Ga naar inhoud

Nut van Intel drivers


Aanbevolen berichten

[quote:0a9a88be0b="Hu'uruun"]Zo ja, heeft het nut om deze te installeren? [/quote:0a9a88be0b] Mensen bedoelen vaak gewoon wat ze zeggen hoor. Verder hoef je VIA 4in1 drivers helemaal niet up2date te houden hoor. Degene die bij je mobo zitten werken nu en over 10 jaar nog, same met de Intel drivers.
Link naar reactie
Ja, dat geldt natuurlijk ook voor de bij je videokaart geleverde drivers natuurlijk. houden het jaren uit, maar die vernieuw je toch ook? Lijkt me toch zeker nuttig om ook de Intel chipset drivers te upgraden. Bij Intel halen ze toch zeker ook fouten uit hun drivers en proberen ze de boel sneller en stabieler te krijgen? Waarom zou alleen Via dat doen? Het moet hier natuurlijk wel om drivers voor ALLE chipsets gaan, zoals de 4 in 1 van Via. Bart
Link naar reactie
[quote:3d96b46bed="bvk"]Ja, dat geldt natuurlijk ook voor de bij je videokaart geleverde drivers natuurlijk. houden het jaren uit, maar die vernieuw je toch ook?[/quote:3d96b46bed] De bij mijn videokaart geleverde drivers werkten niet onder linux ;) Ja de tweakers en preformence mensen houden ze up2date ja, maar het merendeel van de PC gebruikers gebruiken gewoon de drivers die voorgeïnstalleerd op de PC waren hoor, same met chipset drivers. [quote:3d96b46bed] Lijkt me toch zeker nuttig om ook de Intel chipset drivers te upgraden. Bij Intel halen ze toch zeker ook fouten uit hun drivers en proberen ze de boel sneller en stabieler te krijgen? [/quote:3d96b46bed] Mijn mening is als het werkt dan werkt het. Mijn PC's zijn alle zo stabiel als een huis en ik zit echt mijn via drivers niet uptegraden als alles bevalt. Laatste keer dat ik ze heb upgedate is een half jaar terug oid, omdat er daarvoor nog geen ATA100/133 support was voor de KT333 onder linux. [quote:3d96b46bed] Het moet hier natuurlijk wel om drivers voor ALLE chipsets gaan, zoals de 4 in 1 van Via. Bart[/quote:3d96b46bed] Agree with that.
Link naar reactie
Marcel, draaien al jouw pc's onder Linux? Geen Windhoos game bakken? Dan kan ik het begrijpen ja, daar taalde ik bij mijn Linux machines ook niet om. gebruikte ze alleen voor Inet als servertje. Kon er toch niet op gamen... Maar voor de prestaties verlangende (Windows) gamer (zoals ik onder andere) is het nieuwste van het nieuwste meestal wel een pré... dus ook de chipset drivers. Off topic: Zie net dat RH9 op de Xs4all servers staat. Eens kijken wat die op m'n pc 3 met een Radeon 9100 doet :wink: En dan de UT 2003 Linux demo die ik heb uitproberen... Bart
Link naar reactie
[quote:141c17d3a7="bvk"]Marcel, draaien al jouw pc's onder Linux? Geen Windhoos game bakken? [/quote:141c17d3a7] Yep, alles is linux hier. Slackware om precies te zijn. Gamen doe ik ook onder linux (WineX). [quote:141c17d3a7]Dan kan ik het begrijpen ja, daar taalde ik bij mijn Linux machines ook niet om. gebruikte ze alleen voor Inet als servertje. Kon er toch niet op gamen...[/quote:141c17d3a7] Kan wel, maar je moet idd je games erop selecteren. Op www.transgaming.com vind je een lijst met de games die door WineX ondersteund worden. Ik ben Transgaming member en betaal dus 5 euro per maand om te mogen voten op games en om de stable binaries te downloaden (is ook de enige software waar ik voor betaal, de rest is GPL/BSD/LGPL). Verder zijn er nog een aantal out-of-the-box linux games, games waar linux-installers voor zijn of games met een aparte linux-versie. Voorbeelden zijn oa alle Quake's, Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003, Neverwinter Nights, Tuxracer, Heretic, Rune, etc en zo zijn er nog wel meer. Ik speel zelf veel Warcraft III, Ut2003, Nox, Red Alert 2 en plan voor de toekomst nog MOHAA en BF1945. (heb momenteel weinig tijd) [quote:141c17d3a7] Maar voor de prestaties verlangende (Windows) gamer (zoals ik onder andere) is het nieuwste van het nieuwste meestal wel een pré... dus ook de chipset drivers. [/quote:141c17d3a7] Een pré niet, de preformence winst van nieuwe chipset drivers is vaak maar klein. Alleen sommige upgrades van videodrivers zorgen voor een leuke winst. [quote:141c17d3a7]Off topic: Zie net dat RH9 op de Xs4all servers staat. Eens kijken wat die op m'n pc 3 met een Radeon 9100 doet :wink: En dan de UT 2003 Linux demo die ik heb uitproberen... [/quote:141c17d3a7] Ach het antwoord is er al zesvoudig dus de off-topic maakt niet zo heel vel uit. Ik kan je zo al vertellen dat het redelijk gekloot was om de ATI drivers aan de praat te krijgen. Ik zet binnenkort een stuk online dat ik er over geschreven heb (soort commentaar stuk). XFree 4.3.0 is bijvoorbeeld niet ondersteund en deze gebruikt RH9.0 wel. Echter ik heb het wel aan de praat gekregen onder XFree 4.3.0: http://www.schneider-digital.de/download/ati/glx1_linux_X4.3.zip unzippen en de rpm installeren en vervolgens: [code:1:141c17d3a7]cd /lib/modules/fglrx/build_mod/ && ./make.sh && cd .. && ./make_install.sh && fglrxconfig[/code:1:141c17d3a7] Vervolgens de vragen beantwoorden en dan maakt hij een nieuwe XF86config file voor je aan. Deze moet je dan alleen niet meer veranderen met het grafische RH tooltje daarvoor, want dat geeft waarschijnlijk probs.
Link naar reactie
Thanks, heb de .zip gedownd en ga er zeker mee aan de slag. ik neem btw aan dat het bedoeld is voor 3D ondersteuning en dat de R9100 opzich zelf wel herkend wordt? Maar om weer on topic te komen: Ik heb bijvoorbeeld tot kort geleden een Pentium 1 met Via chipset gebruikt. Dit mobo heeft al een USB aansluiting die het met de 4 in 1 een stuk beter dan deed, dan met de gewone Win98 drivers. Bart
Link naar reactie
[quote:008220cb3c="bvk"]Thanks, heb de .zip gedownd en ga er zeker mee aan de slag. ik neem btw aan dat het bedoeld is voor 3D ondersteuning en dat de R9100 opzich zelf wel herkend wordt?[/quote:008220cb3c] Ja met beperkte 3Dsupport zelfs (glx, geen dri) [quote:008220cb3c]Maar om weer on topic te komen: Ik heb bijvoorbeeld tot kort geleden een Pentium 1 met Via chipset gebruikt. Dit mobo heeft al een USB aansluiting die het met de 4 in 1 een stuk beter dan deed, dan met de gewone Win98 drivers. Bart[/quote:008220cb3c] Ja dat gaat over oeroude PC's. Bovendien zou de USB met de drivers die op de CD staan die bij het mobo zit prima moeten werken, al waren de VIA drivers vroeger wat minder heb ik begrepen.
Link naar reactie
[quote:a6784b3e8e]Mijn mening is als het werkt dan werkt het. Mijn PC's zijn alle zo stabiel als een huis en ik zit echt mijn via drivers niet uptegraden als alles bevalt. [/quote:a6784b3e8e]Zeer juist, Marcel. Voor sommigen mag er geen nieuwe driver uitkomen of ze moeten hem ook hebben "Want hij is nieuw en beter" Zoek je zelf maar moeilijkheden en zeur daarna niet...Als uw systeem goed werkt: laat het en gebruik uw PC waarvoor hij dient. Niet om alle soorten driver- en upgrade experimenten mee uit te voeren.
Link naar reactie
[quote:733a6f02c4="gerben"]De intel inf update is zeer zinvol, als je een ouder OS wilt gebruiken op een nieuw systeem. Win98 heeft bijvoorbeeld niet altijd de goede of optimale drivers aan boord voor dergelijke systemen.[/quote:733a6f02c4] Ik zei daarom ook dat je altijd de drivers die op de bij het moederbord geleverde cd staan moet installeren. Drivers die standaard bij Windows zitten functioneren meestal niet erg lekker (XP uit gezonderd, iig voor KT133 t/m KT333 borden).
Link naar reactie
Ik ging net na m'n eerste post op vakantie, vandaar dat ik tussentijds niet kon reageren (ik ben nog steeds op vakantie, maar ik heb m'n vaders laptop kunnen bemachtigen na een hels gevecht met m'n zusje :-D). Met de tegenhangers van de VIA 4 in 1 drivers bedoelde ik dat deze drivers hetzelfde zouden zijn voor Intel chipsets als de VIA 4 in 1 drivers voor de VIA chipsets. Snappez-vous? Anyway, wat uit de reacties op te merken valt is dat de drivers niet erg nuttig zijn, als je WinXP draait (dat doe ik namelijk)... Heb ik dat goed geïnterpreteerd of...?
Link naar reactie
Dan zijn het idd de tegenhangers en je bedoeld dus of het nuttig is om ze te installeren als je een Intel chipset hebt? Volgende keer wat duidelijker formuleren zeg, want dat haal ik er echt niet uit :D Dan heeft het zeker nut en waarschijnlijk ook bij Windows XP. Ik weet namelijk alleen dat Windows XP goede Via 4in1 drivers aan boord heeft voor KT133 t/m KT333 chipsets over goede Intel drivers is mij niets bekend. Je kunt natuurlijk gewoon de drivers van je moederbord cd installeren of de nieuwste van inernet afhalen als je persé wil.
Link naar reactie
Vuistregel is dat een Windows OS de chipsetdrivers aan boord heeft die beschikbaar waren toen het OS werd uitgebracht. Als je chipset nieuwer is dan het OS moet je dus extern drivers laden. Speciale gevallen zijn bijvoorbeeld de KT333 en 850E chipsets, die zijn nieuwer dan XP, maar ze gebruiken dezelfde drivers als hun voorgangers, waardoor je toch geen externe drivers hoeft te laden. Drivers van elke chipsetfabrikant zijn ingebouwd. Intel is verreweg de grootste en meest invloedrijke chipsetfabrikant ter wereld, dus hun drivers zijn zeker ook aanwezig.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...