Ga naar inhoud

Kapot geheugen


Aanbevolen berichten

Ik vervolg het verhaal over m'n kapotte geheugen: Het geheugen dat ik het gekocht, Kingston pc2700 512mb (samen met mn Epox 8rda+ en 2100+ AXP) leek verkeerd te zijn. Als ik het geheugen op een snelheid van 166 zette, liep het systeem vast, de IE werden niet geopend e.d Uiteindelijk heb ik memtest86 nog even gedraaid om er zeker van te zijn, en idd: het geheugen gaf 185.000 erros. Opsturen dus, terug naar Salland.. Nu ben ik een week verder en heb net een mail ontvangen dat het geheugen getest is en gewoon loopt op de normale snelheid. Ik dien nu €7.50 te betalen voor het testen, of ik stuur mijn moederbord op, de man die het heeft getest zei dat waarschijnlijk moet moederbord kapot is .. Moederbord opsturen, sja, dan ben ik dus weer week verder terwijl ik toch wel weer mn eigen computer wil.. Verder geloof ik het ook niet in eerste instantie, waarom loopt het geheugen wel goed op 133Mhz en niet op 166Mhz ? Oftewel kan het verhaal over een kapot moederbord kloppen, of kan die man zelf niet testen ?
Link naar reactie
Dat denk ik niet, ik heb eerst alles op default gezet (of optimal, in iedergeval daar waar 'ie standaard op staat) maar dat wilde niet. Uiteindelijk heb ik de settings op Expert gezet, zowel hoog als laag maar beide liepen vast, de snelle dus vrijwel direct. Cas stond overigens continu op 2.5. Ook heb ik de Vdimm verhoogt naar 2.78Volt
Link naar reactie
Het zou wel handig zijn als je je vorige topic gebruikt had, daar stond dat ook allemaal in. Kan je niet even een PC2700 module van iemand anders lenen om te testen? Dan weet je het zeker. Het kan idd wel aan je mobo liggen, ik heb eens gehad dat een module in slot 1 voor geen meter wou, maar in slot 2 en 3 weer wel.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik haal het weer even op.. Nadat ik m'n mobo had teruggestuurd kreeg ik het bericht dat het mobo idd een kapot geheugenslot had, en ik een nieuwe zou krijgen. Dat was een week terug. Vandaag werd ik weer gebeld, ditmaal door een andere persoon, met de mededeling dat het geheugen goed was (de communicatie was er dus tijdelijk niet zo goed, 2x testen :wink: ) en hij zpu nog even kijken naar het mobo. Ik werd wederom teruggebeld, met het antwoord dat alles goed liep.. Het geheugen liep op 133 mhz x de cas setting 2.5 = 333mhz. (?) De snelheid maal de cas, hmm.. dat ben ik nog nooit tegengekomen. Naar mijn idee hoort het geheugen (pc2700 cas 2.5) op 166Mhz te lopen. Of moet ik nog het nodige ervan weten :wink: ??
Link naar reactie
[quote:83bf77f5b8="Elgerv"]Ik werd wederom teruggebeld, met het antwoord dat alles goed liep.. Het geheugen liep op 133 mhz x de cas setting 2.5 = 333mhz. (?) De snelheid maal de cas, hmm.. dat ben ik nog nooit tegengekomen. Naar mijn idee hoort het geheugen (pc2700 cas 2.5) op 166Mhz te lopen. Of moet ik nog het nodige ervan weten :wink: ??[/quote:83bf77f5b8] haha... grapjassen daar..... Salland zei je? nou, mooi niet weer heen gaan dan... je geheugensnelheid en CAS hebben niks met elkaar te maken, CAS is een geheugentiming... rechstreeks uit BA's FAQ: [quote:83bf77f5b8]CAS staat voor Column Acces Strobe, en deze setting bepaald hoe lang het duurt voordat de geheugenmodules aan een leesopdracht kunnen beginnen, als zij die ontvangen hebben. Ook bepaald deze setting hoe lang het eerste deel van een Burst transfer duurt. Hoe lager hoe beter, dus 2 is de snelste setting. Als het systeem daarna onstabiel wordt, probeer dan 2.5[/quote:83bf77f5b8] je memsnelheid wordt ingesteld op je mobo, je CAS heeft hier niks mee te maken... als zij zeggen dat ie op 133 wel werkt, en ik neem aan dat ze weten dat PC2700 normaal op 166 mhz werkt, dan zijn ze daar OF zeer onnozel, OF ze weten het verschil tussen PC2100 en PC2700 niet.... tuurlijk zal je reepje dan werken, je underclocked hem tenslotte, je laat hem op een snelheid draaien onder zijn gewone speed. net zoiets als zeggen van ''die ferrari kan max 250 KM/U'', dan rijdt ie niet zo hard, zij hem testen en dan zeggen van ''op 100 km/u was er niks loos, dus moet ie de 250 ook wel halen :-? zou ze hier maar eens op attend maken, en vragen of er iemand naar kan kijken die er verstand van heeft.. misschien niet nodig, aangezien de geheugencontroller dus stuk bleek, maar wel heel erg slordig....
Link naar reactie
oeeeii, dankje turbulence voor de geruststeling :D idd, voor ik deze 'shame on me' vraag durfde te stellen ( :wink: ) heb ik even gekeken in de FAQ, ook in die van BA.. tenslotte nog op de GoT. Dus dat zinnetje kwam ik ook tegen. Maar ik wilde het heel zeker weten. Toch is dit heel vervelend, als ik niet zo'n forumposter was, kon ik hier akkoord mee gaan, wat mij dan wel [2x €7.25 verzendkosten + reparatie kosten] zou gaan kosten. Bedankt iig, nu weet ik wat ik door de telefoon kan zeggen.. edit: Sterker, nadat ik zei dat het geheugen naar mijn idee op 166Mhz moest lopen (DDR, double data dus 2x 166) en dat dat de specs van een pc2700 zijn.. Was het verhaal dat ik daar niet naar moest kijken. De snelheid werd dus 'opgebouwd' door de CAS en dus die 133Mhz. Zo werd het me verteld.
Link naar reactie
Misschien dat je deze meneer even een JEDEC specificatie van PC2700 onder zijn neus moet duwen en je kunt hem ook even vragen te verklaren waarom CAS2.5 goedkoper is dan CAS2. Waarom er dan PC2700 modules zijn met CAS2 (lopen die op 266mhz) en waarom we dan niet gewoon SDRAM gebruiken? PC133 CL3 zou immers op 133x3=399mhz lopen volgens zijn berekeningen ;) Je kunt hem BTW ook ff doorverwijzen naar dit forum, dan schrijven wij wel een ontslagbrief voor hem ;)
Link naar reactie
:D Dat was nog wel een leuke opmerking, volgens het verhaalt moest ik dus op 2.5 * 133 = 333Mhz lopen. Ik had alleen 2.5 * 166 = 415Mhz, en volgens die berekeningen was ik waarschijnlijk die-hard aan het overclocken. Dat werd ook gezegd. Ach, ik begin bijna medelijden te krijgen als ik dit zo hoor.. Een dergelijke blunder wens je niet tegenover een klant te maken. Benieuwd wat ik morgen ochtend te horen krijg aan de telefoon :)
Link naar reactie
ben ook eens bij salland geweest, en paar vragen over mn corsair mem gesteld, maar die persoon had meer kennis van zaken, als deze amateur.... weet je de naam nog van de persoon??? moet je idd eens naar hem vragen, en hem deze link ff toeschuiven.. misschien een leuk stukje over het goeie personeel bij Salland op de shopsurvey van Tweakers nog??? dit vindt ik echt niet acceptabel, en zeker niet voor zo'n populaire shop als Salland....
Link naar reactie
Sorry dat jij met de gebakken peren zit, maar dit is echt geweldig lachen, onder het motto wat ik ooit bij de hccdagen heb meegemaakt. Ik vroeg daar info over een hub, het meisje erachter wist niet wat het was. Ik zei tegen haar, das een dansje en ik en mijn 2 vrienden daar springen, ging zij meedoen!!! :lol:
Link naar reactie
Jep, ik ken de naam van de persoon. maar het is niet mijn bedoeling hier iemand zwart te maken, dus dat hou ik even voor me. Ik heb net weer gebeld, kreeg nu de collega, die het verhaal ook wat wantrouwde en had gezegd dat hij had moeten checken.. Nouja, al met al schiet het niet op zo.. en dat vind ik wel erg vervelend. Ook zijn de tegenstrijdige verhalen zo irritant, want nu gaat het moederbord weer getest worden.. oftewel, dat zou als alles klopt de 3e keer zijn. En ondertussen heb ik al 3 weken geen computer
Link naar reactie
nee, dat bedoelde ik ook niet. ik doelde er meer op dat je straks wel even een algemeen berichtje kan plaatsen in de shopsurvey over Salland, en even meldt wat voor personeel ze daar hebben rondlopen.. daar is het tenslotte voor... kijk maar wat ze te zeggen hebben: [quote:84c6aaca2a]Niet te geloven! RMA is echt heel slecht,. dit bedrijf wordt gerunt door 15 18 jarige die nergens verstand van hebben. Stuurde een product terug, na 4 weken wachtten hadden ze me na het zoveelste telefoontje verteld dat ie vandaag zou komen! belde ik net op weten ze nog van niets en komt ie maandag ****** IK BEN WOEDEND EN ZAL HIER NOOIT MEER WAT KOPEN [/quote:84c6aaca2a] het is jouw goed recht om goed behandeld te worden, en dat er iemand rond loopt die kennis van zaken heeft, is dit niet het geval, dan kun je op de shopsurvey andere consumenten laten zien hoe het er aan toe gaat...
Link naar reactie
Ja, dat wel. Maar ik wacht even tot het afgehandeld is. Vandaag stuur ik ze een mail over de gang van zaken. Zodat alle miscommunicatie bekend wordt, voor hen. En ze misschien wat duidelijker kunnen zijn. Ik som even op, 3 weken geleden geheugen terug, daarbij een mailtje gestuurd. -- Na 6 dagen pas werd de mail beantwoord Toen werd bekend dat het geheugen goed was en ik kreeg de mogelijkheid om mn mobo terug te sturen. 2 weken geleden mobo opgestuurd. 1 week geleden bericht dat het mobo inderdaad fouten vertoond.. Eergsiteren, ik bel op en vraag hoe het staat met mn nieuwe mobo, die zou gister avond binnen komen. Gisteren werd ik opgebeld met het bericht dat het geheugen getest was en goed liep, zie ook verhaal hierboven. Vanochtend heb ik weer gebeld, het was hem even niet duidelijk welk moederbord het betrof, maar kende mn naam nog wel. Ook zei hij het mobo weer te testen, en vroeg nogmaals welke foutmeldingen het gaf... Conclusie, ze hebben me een aantal keer op verschillende fronten verkeerd voorgelicht .. En ook ik zal 4 weken verder zijn. Ik zal dit verhaal ook in de shopsurvey posten, maar dan als alles afgehandeld is. :x :x Dit is trouwens precies het zelfde verhaal, ongelooflijk zeg. Voor een redelijk groot computerbedrijf.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...