Ga naar inhoud

Verkeerde bios upgrade.....


Aanbevolen berichten

:roll: Wie o wie weet een oplossing om mijn moederbord ASUS P2B-F weer aan de praat te krijgen? (met PIII 500 Mhz cpu en 256 Mb geheugen) Ik heb namelijk een bios update gedaan volgens aanwijzingen van de website, maar heb pecies de handleiding gevolgd; Met als gevolg dat er een verkeerde update plaatsvond en het moederbord net een mongooltje word wat niet eens meer wil opstarten. (ik heb dus toch iets verkeerd gedaan...:oops:) de juiste update was BX2F113a.awd en ik heb afaward.exe gebruikt. Wie weet een oplossing om het bios weer normaal te laten functioneren? :oops:
Link naar reactie
Als je de verkeerde bios geflashed hebt, dan heb je echt een probleem. Je kan naar een elektrozaak gaan en vragen of ze er een EPROM writer hebben, waarmee ze je oude bios weer terug kunnen programmeren. Of ja kan contact opnemen met Asus, met de vraag of ze je een nieuwe bioschip willen sturen. Hotflashen kan ook, maar daar zitten wel risico's aan, en is niet aan te raden voor "leken"
Link naar reactie
Als hij echt helemaal niets meet doet, dan zul je idd moeten doen wat BA zegt. Maar doet ie totaal niets meer? Heb je wel een CMOS clear gedaan met de daarvoor bestemde jumper na het flashen? Dat is namelijk nodig. Verder ziet het er goed uit wat je hebt gedaan. Zei het flash proggie dat je BIOS succesvol was geflashed? Ik denk/hoop dat je gewoon die jumper vergeten bent :(
Link naar reactie
De 2 bovenstaande posts zijn helemaal juist, maar ik zou nog de volgende optie willen toevoegen. Hopenlijk heb je een backup gemaakt van je bios. Maakt de pc geluid bij opstarten (biepjes van de pcspeaker) ? Probeer op een andere computer een opstart-systeemdisk te maken en zet vervolgens de een regel in de autoexec.bat die het awardflash proggy het originele bios terug zet. Als je geen beeld hebt door de foute biosflash, dan moet je even op een andere computer kijken welke switches awardflash heeft. Als je dit doet kun je bv in autoexec.bat de opdracht geven om biosbackup gewoon terug te flashen zonder bevestiging, dit gaat dan helemaal automatisch. Als bovenstaande niet werkt zou je het 'hotswappen' kunnen proberen, maar dit raad ik je niet aan. Je ruilt je bios om voor een werkend exemplaar en als de pc is gestart dan wissel je de functionerende bioschip om voor jouw defecte exemplaar. Vervolgens ga je weer een goed biosflashen. Dit is wel gevaarlijk, want er is kans dat je het hele mobo onbruikbaar maakt. Naar de electrospeciaalzaak is altijd een veilige optie, deze kunnen de backup altijd terugzetten als de bioschip zelf niet kapot is en is altijd goedkoper dan een nieuw exemplaar. suc6 !
Link naar reactie
Nee, zelfs geluid maakt ie niet meer, alleen zie je dat de lampjes gaan branden en dat het rode HD lampje ook brand en blijft branden... Nu is het maken van een backup van het bios mij onbekend geweest en heb ik dit niet gedaan; het heeft ook geen enkele nut meer nu de pc helemaal niet meer opstart. Dus zit er denk ik niets anders op dan de bios los te peuteren en bij een pc zaak de bios opnieuw te laten programmeren. Of een nieuwe kopen. :x Ja ik was een beetje heel boos op mezelf. Ik kon me wel voor de kop slaan. Kostte me dus € 500.=
Link naar reactie
Het "probleem" is dus niet opgelost, maar ik heb wel weer een nieuwe werkende PC voor de kids. Zoiets doe ik namelijk niet weer en met m'n eigen Dell pc kan ik geen fout meer maken..... Ik zoek nog wel verder en probeer van de "oude" onderdelen weer een werkende pc te maken. allemaal in ieder geval bedankt voor jullie reacties
Link naar reactie
ik denk dat je een nieuwe flashmemory moet kopen wij hebben ook een verkeerde software op een satelite ontvanger geladen en heben we service gebeld heben ze een programma gestuurd ze zijden dat het 50% kans heeft dat het kan werken als het niet werkt moet je een nieuwe flashmemory kopen. dus probeer effe asus te bellen voor een herstel programma
Link naar reactie
Ik heb ook een keer een "verkeerde" BIOS-update gedaan. Na weken aan een stuk zoeken op het Internet bleek dat de updates op de officiële (!) site van de fabrikant de verkeerde waren. Toen bleek ook dat ik niet de enige was (zoekopdracht met merk en type moederbord en "dead" leverde gigantische lijsten op) en er bestonden inmiddels al verschillende (niet-officiële) sites over dat moederbord met dan wel de correcte updates. Toen ik contact opnam met de invoerder wist deze mij enkel te vertellen dat het moederbord verloren was, ofwel moest ik er een nieuwe BIOS-chip op plaatsen en dat kostte driekwart van de prijs van het bord dat al enigszins verloren was. Na opnieuw weken zoeken op het Internet heb ik dan een site gevonden waarop beschreven stond op welke manieren je je moederbord toch opnieuw aan de praat kan krijgen en dat is nog gelukt ook. Bij de invoerder waren ze heel verbaasd en hebben ze me toen gevraagd als ik hen die site kon bezorgen. Er werd onder andere over bepaalde toetsencombinaties en een bijzondere "BIOS-opstartdiskette" gepraat waar de invoerder zelfs het bestaan niet vanaf wist. Laat het weten als het je interesseert, ik kan het misschien wel nog ergens terugvinden.
Link naar reactie
Dat is dus flink balen. Je kunt het oude bord wel weer werkende krijgen. Je moet dan naar een elektronica speciaalzaal gaan en die kunnen dan een goed bios voor jou weer in de chip zetten. Dit kost max 20 euro en kan veel goedkoper ! Je moet dus alleen wel een goed biosupdate file meenemen. Verder heb ik nooit problemen gehad met ASUS, het is wat mij betreft een van de beste mobo fabrikanten die er zijn.
Link naar reactie
Ik zou van [i:8d3fe180c0][u:8d3fe180c0]Patrickda[/u:8d3fe180c0][/i:8d3fe180c0] wel dat adres van die website willen weten voor eventueel weer een poging om het hele spulletje weer draaiende te krijgen. Het zou een beetje rompslomp schelen en een reisje naar de Pc boer die (misschien) de bios weer aan de praat krijgt. Trouwens alle personen die hebben geantwoord bedankt voor jullie tips.
Link naar reactie
Ondertussen heb ik het nog een keer opgezocht maar de pagina is niet meer beschikbaar. Het was te vinden op: http://home.directlink.net/~timmy/M571/howtoflashyourbios.htm Het was wel een Amibios, en ik denk wel dat functies die met bepaalde toetsencombinaties kunnen opgeroepen worden nogal kunnen verschillen volgens type BIOS. In mijn geval wou het moederbord niet meer opstarten, het bleef constant biepen na een poging om het BIOS te flashen met wat uiteindelijk een verkeerde update-file bleek te zijn. CMOS wissen, de batterij verwijderen, opstarten met insert ingedrukt, niets hielp. De methode die ik toen heb gebruikt was de correcte BIOS-update-file hernoemen naar amiboot.rom en op diskette zetten. Toen moest ik proberen op te starten met ctrl en home ingedrukt. Als ik het geluk had dat het moederbord dan niet constant biepte (wat ik uiteindelijk had), maar intermitterend, dan moest ik direct na de eerste biep de toetsen loslaten. Toen wou het moederbord wel opstarten en werd de BIOS-update uitgevoerd. Dit staat eveneens beschreven op: http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/howto/biosflash.html Er staat ook iets op voor bad flashes met een Award-BIOS, maar misschien gaat het alleen op voor de op die website vermelde types moederborden? Volgens de invoerder moest ik een nieuwe BIOS-chip kopen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...