Ga naar inhoud

programma voor update van bios


Aanbevolen berichten

Het is IMHO niet echt aan te raden je BIOS te flashen vanuit het OS gemaakt door de heren uit Redmond. Als het weer eens een foutje vind, zichzelf weer eens hangt of één van de andere talloze rampen die Windows kent uitvoert dan ben je namelijk mooi de lul. Het beste is gewoon flashen vanaf boot met de utility die de fabrikant van je bord aanraadt. Ik neem aan dat je echter tot hier gekomen bent omdat er geen FDD in de laptop zit? Je kunt dan een bootable CD maken en de flashutility een de flash file hierop zetten.
Link naar reactie
marcel, ik weet niet of je het weet, maar een bootdisk met DOS komt bij dezelfde heren uit Redsoft vandaan. Als je XP install goewoon goed e stabiel draait dan zie ik geen reden om niet vanuit XP te flashen. Net als floddydrives mogen ze van mij dat dos gebeuren ook wel opruimen. En kom nou nie weer irri met je Linux aanzetten ;)
Link naar reactie
[quote:6f500891b3]Net als floddydrives mogen ze van mij dat dos gebeuren ook wel opruimen[/quote:6f500891b3] Idd, heb ook geen floddydrive meer in mijn computer zitten. Mijn floppy's zijn meestal of kapot, of 1,44 mb is net te weinig om een bepaald bestand mee over te zetten. Die USB-pennen zijn dan echt ideaal 8) .
Link naar reactie
Ik wilde maar even zeggen dat linux.... ;) :P Je mag het wel met me eens zijn dat M$ DOS wel stabiel is, iig stabieler dan Windows NT 5.1 FDD's mogen van mij ook opgeruimd worden, want een floppy is na 3 keer schrijven toch al prut en ik zelf heb in mijn laptop ook geen FDD meer zitten. Ik gebruik zelf idd ook een Diskonkey (USB-stick), maar daar kan je helaas nog niet vanaf booten (nieuw Phoenix BIOS'sen zullen dit wel kunnen). BTW Redsoft is weer een leuke variant ;) Het zou BTW helemaal niet mogelijk zijn om van een linux bootdisk of bootcd te flashen, aangezien het flashproggie niet werkt. Ik heb nog niet uitgezocht of er flashprogsels voor linux zijn, aangezien een laptop flashen IMHO nogal nutteloos is en mijn desktop aan een alt+f2 genoeg heeft :)
Link naar reactie
[quote:70cb3d3731](nieuw Phoenix BIOS'sen zullen dit wel kunnen).[/quote:70cb3d3731] Laat ik nou net een Phnoenix bios hebben 8) Morgen ff checken of ik er ook van kan opstarten. Enne wat betreft linux... Flash hem dan vanuit de Ramdrive die de Win98 opstartdisk aanmaakt. Werkt uitstekend, geen last van uitvallende HD's en brakke floppies.
Link naar reactie
Het stond laatst in de C't, maar alleen nieuwere BIOS'sen uit OEM PC's zullen het kunnen. Deze BIOS'sen zijn nog niet af en komen begin volgend jaar pas uit. Ze zullen ook oa een volledig grafische interface hebben en een ingebouwde browser. IMHO allemaal onzin, maar blijkbaar vinden ze dat nodig. Dat is een idee, zoiezo is de ramdisk een erg veilig medium. AFAIR maakt BTW bijna elk OS er gebruik van tegenwoordig oa tijdens het booten en met installcd's, etc.
Link naar reactie
[quote:711ecf2e77]Dat is een idee, zoiezo is de ramdisk een erg veilig medium.[/quote:711ecf2e77] Ja, het is gewoon 2mb van je RAM, dus je krijgt alleen problemen bij kapot geheugen. [quote:711ecf2e77]AFAIR maakt BTW bijna elk OS er gebruik van tegenwoordig oa tijdens het booten en met installcd's, etc[/quote:711ecf2e77] Linux ook? :wink:
Link naar reactie
Ik heb ff gezocht en heb het artikel weer gevonden. Het was begin 2003, dus ze zijn zelfs al uit. Het heet FirstBIOS en er staat niet bij hoe groot de BIOS chip is. Hij kan ook booten van firewire en er wordt verwacht dat er al beginselen van POST 2.0 in zitten en een voorbereiding op TCPA.
Link naar reactie
[quote:447bf6449c="Marcel de Reus"]Ik wilde maar even zeggen dat linux.... ;) :P Je mag het wel met me eens zijn dat M$ DOS wel stabiel is, iig stabieler dan Windows NT 5.1 FDD's mogen van mij ook opgeruimd worden, want een floppy is na 3 keer schrijven toch al prut en ik zelf heb in mijn laptop ook geen FDD meer zitten. Ik gebruik zelf idd ook een Diskonkey (USB-stick), maar daar kan je helaas nog niet vanaf booten (nieuw Phoenix BIOS'sen zullen dit wel kunnen). BTW Redsoft is weer een leuke variant ;) Het zou BTW helemaal niet mogelijk zijn om van een linux bootdisk of bootcd te flashen, aangezien het flashproggie niet werkt. Ik heb nog niet uitgezocht of er flashprogsels voor linux zijn, aangezien een laptop flashen IMHO nogal nutteloos is en mijn desktop aan een alt+f2 genoeg heeft :)[/quote:447bf6449c] [3 X schrijven , en dan prut ????Gebruik nu nog floppies uit 1991 en tich maal geformat.De FDD drive zal wel verdwijnen, maar ik moet echt wennen aan een PC zonder floppy.Ga kijken of mijn digifotocamera de funktie kan overnemen][/quote]
Link naar reactie
[quote:cbdcc8574b="BA"]LOl, een browser in je bios? Dat zou ik wel grappig vinden... hoe groot gaan ze die chips dan maken? lijkt me stug dat dat op 512kb oid gaat.[/quote:cbdcc8574b]512 lukt misschien niet, maar met een meg kom je een heel eind en anderhalve is zeker genoeg om er ook nog een email client bij in te bouwen :P Bij QNX kon (kun) je een floppy-image downloaden met OS, browser en email client (en dat NIET tekst-gebaseerd, maar grafisch).
Link naar reactie
Idd, dat soort functies zitten er ook allemaal bij. Ik vind het persoonlijk echt onzin, een grafisch BIOS met allemaal nutteloze functies. Voor een recovery is vaak een backup partite nodig (vaak >5GB) en bovendien hoeft er niks gerecoverd te worden hier, want het draaid gewoon en als ik wil internetten wacht ik wel een paar seconden langer todat mijn OS draait :) :o Wat voor een OS is dat? Behoorlijk bizar, dat je een grafische browser en emailclient op een flop krijgt. Mede omdat je vaak de inhoud niet kunt comprimeren aangezien de decompressieprogsels alle gewonnen ruimte weer in beslag nemen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...