Ga naar inhoud

CPU nadert kookpunt


Aanbevolen berichten

Vorige week heeft mijn voeding het begeven en ik heb deze kans aangepakt om een nieuwe kast aan te schaffen met een fan aan de zijkant. Om het moederbord wat *veiliger* te verplaatsen heb ik de cpu-cooler eraf gehaald (een -verouderde, ik weet het :roll: - superorb op een Athlon 1400Mhz). En alles weer in de nieuwe kast ingebouwd. Hoewel ik altijd al last had met hoge cpu-temperaturen sloegen de meters na het inschakelen volledig op hol. Zo erg zelfs, dat, na 4 dagen uit te zijn geweest, de computer zich na het opstarten van Windows XP -kleine 40 seconden- reeds uitschakelde. Een korte blik in m'n 'system health' leerde mij dat de temperatuur toen reeds rond de 90 graden C lag. Waar kan dit aan liggen? Bovendien maakt die PowerOrb een teringherrie, nu zag ik in eerdere posts dat de Arctic Copper Silent een interessant alternatief is. Is deze ook geschikt voor mijn processor? Dankbaar!
Link naar reactie
Waarschijnlijk ligt het niet aan de koeler zelf, het kan namelijk niet zo zijn dat je processor binnen zo'n korte tijd afslaat, hoe slecht de koeler ook is. Heb je mss de koeler scheef op de cpu gezet, waardoor hij slecht contact maakt? Was de koelpasta of sticker onder het koelblok nog intact en zo niet heb je deze vervangen? Ik denk in ieder geval dat het een koelblok is dat slecht contact maakt. (evt. geen geleiding tussen cpu en koelblok.)
Link naar reactie
[quote:c934e4f8c1="royzwiers"]volgens mij heeft het niet veel met de koeling te maken, want als de cpu na windows opstarten al 90 graden is is er volgens mij iets anders goed mis.[/quote:c934e4f8c1] Je kunt een CPU vergelijken met een gloeilamp. Hoe lang duurt het na het aandoen van het licht totdat je de lamp niet meer kunt aanraken? En bij de lamp is het glas nog geïsoleerd van de gloeidraad...
Link naar reactie
Ik zal m'n preciese spec vanavond even opzoeken ... zit nu op kantoor. Processor is een Athlon Thunderbird 1400Mhz met SuperOrb cooler. Moederbord type kan ik op dit moment niet met zekerheid zeggen. Het systeem is ongeveer een jaar oud. Die temperatuurproblemen heb ik altijd al gehad, processortemp lag rond de 70graden. Computerleverancier kon er, volgens eigen zeggen, niet veel aan doen.
Link naar reactie
Nog even een vraagje: Op m'n processor zitten 4 'plakkertjes' die er volgens mij voor zorgen dat de cooler de processor net niet raakt. Horen deze er te zitten? Lijkt mij de koeling in de weg te zitten... Of zitten die er ter bescherming van de -wat lijkt- contactpuntjes op de processor?
Link naar reactie
die kussentjes zorgen ervoor dat je de core (grote vierkante blokje binnenin) niet kapot maakt. teveel druk hierop kan resulteren in een kapotte processor. lees dat je geen pasta gebruikt hebt, en daar zal het probleem dan wel liggen. de pasta zorgt ervoor dat de cooler beter contact maakt met de core van de processor. zou dus even naar de computerhandel gaan, en even een busje halen. de Powerorb zou in principe de cpu wel aan moeten kunnen...
Link naar reactie
[quote:06f17d4ab1="Sjaakie Helderhorst"]Ok, thanx, morgen maar even langs de pastaboer dan. Heb ergens gelezen dat een 'rijstkorreltje' op het midden van de CPU voldoende is. Dus hoef ik de rest (wat ook behoorlijk warm wordt) niet in te smeren?[/quote:06f17d4ab1] Je moet een druppeltje op de core doen en deze zo dik uitspreiden over de core als een a4 blaadje, heel dun dus. Sommigen zeggen zelfs 0,5mm, maar dit lijkt mij een beetje veel?
Link naar reactie
Mazzel, mazzel, mazzel! Een vriend van me had nog een tubetje pasta liggen Zalman Thermal Grease (CSL 850). Meteen aan het smeren geslagen en ik ben weer helemaal blij!!! CPU temperatuur ligt rond de 59 graden C, lager dan ie ooit was! Toch denk ik er sterk over om idd een andere cooler aan te schaffen, blijft toch wel een teringherrie! :wink: Iedereen ontzettend bedankt!!!
Link naar reactie
Je kan de fan eventueel op 7V laten draaien, maar dan moet je wel de temp wat omlaag werken. Ik weet niet hoe hoog je casetemp is? Een nieuwe koeler kopen zou idd geen slecht idee zijn. Wat wel een slecht idee is is wat Eddy zegt, namelijk de Thermaltake er zo op rammen, want je moet ALTIJD eerst alle pasta resten of resten van de Thermal Pad verwijderen. Bovendien is het verschil tussen een Thermal Pad en Artic Silver 3 meer dan 5 graden, dus ik zou zeker de Thermal Pad eraf halen en er dan pasta onder smeren, mocht je die koeler kopen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...