Ga naar inhoud

Snelheid processor


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een probleem met de herkenning van de snelheid van de processor (een AMD Athlon 1200) op een Gigabyte 7 ZX moederbord. Het bios ziet hem als een 900. (200 mhz FSB en MP van 9) Het programma WCPU310 ook. Het betreft een AMD Athlon, A1200AMS3C, Volgens mij betekent die C dat het een 266mhz FSB(133mhz) betreft. Als ik het moederbord via de dipswitches op 133 zet loopt het systeem vast en start ook niet meer op (zwart scherm, alleen fans draaien, geen beepcodes). Het moederbord is een Gigabyte 7ZX Rev.1.01, bios FG. (KT 133). De processor wordt wel goed herkent op een Asus A7V 133 (KT 133). In de handleiding staat bij cpu speed setup dat "The FSB speed of the VIA KT133 is 100 mhz". Ik heb nog een Duron 950 geprobeerd, maar kreeg een zwart scherm, geen beepcodes, alleen de fans draaiden. De Duron draaide wel goed op de Asus A7V. Wie kan mij verder helpen? Groetjes, Jan
Link naar reactie
Volgens mij heb ik het niet goed opgeschreven (A7V133), want op de doos staat met grote letters A7V. Via Apollo KT 133 Chipset, support 200 mhz FSB. Nu snap ik dus niet dat de eerder genoemde Athlon 1200,266mhz FSB wel op de A7V op 1200 mhz draait en op de gigabyte 7 ZX op 900. Ik had op de gigabyte 7 ZX eerst een AMD Duron 950 zitten. Toen wou het systeem niet opstarten, zwart beeld; alleen de fans draaiden; geen beepcodes. De Duron draait probleemloos op de A7V. Waar zou dat aan liggen? Groetjes, Jan
Link naar reactie
Nee, het is wel degelijk een 266 MHz variant, kijk maar naar het serienummer. Hij kan hooguit unlocked zijn. Als hij wel op 9x133 draait op die Asus A7V, dan heb je gewoon onwijs veel mazzel, die chips komen meestal niet verder als 110 MHz. Is de bios up to date van die gigabyte? Gebruik je een goede koeler & voeding?
Link naar reactie
Ik heb de Athlon 1200 weer op de A7V geprikt en WCPUID ziet hem als AMD Athlon, model 4, 200 mhz FSB en Mp van 12. Dus het probleem is dat de gigabyte 7ZX hem als 900 ziet. (Mp van 9). Kan ik de Mp ook veranderen? Zie nergens waar het kan ( niet in bios en ook niet op mobo via jumpers).
Link naar reactie
Dat was natuurlijk het eerste wat ik deed, TFM doorlezen. Er stond dus niks in over de MP. In het bios kan ik het ook niet instellen. (AMIbios FG, nieuwste versie) Amibios simple setup utility version 1,24. Het vreemde van het verhaal is dat hij op de Asus A7V wel als 12*100 gezien wordt. En niet op de gigabyte (9*100). En trouwens alles zit in een nieuwe kast met nieuwe voeding van 300 Watt. De koeling is goed.
Link naar reactie
Het is helemaak niet vreemd dat de A7V hem wel als 12x100=1200mhz draaid. Dit bord heeft dan waarschijnlijk wel de mogelijkheid om de MP te veranderen. Dit kan overigens best zo handmatig door iemand ingesteld zijn. Reset je CMOS maar eens en load de failsafe of optimized defaults en kijk of hij hem ook daadwerkelijk als een 12x100 proc herkent. Ik twijfel daaraan. BA: Geen enkele Tbird heeft toch lasercuts? Alleen de bruggen zijn niet verbonden, wat dan te verhelpen is met een potloodje. Dat was toch het grote verschil met de Palomino's?
Link naar reactie
Mja, da's waar ook. Je theorie klopt trouwens niet. De L3 bruggen van de CPU bepalen de default MP, en als het mobo die uitleest dan moet hij automatisch 9 pakken. unlocked of niet unlocked. FSB wordt niet gedefinieerd bij een Tbird volgens mij, maar is ook verder niet zo belangrijk. Die CPU kan dus alleen op 12x komen door hem zelf zo in te stellen, of een default MP van 12x te hebben, maar dat strookt dus niet met de waarden van het gigabyte mobo.
Link naar reactie
Yep, maar niet zoals jij suggereert dat dat mobo dat zelf instelt, want dat kan niet, behalve door user define. Dat het met de hand ingesteld is, lijkt me ook vreemd omdat hij zegt dat hij van CPU gewisseld heeft. Dan zou die A7V dus ook standaard naar 9x100 moeten springen, en niet naar 12x100.
Link naar reactie
[quote:b00e9b1de5="BA"]Yep, maar niet zoals jij suggereert dat dat mobo dat zelf instelt, want dat kan niet, behalve door user define. Dat het met de hand ingesteld is, lijkt me ook vreemd omdat hij zegt dat hij van CPU gewisseld heeft. Dan zou die A7V dus ook standaard naar 9x100 moeten springen, en niet naar 12x100.[/quote:b00e9b1de5] Idd, die Duron 950 is natuurlijk 9.5x100 dus het kan ook niet zo zijn dat de instellingen bewaart zijn oid. Dan kun je idd de conclusie trekken dat ook deze theorie niet kan en dat maakt het probleem nogal ingewikkeld. Het laatste dat ik kan bedenken is dat het A7V bord inteligent is en de MP zelf naar 12 verzet als hij merkt dat het op een 133mhz variant gaat?
Link naar reactie
Als dat zo is dan zou het mobo dus automatisch 133 MHz instellen. Geen enkel mobo past automatisch de MP en FSB aan aan de beperkingen van de chipset. Het enige wat ik me nog kan bedenken, is dat er een standaard 1200 setting in zit, dat had mijn Abit ook. Die selecteer je, en dat stelt het mobo wel automatisch 12x100 of 9x133 in, afhankelijk van welke 1200 je neemt. Als de topicstarter dit gedaan heeft dan is het logisch dat hij 12x100 pakt, maar uit zijn post maak ik op dat hij verder niks in bios veranderd heeft.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...