Ga naar inhoud

Voeding stoort boxen


Aanbevolen berichten

Ik zit al geruime tijd met een wat vreemd probleem. Mijn Chieftec 360W is niet op een geaard stopcontact aangesloten, en zorgt voor een storend geluid op mijn boxen. Aarden lost dit probleem op, maar op de plek waar de pc staat is dit niet makkelijk te realiseren. Aangezien ik nog een oude voeding had liggen, heb ik die er eens in gestoken. Deze voeding geeft vervolgens geen storing op dezelfde boxen. Het zit 'm dus kennelijk puur in de Chieftec voeding. Is dit iets wat onder garantie valt? Dus dat ik aanspraak kan maken op een vervangende voeding die dit probleem wellicht niet heeft?
Link naar reactie
normaal zijn alle boxen magnetisch afgeschermd, maar als het van die goedkope joepietoepie boxen zijn, kan het mogelijk zijn dat ze dus niet afgeschermd zijn. nu zal die zwaardere voeding idd iets meer magnetische straling afgeven, waardoor ze storen. ik weet ook niet hoe je de computer hebt staan, maar als je de case strak naast je boxen hebt staan, dan is het nog al logisch dat ze storen he :wink: misschien eens proberen je kast op een ander plekkie neer te zetten, of als het goedkopere boxjes zijn, eens kijken naar andere speakertjes...
Link naar reactie
[quote:f160744cf9="pulfic"]Ik zit al geruime tijd met een wat vreemd probleem. Mijn Chieftec 360W is niet op een geaard stopcontact aangesloten, en zorgt voor een storend geluid op mijn boxen. Aarden lost dit probleem op, maar op de plek waar de pc staat is dit niet makkelijk te realiseren. [/quote:f160744cf9] Interessant, maarre eigenlijk vergelijk je appels met peren. Kan die oude voeding wel met de Chieftec worden vergeleken, qua vermogen, ontstoring e.d.? Persoonlijk denk ik dat Chieftec voeding prima werkt en een goede ontstoring werkt alleen bij een goede aarding! Dat die oude voeding niet stoort, wil nog niet zeggen dat die oaky is. Tja garantie, misschien. Persoonlijk vind ik dat je vanwege de aarding geen recht van spreken hebt. Omruilen, kan, maar als alle voedingen in orde zijn, lost dat helemaal niets op. Een andere voeding, tja dat zou moeten kunnen. Mijn ervaring is dat ook nogal eens schort aan de voedingen van versterkers voor de luidsprekers en de versterker ontwerpen zelf. Enne, ik zou een computer altijd aarden als dat mogelijk is. Zelf zeg je dat het lastig is, dus kennelijk niet onmogelijk. Een andere vraag is hoe de storing de luidsprekers bereikt. Gaat dat echt via de netleidingen en dus de voeding van de luidspreker versterkers? Of gaat dat via de computer? In het laatste geval moet je toch echt gaan aarden.
Link naar reactie
Even ter verduidelijking. Ik heb namelijk meerdere pc's geprobeerd, allen met hetzelfde resultaat. Ook de boxen heb ik al eens verwisseld, ook zonder resultaat. Het lijkt 'm dus echt puur in de voeding zelf te zitten. Bovendien lijkt het me dat er zat mensen zijn met Chieftecs die ook geen aarding hebben, maar ook niet meteen mijn probleem op de koop toe krijgen toch? Althans, dat hoop ik niet voor ze :wink: Aarding laat ik binnenkort wel even iemand naar kijken in hoeverre dat te doen valt. Daarentegen heb ik dit probleem nog niet eerder meegemaakt, niet bij andere boxen noch voedingen. Maar daar waar de voeding verder prima functioneert, schat ik mijn kansen om aanspraak te kunnen maken op garantie als zijnde nihil in. En het is ook niet zo dat ik kan stellen dat een nieuwe voeding het probleem altijd oplost denk ik, want voor hetzelfde geld levert een nieuwe voeding dezelfde storing op. Tenzij, tenzij het dus echt een 'probleem' in mijn huidige voeding betreft, maar hoe kom ik daar achter?
Link naar reactie
[quote:5f9d323c6a="pulfic"]Ik heb namelijk meerdere pc's geprobeerd, allen met hetzelfde resultaat.[/quote:5f9d323c6a]De luidsprekers op aangesloten en/of de Chieftec voeding erin geplaatst? Je hebt in ieder geval grondig onderzoek gedaan, uitstekend! [quote:5f9d323c6a="pulfic"] Maar daar waar de voeding verder prima functioneert, schat ik mijn kansen om aanspraak te kunnen maken op garantie als zijnde nihil in.[/quote:5f9d323c6a]Nee dat is niet zo. Kijk je hebt een aantoonbaar probleem of in ieder geval een sterk vermoeden. In jouw geval zou ik zelf ook terug gaan naar de winkel en nagaan of de voeding okay is. Ik zelf zou graag willen weten wat de storing veroorzaakt. Het kan enkel de aarding zijn waardoor het netfilter niet werkt maar het kan dus best wel wat anders zijn. [quote:5f9d323c6a="pulfic"]Tenzij, tenzij het dus echt een 'probleem' in mijn huidige voeding betreft, maar hoe kom ik daar achter?[/quote:5f9d323c6a] Aanspraak maken op je garantie. Want als er inderdaad iets mis is met de ontstoring, dan zal een andere Chieftec voeding zeer waarschijnlijk wel goed werken!
Link naar reactie
De verschillende setjes boxen die ik heb geprobeerd, werken op andere pc's probleemloos zonder brom. Dus in die setjes kan het derhalve niet zitten. Ook andere pc's heb ik wel eens hier aangesloten op mijn boxen, ook die geven de klachten niet. Tenslotte heb ik dus ook in mijn eigen kast een andere voeding die ik voorheen altijd gebruikte (icm dezelfde boxen gaf deze toen geen brom) geprobeerd en dan is de brom weg. Volgens mij blijft er dan door deductie niet veel anders over dan dat het 'm puur in de voeding zelf zit, en niet in een combinatie van voeding en ... Of zie ik nog iets over het hoofd? Zo niet, dan zal ik eens kijken of ik geen aanspraak kan maken op de garantie.
Link naar reactie
Ik wil aan alle verhalen nog wel twee dingen toevoegen: 1. Randaarde is belangrijker dan wat ook. Zelf heb ik door omstandigheden een tijd een pc gedraaid op een stopcontact zonder randaarde. Netwerk naar de kl... :cry: Ik had nog wel een overspanningsbeveiliging. Bij meten bleek er meer dan 40 v op de aard aansluiting van de netwerkkabel te staan. Randaarde voorkomt zulke ellende en aardlussen. 2. Plaats de geluidskaar zo ver mogelijk van de videokaart. Die twee storen elkaar nogal eens. Tegenwoordig minder dan vroeger, maar het is het proberen waard.
Link naar reactie
[quote:4824ea5ced="p.blauw"]Bij meten bleek er meer dan 40 v op de aard aansluiting van de netwerkkabel te staan. Randaarde voorkomt zulke ellende en aardlussen.[/quote:4824ea5ced] Die 40 Volt valt nog mee, is zo'n beetje de spanning die een telefoonlijn kan afgeven. Meestal is het gewoon de halve netspanning. Spanningsverschil is te zien aan een vonkje op het moment dat een steker contact maakt met bijvoorbeeld de computer. Om het nog wat moeilijker te maken, dat vonkje is (meestal) geen statische elektriciteit! Voor een vonkje tengevolge van statische elektriciteit heb ik geen kabel nodig. Als ikzelf de computer aanraak, kan dat al gebeuren. Randaarde veroorzaakt overigens ook prima aardlussen, alleen bij goede geleiding merk je daar niks of slechts weinig van. De strekking van je verhaal is wel belangrijk: aard die computer. Maar ja, die voeding genereert dus uit zichzelf storing, wat ik toch wel kwalijk vind. De afscherming en de filtering in de voeding, moeten dat soort storingen zelfs zonder echte aarde voldoende beperken. Ook een goed punt is de plaatsing van de apparaten. Alleen denk ik dat in jouw geval de problemen daar niet door ontstaan omdat je al zoveel testen hebt uitgevoerd die geen storing opleveren. Maar ja, je weet dus nooit.
Link naar reactie
Dat aarding belangrijk heb ik hier ook al eens ondervonden. Bij oude pc's heb ik al een printerpoort en usb-poort zien sneuvelen. Binnenkort toch maar eens naar laten kijken door iemand die er wat meer verstand van heeft dan ik :wink: Dan ben ik meteen van die akelige brom verlost. Niettemin ben ik het met Hans eens dat ik het op zijn zachtst gezegd wat raar vind dat een 'kwaliteitsmerk' als Chieftec wel een brom veroorzaakt een el-cheapo voedingen niet.
Link naar reactie
Bij voorbaat sorry voor degenen die een hekel aan kicken hebben :wink: Inmiddels ben ik terug geweest met de voeding. Ik heb zonder dat ze 'm bekeken hebben meteen een vervangende voeding meegekregen. Helaas heeft deze nieuwe voeding het probleem niet opgelost. De storing blijft aanwezig. Kennelijk zit er toch iets niet helemaal snor in de elektrische bedrading van de stopcontacten hier. Althans, dat vermoed ik nu, want ik heb werkelijkwaar alles al geprobeerd, maar zonder succes. Ik gooi het dan uiteindelijk maar op een combinatie van factoren, zoals sommigen hierboven al opmerkten. Tenslotte nog een vraagje voor de 'modders'. In afwachting van een electricien (laat nog een paar maandjes op zich wachten tot aan een geplande verbouwing) heb ik maar besloten mijn oude (niet storende) voeding weer van stal te halen. Alleen, ik heb nogal erg gesteld op stilte tav mijn pc, en de fan van dat ding loeide nogal. Nu heb ik met succes de fan eruit gesloopt, en een stille 12db Papst erin gemod. Was alleen wel even gokken met de draadjes. De Papst had blauw rood wit, terwijl ik in de voeding alleen zwart en rood had. Heb nu de witte afgeplakt en rood op rood en blauw op zwart. Het ding draait nu. Echter, hoe kom ik er nu achter of ie niet te warm wordt? Is voelen aan de airflow en of die warm wordt voldoende?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...