Ga naar inhoud

Welke moerdebord?


Aanbevolen berichten

Tja, ik ben de draad kwijt met al die nieuwe systemen en heb me al geruime tijd niet meer beziggehouden met hardware. Ik wil een 2,4 GHz P4 kopen maar natuurlijk moet dat ding ook in een goeie moederbord passen. Nu kan ik door de bomen het bos niet meer zien want er zijn te veel varianten. Ik wil niet meer voor een processor uitgeven vandaar een 2,4. mvgr
Link naar reactie
# Zoals BA al zegt geef je erg weinig info. Er is natuurlijk meer dan gewoon "passen". Een P4 2.4ghz "past" namelijk in elk moederbord met een S487 socket. # Bovendien is er meer te koop dan een P4 2.4ghz en ook meer dan alleen Intel. Wat je nodig hebt hangt ervan af wat de doeleinde van de PC zijn. Voor een internet/multimedia PC zou je namelijk ook veel lager inkunnen kopen. # Heb je nu bijvoorbeeld al een systeem dat je wilt upgraden of wil je een nieuw systeem rond deze P4 bouwen? Dan is de config van je huidige systeem, zoals mem en voeding namelijk ook van belang.
Link naar reactie
Ik gebruik m'n pc hoofdzakelijk voor het internetten en multimedia. Het accent zal dan op video editten liggen. Het moet een nieuw systeem worden. Hier, op Curacao, kan ik een MSI 845PE Max2 (MS-6704), kopen maar de prijs is fact. 3 vergeleken met Ned. Dus als ik in Ned. moeten kopen dan kan ik ook gelijk naar andere mogelijkheden uitkijken, vandaar. :wink: Het enige extra op die mob is Promise PDC20376 SATA 150 RAID.
Link naar reactie
OK, voor videobewerking is het wenselijk een RAID setup te hebben dus dat zou voorop moeten staan. Waar je dan naar moet kijken is of je een SATA RAID of een ATA RAID setup wilt bouwen. Aangezien de meeste nieuwe borden SATA RAID hebben zou ik kijken naar een SATA RAID setup. Je hebt de overige vragen nog steeds niet beantwoord ;) Ga je nu upgraden of opnieuw kopen, and so on, and so on? Ik zou eens kijken naar een leuk systeem met een Athlon XP 2200+ op een nForce2 plank met 2x256mb PC2700 en een SATA RAID 0 array.
Link naar reactie
Zou ik dus niet doen. In videoencoding etc is een P4 nog steeds aanmerkelijk sneller, met name door de hoge geheugenbandbreedte. Ik zou eens hiernaar kijken: Asus P4G8X Deluxe Waarom? Dual Channel DDR geheugen IEEE1394 & USB 2.0 support onboard, voor ansluiten digitale videocamera Minpunt: Heeft wel Serial ATA, maar geen RAID functionaliteit, hoewel dat met moderne schijven die +/- 25 MB/s schrijven geen probleem hoeft te zijn denk ik. Andere Optie: Abit BE7-RAID Waarom: RAID support, helaas geen SATA. Maar dat hoeft geen prob te zijn, aangezien er nog geen SATA schijven zijn. USB 2.0 support - voor aansluiten Digitale Videocamera Minpunten: Geen Dual channel geheugen, is dus iets minder snel geen IEEE1394 FireWire onboard. Dit zijn gewoon 2 voorbeelden, er zijn merken zat die ongeveer dezelfde specs hebben.
Link naar reactie
[quote:0fd2bf1326="uiterlix"]Wat BA schrijft klopt niet helemaal. De ASUS P4G8X Deluxe heeft wel degelijk RAID onboard.[/quote:0fd2bf1326] Klopt dat? Ik vind in de specs namelijk wel een SATA controller, maar er staat dus niet bij of die ook RAID support heeft? In dat geval zou de P4G8X wel ideaal zijn.
Link naar reactie
[quote:7ac9e919b6="Marcel de Reus"][quote:7ac9e919b6="uiterlix"]Heb zelf een P4G8X Deluxe met RAID 0 op de geintegreerde SATA controller draaien :P :P[/quote:7ac9e919b6] Smakelijk :D Met wat voor schijven? ATA schijven met een converter of echte SATA schijven?[/quote:7ac9e919b6] Als je nu gewoon naar zijn systeem specs kijkt in zijn SIG dan zag je dat het [i:7ac9e919b6]2 x 120Gb 7200RPM 8mb Maxtor DiamondMax 9[/i:7ac9e919b6] schijven zijn. dus 2x ATA-133 via covertor naar SATA. gelukkig maakt het niets uit of je nu een covertor gebruikt of niet. Echte Sata schijven geven nog geen snelheids winst op dit moment. 2x 36gb WD Raptor 10.000rpm Sata schijven zijn zelfs nog langzamer als de opsteling van uiterlix.
Link naar reactie
De meesten hier (ik ook) zijn tweaker/gamer, en daar telt pure performance & overklokbaarheid het meeste. Dan kom je dus al snel uit op de E7205 met dual channel geheugen, dat zijn gewoon de snelste mobo's, ne met overklokken doen ze het ook niet slecht. I850 presteerd ongeveer gelijk, maar dan zit je aan RDRAM vast, welke duur is, en inmiddels al afgeschreven is. Zoals de topicstarter hierboven bijvoorbeeld, die wil videobewerken. Wat is dan het belangrijkste? -Veel geheuegnbandbreedte, vinden de video encoding progs leuk -RAID, ivm het gebruik van hele grote files -USB 2.0/FirWire voor het aansluiten van een camera oid. Voor hun is dus overklokken totaal niet interressant. Bouw je een Office PC? Heb je helemaal geen duur mobo voor nodig, een I845 oid voldoet uitstekend. Extra prestaties door geheugenbandbreedte vind je in de praktijk toich niet terug, RAID heb je in principe niet nodig, en overklokmogelijkheden al helemaal niet. Zo kan je nog wel een aantal dingen verzinnen, maar de bottom line is dus, wat ga je er mee doen? Als je dat weet dan kan je je gaan bedenken waar een mobo allemaal aan moet voldoen.
Link naar reactie
dank voor deze verduidelijking! Ik kan alle features als Raid, FireWire en S-ATA lekker aan me voorbij laten gaan... Voor mijn officewerk zal ik dit niet nodig hebben, das voor mij een zorg minder! Met mijn kleine budget heb ik twee aardige boards gevonden. Stel dat ik een keuze zou willen maken tussen twee boards, met volgende specificaties (de rest is gelijk): - intel 845 chipset, pc2100 geheugen; - sis 645 chipset, pc2700 geheugen; wat is dan de betere keuze, voor veel officewerk maar ook af en toe een filmpje of 3d-game (unreal tournament)? Voor velen waarschijnlijk een simpele vraag, helaas voor mij een lastige keuze... 8) HJ
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...