat het geheugen netjes mee naar 400 (2x200). klopt deze redenering? Zo ja heb ik geluk gehad dat men geheugen het nog doet? Ik heb trouwens wel eens gehoord dat je geheugen synchroon en asynchroon kan laten lopen, hoe zit dat dan? en hoe verklaar je dat sisof, asusprobe, enz aangeven dat de proc op 133fsb lopen en het geheugen op 166?
Link naar reactie
[quote:a8b509b865]dus als ik hem op auto zou zetten en de fsb van de proc op 133 werkt het geheugen als pc2100? en als ik de fsb op 166 zet als 2700? [/quote:a8b509b865] Kun je het mem niet op 100% instellen. Dan krijg je een 1:1 verhouding. [quote:a8b509b865]klopt deze redenering?[/quote:a8b509b865] Yep, die klopt [quote:a8b509b865]Zo ja heb ik geluk gehad dat men geheugen het nog doet? [/quote:a8b509b865] Nee, geheugen gaat vaak kapot, als je er teveel voltage overheen laat lopen en niet bij een te hoge FSB. Dat trekt ie alleen niet. [quote:a8b509b865]Ik heb trouwens wel eens gehoord dat je geheugen synchroon en asynchroon kan laten lopen, hoe zit dat dan? [/quote:a8b509b865] Synchroon= Het geheugen op dezelfde snelheid laten lopen als de FSB. Dit levert het meest performance op. A-synchroon= Het geheugen op een lagere (of hogere) snelheid laten lopen als de FSB. Dit heeft geen zin, omdat de langzaamste de bottleneck is. In jouw geval de FSB dus. [quote:a8b509b865]en hoe verklaar je dat sisof, asusprobe, enz aangeven dat de proc op 133fsb lopen en het geheugen op 166?[/quote:a8b509b865] Wanneer geeft ie dat dan aan? Als je het mem "vast" op 166 zet? Dan klopt het wel. Anders geeft ie gewoon de originele specificaties aan. Dus 2400+ heeft eigenlijk een FSB van 133 en PC2700 mem draait eigenlijk op 166mhz.
Link naar reactie
[quote:459853bdcc] Wanneer geeft ie dat dan aan? Als je het mem "vast" op 166 zet? Dan klopt het wel. Anders geeft ie gewoon de originele specificaties aan. Dus 2400+ heeft eigenlijk een FSB van 133 en PC2700 mem draait eigenlijk op 166mhz.[/quote:459853bdcc] Ik begrijp net dat de je hem niet vast kan zetten, maar ik stel hem op het bios inderdaad als 333mhz geheugen in terwijl de proc netjes op 133mhz(266) staat. ik zal eerst de faq nog wel een keer goed doorlezen (3ekeer)
Link naar reactie
Als je de "DRAM frequentie" in het BIOS op 333mhz zet, dan stelt hij een verhouding van 4:5 in en als je FSB dus 133mhz zet loopt je geheugen op 133/4=33 33x5=166mhz Verhoog je FSB echter met 1mhz dan verhoog je je geheugen gelijk met 1 1/4mhz en ben je dus aan het overklokken. Als je op deze setting de FSB naar 166mhz zet dan heb je dus je geheugen op (166/4)x5=208mhz lopen en dat is een beetje hard hè ;) Hij staat dus niet "vast" de verhouding staat echter zo dat hij 33mhz hoger loopt dan de FSB. Met "niet los van de FSB" bedoel ik dus dat er altijd een verhouding is tussen beide. Is deze verhouding niet 1:1 dan heet dat asynchroom.
Link naar reactie
zoals ik al eerder zei, het beste is dus om eerst het DRAM terug te zetten op 266 (2x133) dus 1:1, vervolgens de fsb omhoog naar 166 en de MP naar 12, wat in mijn ogen geen problemen moet geven, omdat de snelheid van de proc hetzelfde blijf, vandaar dat ik het geen overclocken vind. Maar Kan ik in deze settig problemen krijgen? volgens mij moet dit goed lopen of heeft iemand hier andere ervaringen mee? Ik heb echter wel een standaard koeler, maar ik denk niet dat de temp oploopt als de mhz van de proc gelijk blijft of wel?
Link naar reactie
[quote:d1ecf3c415]zoals ik al eerder zei, het beste is dus om eerst het DRAM terug te zetten op 266 (2x133) dus 1:1, vervolgens de fsb omhoog naar 166 en de MP naar 12, wat in mijn ogen geen problemen moet geven, omdat de snelheid van de proc hetzelfde blijf, vandaar dat ik het geen overclocken vind.[/quote:d1ecf3c415] Ja, dat is idd het beste. Als je de maar in 1 keer verzet, omdat je anders problemen krijgt met de PCI/AGP dividers. [quote:d1ecf3c415]Maar Kan ik in deze settig problemen krijgen? volgens mij moet dit goed lopen of heeft iemand hier andere ervaringen mee? Ik heb echter wel een standaard koeler, maar ik denk niet dat de temp oploopt als de mhz van de proc gelijk blijft of wel?[/quote:d1ecf3c415] Je northbridge zal warmer worden, maar dit mag geen probleem vormen aangezien je mobo deze snelheid ondersteund. De CPU zal in principe niet warmer worden. En als ie dit al wordt, zal het een steiging van paar graadjes zijn.
Link naar reactie
[quote:33444c6cb2]Hmmm, de voltlijnen zijn ook niet helemaal oke, dat wijst uit op een niet al te beste voeding, alleen ik weet niet of dat de resultaten van het overklokken belemmerd.[/quote:33444c6cb2] Daar is niks mis mee. ATX voedingen mogen een afwijking van 5% hebben. Bij 12V > 0,6V Bij 5V > 0,25V Bij 3,3V > 0,165V Reken maar uit dus :wink: Hij overclockt zijn proc BTW niet eens, maar stelt hem gewoon iets anders in.
Link naar reactie
[quote:5fc4fd6221="Marcel de Reus"]Die temp2 is je CPU temp.[/quote:5fc4fd6221] waar zijn die andere van dan? :( mijn bios zegt wat anders, die zegt ook 34 graden, als ik cpu burn draai gaan alleen sens0 snel omhoog, die andere komen ook, maar dat duurt wat langer en is maar een graad of 2, terwijl temp sens0 doorloopt naar 43 graden, dit geeft ook asusprobe aan. waar komt die 52 vandaan? en wat als het mijn cpu is, is dat niet teveel? er zitten 2 casefans in
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...