Ga naar inhoud

Cold-boot problemen Asus P4PE


Aanbevolen berichten

:( Beste mensen, Ik heb net een nieuw Informatique systeem; -pentium 4, 2.66 Ghz -Asus P4PE moederbord -512 mb Ram -Ati Raedon 9500Pro Alles werkt perfect, en snel, maar soms start de PC niet op. Het scherm krijgt geen signaal. Na een 'harde' aan/uit start ie meestal wel op maar krijg ik een Bios-scherm met de mededeling dat de CPU niet de juiste snelheid had bij de vorige opstart. Informatique zegt dat het probleem verholpen kan worden door of een de Bios opnieuw te installeren of een nieuw moederbord te plaatsen. Ze stellen dan voor om het bord te vervangen door een ASUS P4B533. Wel doen ze er dan een netwerkkaart in om dezelfde funtionaliteit te behouden. Wat denken jullie hiervan? Is het slim? Moet ik niet wat centjes bijleggen en er een duurdere in laten zetten? Alvast bedankt!! Groet, Ulysses :roll:
Link naar reactie
Laat de mannen van informatique maar eerst eens een BIOS upgrade proberen (wat ze zelf aangeven) als je niet zeker weet of je dat moederbord wel wilt hebben. Zo behoud je je eigen mobo en je bent (misschien) wel van je probleem af. Ik zou het in ieder geval niet zelf doen aangezien er nog garantie op zit.
Link naar reactie
Hoeveel watt is de voeding die erin zit en van welk merk? Veel cold-boot problemen hebben als oorzaak een te zwakke voedingen natuurlijk. Bij Informatique zijn ze al heel wat proffesioneler dan bij de doorsnee PC shop, maar het is en blijft niet geweldig. (maw ze weten nog steeds niet erg veel)
Link naar reactie
Ze hebben over het algemeen toch iets meer systemen in elkaar gezet en ervaring als jij Marcel ;) Als hun die oplossing aandragen kan het best zijn dat ze al eerder met het probleem in aanraking gekomen zijn. Cold boot kan nog veel meer oorzaken hebben, zoals idd een brakke bios, iets te snelle geheugentimingen, nieuwere CPU in een oude chipset (KT7A rev 1.2 en AthlonXP bijv.), videokaartbios die niet helemaal lekker is, gewoon gaar mobo etc.
Link naar reactie
Dat mag allemaal best zo wezen, maar ik kom regelmatig in die toko en ik weet echt wel hoe het gemiddelde kennis niveau daar is en dat is niet schokkend. (Wat is het verschil tussen DDR en dimm? Dimm dat is het nieuwe, DDR is oud is dan het antwoord) (ATA 133 is heel veel sneller dan ATA 100) (PC3200 verkopen icm een KT266a bord) (zeggen dat 52x branders sneller zijn dan 32x branders) (Asus is beter dan Leadtek) (Ze weten niet of het mem dat ze verkopen CL2 of CL2.5 is) Dat soort dingen hoor je constant als je daar bent en het geld niet voor alle verkopers, maar wel voor het overgrote deel. (inclusief het service centrum) Het zou misschien een bekend probleem kunnen zijn, maar waarom wordt dat dan niet gemeld bij de aankoop van het systeem? Bovendien begrijp ik uit de post dat het een preconfigured systeem is?
Link naar reactie
Omdat het vaak zo is dat het niet altijd voorkomt, en dus niet altijd een reden is om een bepaald mobo te mijden. Als jij als zaak er 200 verkoopt bijvoorbeeld, waarvan er 5 dat hebben, en dat is met een flash op te lossen kom je later achter, dan haal je niet alles terug, of haal je die uit het assortiment. Wat ik van Informatique weet, is dat ze een PC op maat bouwen, dus naar wat je zelf vraagt. Ulysses: Ik zou gewoon eerst die flash proberen, baat het niet dan schaad het niet. Als het niet werkt dan kan je dat mobo altijd nog wel omruilen.
Link naar reactie
Nee, dat ligt ongeveer hetzelfde als het verschil tussen ata-133 en ata-100. Theoretisch is de één sneller maar de maximale snelheden worden bijna nooit gehaald. Bij branders wordt de snelheid ook nog eens langzaam opgebouwd. Daardoor is de cd soms al klaar, voordat de maximale snelheid gehaalt is. Het verschil zit hem in seconden.
Link naar reactie
[quote:c56ff3c079="computer_nerdo"][quote:c56ff3c079="Marcel de Reus"] (zeggen dat 52x branders sneller zijn dan 32x branders) [/quote:c56ff3c079] dat is toch ook zo? :-?[/quote:c56ff3c079] Nee, een 700mb cd zit al vol als hij op ~30x is. (hij is niet past-boem op 52x namelijk) Ze verkopen systemen die je zelf samenstelt en ze hebben preconfigured systemen. (door hen zelf samengesteld)
Link naar reactie
Dat zal aan de brander liggen, en aan het schrijftype wat gebruikt wordt. Je hebt bijvoorbeeld branders die het in stappen doen, 16-24-32x bijvoorbeeld, en branders die linear verlopen (weet de afkortingen daar even niet meer van) btw, hier haalt bijvoorbeeld de Teac de 52x wel: http://www.cdfreaks.com/article/108/4 is die 30x die jullie bedoelen niet toevallig de gemiddelde tijd??? Tuurlijk zal een verkoper dat altijd tegen een leek zeggen. Jullie zijn toch een beetje naief ;) Zijn doel is spullen verkopen, tegen een goede prijs. Als hij iedereen overtuigd dat ATA133, 52x branden, PC3200 etc niks voorstelt, dan verkoopt hij alleen nog maar zijn goedkopere dingen, en blijft met de nieuwe zitten. Vergeet niet dat het in principe alleen bijzaak is dat jij een leuk systeem hebt, voor hun telt alleen hun banksaldo aan het einde van de maand.
Link naar reactie
[quote:8dea0aff55]Tuurlijk zal een verkoper dat altijd tegen een leek zeggen. Jullie zijn toch een beetje naief Zijn doel is spullen verkopen, tegen een goede prijs. Als hij iedereen overtuigd dat ATA133, 52x branden, PC3200 etc niks voorstelt, dan verkoopt hij alleen nog maar zijn goedkopere dingen, en blijft met de nieuwe zitten. Vergeet niet dat het in principe alleen bijzaak is dat jij een leuk systeem hebt, voor hun telt alleen hun banksaldo aan het einde van de maand.[/quote:8dea0aff55] De vraag blijft: Is Computer_nerdo nu de verkoper of de leek? :P :wink: [quote:8dea0aff55]Dat zal aan de brander liggen, en aan het schrijftype wat gebruikt wordt. Je hebt bijvoorbeeld branders die het in stappen doen, 16-24-32x bijvoorbeeld, en branders die linear verlopen (weet de afkortingen daar even niet meer van) btw, hier haalt bijvoorbeeld de Teac de 52x wel: http://www.cdfreaks.com/article/108/4 is die 30x die jullie bedoelen niet toevallig de gemiddelde tijd???[/quote:8dea0aff55] Ik bedoel de tijd die de brander erover doet om 1 cd-tje helemaal vol te branden. Op hogere snelheden duurt het maken van de lay-in en lay-out nog steeds net zo lang, waardoor de hogere snelheden niet veel tijdswinst brengen.
Link naar reactie
Yep, dat is ook de grote beperking. Maar de volledige snelheid wordt dus op de buitenkant van de cd volgens mij wel gehaald, in tegenstelling tot wat er eerder beweerd wordt. Verkoper verhaaltje was alleen even om te laten zien dat technische kennis niet altijd gepaard gaat met de juiste adviezen aan klanten, omdat de doelstelling van de verkoper anders is. Pas als ze je een P4 met SDRAM aanraden dan moet je gaan oppassen ;)
Link naar reactie
[quote:756438f52e]Yep, dat is ook de grote beperking. Maar de volledige snelheid wordt dus op de buitenkant van de cd volgens mij wel gehaald, in tegenstelling tot wat er eerder beweerd wordt. [/quote:756438f52e] Ja, maar op de buitenkant is de cd al bijna vol dus heb je er maar even profijt van. . Dat de max nooit gehaald wordt, hoor je mij ook nooit zeggen. Zou trouwens zonde zijn. Ik brand sowieso lang niet altijd een hele cd vol. Alleen met DivX lukt me dat precies Ik heb zelf een 16x brander en ga echt niet voor 30s winst een sneller model halen.
Link naar reactie
De C't heeft twee maanden terug een grote test gedaan waar uit bleek dat er tussen 40x en 32x branders al geen verschil zat en dat er zelfs maar weinig zijn die de 32x halen :roll: De voorbeelden die ik gaf zijn niet bewust zo gezegd, maar uit onwetendheid. Of is DDR ouder dan dimm (DDR=dimm)? Ze zijn er zelf van overtuigd en ze mogen dan meer weten dan de doornsnee PC gebruiker en de meeste flippo's die in shops al Computerland staan, het is nog steeds te weinig IMHO.
Link naar reactie
Ja, maar wat testen ze dan, gemiddelde snelheid?? BTW heb ik op dat punt toch meer vetrouwen in CDRFreaks, net zoals ik voor HDD's wel op storagereview kijk. Tuurlijk is DDR-SDRAM niet ouder als SDRAM, maar leg aan een leek maar eens termen als double datarate uit ed. Aangezien jij niet helderziend bent neem ik aan dat je niet kan oordelen of het bewust is. En wat bepaald te weinig? moet je alles weten? Verkopers zijn nou eenmaal vaak geen tweakers, hun enige doel is verkopen. Wij moesten jou 1 jaar geleden ook nog zo ongeveer alle verschillen in geheugentiming, chipsets, overklokken en weetikveel wat uitleggen, wie weet had jij anders wel ATA133 gekocht omdat het veel sneller was. Dus iets minder uit de hoogte wbt de kennis van anderen omdat je zelf wat meer denkt te weten mag ook wel.
Link naar reactie
Nee ze testen zowel de gemiddelde snelheid als de piek. Ik zal de test morgen wel ff opzoeken. C't is een betrouwbaar blad hoor en ze hadden behoorlijk veel branders getest. Omdat hij het gewoon zelf niet wist. klant: Wat is nu precies het verschil tussen DDR en dimm? verkoper: Dat weet ik ook niet precies, dimm is dat nieuwe. Dat heeft iedereen tegenwoordig. BA je weet zelf ook wel dat ze dit soort dingen niet zeggen, omdat het te moeilijk is om uit te leggen. Even zeggen dat ATA100 even snel is als ATA133 is niet teveel moeite en zeggen dat DDR dimm is ook niet. Daarna zeg je gewoon dat er 2 soorten dimm zijn, SDRAM en DDR en DDR is het nieuwste en het snelste. Elke idioot kan dat volgen. Ik doe helemaal niet uit de hoogte en een jaar geleden was ik een enorme n00b die dacht dat Asus de beste was (zei de systeembeheerder) en dat je het beste zoveel mogelijk Asus producten op een Asus moederbord kon doen ;) Verder had ik amper van AMD gehoord en wilde ik een P4 Wiliamientje kopen. Een van mijn eerste vragen was of ATA133 en ATA100 veel verschilden. Ik schaam me daar niet voor hoor, mensen moeten dingen leren. Maar als mensen dingen niet weten chroom ik ook niet om dat te zeggen en dan is dat niks uit de hoogte oid omdat ik meer denkt te weten. Ik ben geen arrogant ettertje oid, maar ik constateer gewoon dat kennis in PCshops (over helpdesks maar niet te beginnen) behoorlijk laag is, dat het bij Informatique beter is, maar zeker nog niet top en dat dus iig niet alles klakkeloos aangenomen dient te worden. Misschien is hun advies gebaseerd op eerdere ervaringen, misschien ook wel niet. Mijn advies aan de topicstarter is dan ook om eerst via google uit te zoeken of er meer van dit soort problemen met dit bord bekend zijn en in de BIOS updates van Asus te kijken of er idd gesproken wordt van een bugfix/oplossing voor dit probleem.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...