Ga naar inhoud

gaat dit een beetje stil worden?


Aanbevolen berichten

'k heb m'n pc nu in een speciaal gemaakte kast staan, waardoor de pc aardig stil is, alleen zijn in de zomer de temps wat aan de hoge kant. Dus nu wil ik het koel & stil hebben. Nu dacht ik aan het volgende: - een zalman 6500Alcu -2x 80 mm enermaxen met instelbare snelheid - een passieve northbridge koeler, waarschijnlijk een zalman NB32J - een chieftec voeding (+kast) - geluidsdempende matten Geen zalman passieve koeler op de videokaart, want ik denk dat ik dan in de knoei kom met andere dingen kost bij elkaar zo'n 190 euro (incl kast, excl matten, want die heb ik al. Zal dit een beetje stil gaan worden? ik denk het wel, maar voor zo'n hoop geld moet ik het wel zeker weten. Suggesties ook welkom
Link naar reactie
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:88f1959cba="no_name"]'k heb m'n pc nu in een speciaal gemaakte kast staan, waardoor de pc aardig stil is, alleen zijn in de zomer de temps wat aan de hoge kant. Dus nu wil ik het koel & stil hebben. Nu dacht ik aan het volgende: - een zalman 6500Alcu -2x 80 mm enermaxen met instelbare snelheid - een passieve northbridge koeler, waarschijnlijk een zalman NB32J - een chieftec voeding (+kast) - geluidsdempende matten Geen zalman passieve koeler op de videokaart, want ik denk dat ik dan in de knoei kom met andere dingen kost bij elkaar zo'n 190 euro (incl kast, excl matten, want die heb ik al. Zal dit een beetje stil gaan worden? ik denk het wel, maar voor zo'n hoop geld moet ik het wel zeker weten. Suggesties ook welkom[/quote:88f1959cba] Ga je ook overclocken? Want dan komen er andere dingen bij kijken...
Link naar reactie
[quote:191598811a="diniz"][quote:191598811a="no_name"]'k heb m'n pc nu in een speciaal gemaakte kast staan, waardoor de pc aardig stil is, alleen zijn in de zomer de temps wat aan de hoge kant. Dus nu wil ik het koel & stil hebben. Nu dacht ik aan het volgende: - een zalman 6500Alcu -2x 80 mm enermaxen met instelbare snelheid - een passieve northbridge koeler, waarschijnlijk een zalman NB32J - een chieftec voeding (+kast) - geluidsdempende matten Geen zalman passieve koeler op de videokaart, want ik denk dat ik dan in de knoei kom met andere dingen kost bij elkaar zo'n 190 euro (incl kast, excl matten, want die heb ik al. Zal dit een beetje stil gaan worden? ik denk het wel, maar voor zo'n hoop geld moet ik het wel zeker weten. Suggesties ook welkom[/quote:191598811a] Ga je ook overclocken? Want dan komen er andere dingen bij kijken...[/quote:191598811a] Een klein beetje maar. Dus het hoeft niet echt zulke sterke cooling te worden. Maar door de matten zijn de 2 enermaxen zeker wel nodig. Ik dacht zo een intake voor de HDD (is dat wel genoeg koeling voor de hdd's?) en een out take achterin. Enermaxen @ low = 21 db, alleen papsten zij volgens mij nog stiller Zalman @ low = 20 db Chieftec voeding = ?? db
Link naar reactie
Die Enermarxen zijn op de zachtste stand erg stil, maar ze koelen dan wel erg matig. Op de hoogste stand zijn het net stofzuigers, zeker als je er twee in zet. Dat zal dus zoeken worden naar een goede balans. Chieftec voedingsfan is niet bijzonder stil. Zeker als de rest niet te horen is merk je dat wel.
Link naar reactie
[quote:ea09fb6085]chieftec voedingen lijken op die van antec en die zijn erg stil (vind ik).[/quote:ea09fb6085] Chieftec voedingen zijn toch idd gemaakt door Antec? Ik heb in ieder geval een Antec Truepower 380W en die hoor ik niet, ook niet icm met een zalman cnps-6000Al en een zalman vga koeler. Geen matten meer nodig :wink: Vergeet niet dat je je zalman cpu cooler in normal mode moet zetten, als je gaat oc'en. Dan is ie ineens niet superstil meer. Wel aanvaardbaar, maar niet als je je pc niet meer wilt horen. Wat betreft de vga-koeler. Als ik me oude GF4 erin zet dan, hoor ik die fan goed. Die fannetjes zijn meestal niet zo super. Als je de pc compleet stil wilt hebben, moet je misschien toch aan die zalman. Ik weet niet wat voor mobo je hebt, maar bij mij pastte die gewoon in een Epox 8RDA+ (geen koopadvies :wink: )met 6-pci sloten. Je moet daarbij wel geluk hebben (had ik dus :D )
Link naar reactie
[quote:f15425d4cf="The Avenger"][quote:f15425d4cf]chieftec voedingen lijken op die van antec en die zijn erg stil (vind ik).[/quote:f15425d4cf] Chieftec voedingen zijn toch idd gemaakt door Antec? Ik heb in ieder geval een Antec Truepower 380W en die hoor ik niet, ook niet icm met een zalman cnps-6000Al en een zalman vga koeler. Geen matten meer nodig :wink: Vergeet niet dat je je zalman cpu cooler in normal mode moet zetten, als je gaat oc'en. Dan is ie ineens niet superstil meer. Wel aanvaardbaar, maar niet als je je pc niet meer wilt horen. Wat betreft de vga-koeler. Als ik me oude GF4 erin zet dan, hoor ik die fan goed. Die fannetjes zijn meestal niet zo super. Als je de pc compleet stil wilt hebben, moet je misschien toch aan die zalman. Ik weet niet wat voor mobo je hebt, maar bij mij pastte die gewoon in een Epox 8RDA+ (geen koopadvies :wink: )met 6-pci sloten. Je moet daarbij wel geluk hebben (had ik dus :D )[/quote:f15425d4cf] maar ik heb ook ram-heatsinks op m'n kaart, waarschijnlijk zitten die in de weg hier een geluidstabel [img:f15425d4cf]http://www6.tomshardware.com/howto/20021021/images/image007.gif[/img:f15425d4cf] [img:f15425d4cf]http://www6.tomshardware.com/howto/20021021/images/image008.gif[/img:f15425d4cf] Chieftec scoort toch wel aardig, vooral op full load. Antec is iets stiller.
Link naar reactie
[quote:ab9447d275]nou we het toch over "stil" hebben: bij mij maakt mijn harddisk icm resonantie in mijn Chieftec maxitower nog steeds het meeste kabaal; gaat over Maxtor 80gb liquid moet ik ook aan de matten denk ik?[/quote:ab9447d275] Je kan eventueel ook isoleren tussen de hdd en de kast. Met rubberen ringetjes bijvoorbeeld. Dit gaat het resoneren tegen en met liquid bearing maakt je hdd weinig geluid (hoor de mijne nml ook niet)
Link naar reactie
ik heb idd begrepen dat als je een HDD niet goed stevig zou bevestigen de koppen van de schijf er langer over doen om op de "plaats van bestemming" te komen; overdreven gezegd wiebelt de boel? heb ook al aan zo'n stille "kooi" gedacht maar dan weet ik niet of de warmte dan weer een probleem wordt
Link naar reactie
[quote:99e1da6a5a]precies, dat bedoel ik met flexibel ophangen[/quote:99e1da6a5a] Toen ik ging posten, stond ie van jou er nog niet. :wink: [quote:99e1da6a5a]Enne koelt een enermax 2 7200 RPM hdd's goed genoeg?[/quote:99e1da6a5a] Hoeveel hdd's heb je dan? 1: heeft geen extra koeling nodig 2: laat er wat meer ruimte tussen (baytje naar boven bv.) meer: Dan hoop ik dat je een bigtower hebt :wink: Controleer je hdd temp dan eens met Drivehealth: http://www.drivehealth.com/ Dit wordt van binnenuit gemeten en is dus zeer betrouwbaar.
Link naar reactie
Ik heb zelf een Chieftec 340watt voeding gehad en deze vervangen voor een Antec Truepower 480watt. De Antec Truepower is stiller dan de chieftec en de specs zijn ook beter. Voor de duidelijkheid de CHieftec voeding is GEEN Antec voeding. (de kasten zijn wel nagenoeg het zelfde) Die Northbridge cooler van Zalman is een aanrader. vooral als je nu een kleine fan hebt. scheelt een hoop herrie. en hij koelt ook erg goed. ik heb er zelf een met Artic Silver III eronder.
Link naar reactie
Antec wordt in dezelfde fabriek gemaakt als chieftec, daarom lijken de kasten zeer veel op elkaar. wat ik me altijd afvraag, zijn die matten nu wel zo goed? ok, ze dempen dan wel je geluid, maar het zal toch ook wel een beetje warmte isolerend werken. idd, ik had een chieftec voeding (zat bij mn case) maar die was echt fluisterstil t.o.v mn CWT voeding. heb er nu een papfst in, en dat hielp iig een heleboel je kan natuurlijk altijd een voeding kopen, en als ie dan nog teveel lawaai maakt vervang je de fan toch gewoon..
Link naar reactie
[quote:2165b7d404="The Avenger"] ...Vergeet niet dat je je zalman cpu cooler in normal mode moet zetten, als je gaat oc'en. Dan is ie ineens niet superstil meer. Wel aanvaardbaar, maar niet als je je pc niet meer wilt horen...[/quote:2165b7d404] Ik heb een Zalman CNPS-6000Cu en die is tot op een zeker toerental geruisloos. Dus als je inderdaad wil overklokken en je verhoogt het toerental dan zal hij wel een beetje geluid beginnen maken. Maar ik heb ook een casefan van Papst en die maakt bij een zelfde toerental als die Zalman nog geen geluid. Dus ik vraag me af als men dan zou een Papst-fan bovenop dat Zalman-koelelement monteren, i.p.v. de bijgeleverde Zalman-fan, als dat dan zou stiller zijn? Ofwel begint die Zalman-fan bij een zeker toerental toch een beetje geluid te maken doordat er misschien meer luchtwervelingen worden geproduceerd omdat hij recht naar dat typische waaiervorm-koelelement blaast en is die Papst-fan niet echt stiller maar komt dit gewoon door de plaatsing en de erbijhorende luchtstroom? Ik zou het eigenlijk gemakkelijk kunnen weten door e.e.a. te proberen, maar aangezien ik eigenlijk geen koelproblemen heb (42° CPU en 30°case na benchmarken en overklokt) en ook geen geluidsproblemen (CPU-fan RPM ca. 1950) ga ik dit misschien een keer doen als ik tijd over heb.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...