Ga naar inhoud

Asus A7V333/XP1800+: ervaring?


Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om op relatief goedkope wijze (b.v. door niet het allernieuwste op de markt te kiezen) mijn computer bijna volledig te vernieuwen. Ik had gedacht aan een Athlon XP 1800+ op een Asus A7V333 moederbord, een Thermaltake Volcano 9 koeler en 512 MB DDR PC2700 van Siemens in een AOpen HQ48A kast. De rest behoud ik van mijn huidig systeem. En dan nu de vragen: Is het toeval, of is het gewoon zo dat de XP 1800+ hier op dit forum meer ter sprake komt bij problemen met de koeling, m.a.w. is deze moeilijker te koelen? Mijn computer zal zeker niet overklokt worden en is in hoofdzaak voor "mainstream"-gebruik. Zal de Thermaltake Volcano 9 voldoende koelen en is het geen lawaaimaker? Zal ik extra koelers in de kast dienen aan te brengen? Hier en daar had ik iets tegengekomen van problemen met de Asus A7V333, maar nadat ik een beetje heb gezocht meen ik niet dat er systematische of steeds dezelfde terugkerende problemen zijn met dat moederbord, of toch wel? Kan Windows NT 4.0 overweg met een Athlon XP 1800+ (ik heb een multiboot-systeem)? En Windows '98? Alvast bedankt voor eventuele reacties. Patrick
Link naar reactie
- Ik zou een iets nieuwere proc. nemen, het prijsverschil is niet groot. Of je moet perse de 1800+ willen - Ik zou een Nforce 2 bordje of een KT400, Nforce heeft de voorkeur vanwege de snelheid en sound - Als je een stille koeler wilt en bereid bent wat meer te betalen dan zou ik voor een zalman gaan, omdat je toch niet gaat OC'en - Een goede luchtstroom in de kast is altijd goed, gewoon 2 casefans erbij kopen
Link naar reactie
# Dan is het Asus bord nog relatief duur, koop dan liever een Epox 8K3A of een 8RDA+ (nForce2, goed geluid, lan) # 2100+ ligt er heel dicht tegen qua prijs, waarschijnlijk iets gunstiger op te kopen # Nee 1800+ is niet moeilijk te koelen, hij komt vaak lang omdat ie altijd een goede prijs/kwaliteits verhouding heeft gehad en dus veel is gekocht. Zorg BTW dat je een Tbred hebt en geen Palomino. # De Volcano zal hem zeker goed koelen, maar maakt toch best herrie. Een Zalman CNPS6000Cu of CNPS5100Cu is wellicht een beter keuze. # Het werkt prima met windows. # A7V333 kende alleen een prob met verschil in temp uitlezing tussen BIOS en software tools, is met een BIOS update op te lossen.
Link naar reactie
Wow, zo snel antwoord! [quote:793f8047bc="Marcel de Reus"]...Dan is het Asus bord nog relatief duur, koop dan liever een Epox 8K3A of een 8RDA+ (nForce2, goed geluid, lan)... [/quote:793f8047bc] Ik kan het bord goedkoper kopen dan b.v. de 8RDA+ , dus de prijs is geen probleem (ik hoef ook geen RAID). Zou het On-board-geluid van de 8RDA+ te verkiezen zijn boven een goede geluidskaart? M.a.w. als men niet overklokt en de prijs speelt geen rol, zijn er dan redenen om de 8RDA+ te verkiezen boven de A7V333? [quote:793f8047bc="Marcel de Reus"] ...2100+ ligt er heel dicht tegen qua prijs, waarschijnlijk iets gunstiger op te kopen...[/quote:793f8047bc] Ik had een keer iets gelezen dat het verschil in prestatie verhoudingsgewijs minder is dan het verschil in MHz (en prijs) tussen de 1800+ en de 2100+. Wat de processor betreft vermoed ik ook dat deze voor mij zal kunnen volstaan. [quote:793f8047bc="Marcel de Reus"] ...Nee 1800+ is niet moeilijk te koelen, hij komt vaak lang omdat ie altijd een goede prijs/kwaliteits verhouding heeft gehad en dus veel is gekocht. Zorg BTW dat je een Tbred hebt en geen Palomino... [/quote:793f8047bc] Dus XP1800+ is niet XP1800+??? Waaraan kan ik een "Tbred" of een "Palomino" herkennen? Waar zit precies het verschil (evt. links)? [quote:793f8047bc="Marcel de Reus"] ...De Volcano zal hem zeker goed koelen, maar maakt toch best herrie. Een Zalman CNPS6000Cu of CNPS5100Cu is wellicht een beter keuze... [/quote:793f8047bc] OK, bedankt. [quote:793f8047bc="Marcel de Reus"] ...A7V333 kende alleen een prob met verschil in temp uitlezing tussen BIOS en software tools, is met een BIOS update op te lossen...[/quote:793f8047bc] Dat vind ik niet echt een probleem. Patrick
Link naar reactie
[quote:d88ea237f8]Dus XP1800+ is niet XP1800+??? Waaraan kan ik een "Tbred" of een "Palomino" herkennen? Waar zit precies het verschil (evt. links)? [/quote:d88ea237f8] Het grootste verschil zit hem in de temperatuur van de processor, een Xp1800 Throughbred is veel koeler dan een XP1800 Palomino.
Link naar reactie
# De 8RDA+ heeft ook helemaal geen RAID, de onboard geluidschip is te vergelijking met een Creative Audigy en dat is gewoon erg goed. Verder is het bord sneller, beter uptegraden later (oa door 333mhz FSB en SATA) # Die prijs/kwaliteit ligt dus nu weer anders, wat is het verschil tussen de 1800+ en de 2100+ in de shop waar jij wilt kopen? Het prestatieverschil is idd niet groot (nauwelijks merkbaar eigenlijk). # Het verschil zit in veel dingen, maar je kunt hem herkennen doordat er bij de Tbred 0.13 micron staat en bij de Palomino 0.18micron.
Link naar reactie
[quote:a42f6af06b="Marcel de Reus"] ...De 8RDA+ heeft ook helemaal geen RAID, de onboard geluidschip is te vergelijking met een Creative Audigy en dat is gewoon erg goed. Verder is het bord sneller, beter uptegraden later (oa door 333mhz FSB en SATA)...[/quote:a42f6af06b] Ik bedoelde eigenlijk dat ik tevreden ben met de A7V333 zonder RAID i.p.v. hetzelfde bord met. Ik kan het kopen aan 102,71 Euro maar in diezelfde winkel hebben ze de Epox niet. In een andere goedkope winkel waar ik normaal gezien mijn computermateriaal koop hebben ze de A7V333 niet meer (alleen de A7V8...-serie en A7N...), maar de Epox 8RDA+ kost er 150,00 Euro. [quote:a42f6af06b="Marcel de Reus"] ...Die prijs/kwaliteit ligt dus nu weer anders, wat is het verschil tussen de 1800+ en de 2100+ in de shop waar jij wilt kopen? Het prestatieverschil is idd niet groot (nauwelijks merkbaar eigenlijk)...[/quote:a42f6af06b] XP1800+: 79,65 Euro, XP2100+: staat er niet meer bij, XP2000+: 98,42 Euro, XP2200+: 125,55 Euro. Ik heb nu ook gezien dat je de 1800+ "boxed" kunt kopen, ik dacht dat dat alleen bij Intels was. Is dit een goede zaak? Of kun je beter de box met koeler niet kiezen en dan gewoon voor die Zalman gaan? In die andere goedkope winkel waar ik normaal gezien mijn computermateriaal koop: XP1800+: 85,00 Euro, XP2100+: 125,00 Euro. (alle vermelde prijzen niet "boxed with cooler") [quote="Marcel de Reus"] ... verschil zit in veel dingen, maar je kunt hem herkennen doordat er bij de Tbred 0.13 micron staat en bij de Palomino 0.18micron...quote] Dus niet zichtbaar via de prijslijst! Vragen dus. Alleszins bedankt Marcel! (Mogelijks komen er wel nog vragen, b.v. als ik bel en blijkt dat één of ander onderdeel niet meer te krijgen is en ik weer iets anders moet kiezen) Patrick
Link naar reactie
- Vaak kun je het wel zien, omdat de meeste bedrijven het erbij vermelden, zoniet dan wordt het vragen. :( - Men zegt vaak een gecertificeerde koeler (de boxed koeler die jij bedoeld) biedt zekerheid, maar erg goed koelen doen ze vaak niet :-? . Je kunt idd beter voor een Zalman gaan :)
Link naar reactie
[quote:5873fefdd0]Men zegt vaak een gecertificeerde koeler (de boxed koeler die jij bedoeld) biedt zekerheid, maar erg goed koelen doen ze vaak niet [/quote:5873fefdd0] Ze koelen in ieder geval voldoende, anders worden ze niet bij de CPU meegelevert. Mijn boxed koeler houdt een 1800+ palomino op 46 graden stressed. Zalman is leuk, maar kost ook extra geld
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:f96d0c9d46="patrickda"] ...Kan Windows NT 4.0 overweg met een Athlon XP 1800+ (ik heb een multiboot-systeem)? En Windows '98?...[/quote:f96d0c9d46] [quote:f96d0c9d46="Marcel de Reus"] ...# Het werkt prima met windows...[/quote:f96d0c9d46] Ik heb nu voor het eerst proberen op te starten onder Windows NT en het lukt niet. Eerst verschijnt het zwarte scherm waarop o.a. staat dat de hardware wordt gecontroleerd, maar als dan het blauwe scherm verschijnt gaat het mis. Bovenaan komt er wel nog op welke NT-versie, service pack en hoeveel geheugen erop zit maar dan komen die typische puntjes niet wanneer normaal gezien de GUI wordt geladen. Daar blijft hij hangen. Zou ik misschien moeten een bepaalde service pack hebben om met een Athlon XP te kunnen werken, of zou het daar helemaal niets mee te maken hebben? Er zit wel een nieuw moederbord, CPU en geheugen in. Onder Windows '98 heb ik er echter geen problemen mee. Ik zou indien nodig wel nog liever mijn Win'98-systeem herinstalleren dan NT omdat dit door de combinatie van een aantal zaken voor mij wel een heel tijdrovende klus is. Spijtig genoeg blijkt het nu NT te zijn dat problemen geeft hoewel ik het eerder omgekeerd had verwacht. Weet iemand raad? (of zou ik hiervoor best een nieuwe topic opstarten?)
Link naar reactie
[quote:8e07edc34d="patrickda"] ...Kan Windows NT 4.0 overweg met een Athlon XP 1800+ (ik heb een multiboot-systeem)? En Windows '98?...[/quote:8e07edc34d] [quote:8e07edc34d="Marcel de Reus"] ...# Het werkt prima met windows...[/quote:8e07edc34d] Ik heb nu voor het eerst proberen op te starten onder Windows NT en het lukt niet. Eerst verschijnt het zwarte scherm waarop o.a. staat dat de hardware wordt gecontroleerd, maar als dan het blauwe scherm verschijnt gaat het mis. Bovenaan komt er wel nog op welke NT-versie, service pack en hoeveel geheugen erop zit maar dan komen die typische puntjes niet wanneer normaal gezien de GUI wordt geladen. Daar blijft hij hangen. Zou ik misschien moeten een bepaalde service pack hebben om met een Athlon XP te kunnen werken, of zou het daar helemaal niets mee te maken hebben? Er zit wel een nieuw moederbord (uiteindelijk is het geen Asus A7V333 maar een Epox 8RDA+ geworden), CPU en geheugen in. Onder Windows '98 heb ik er echter geen problemen mee. Ik zou indien nodig wel nog liever mijn Win'98-systeem herinstalleren dan NT omdat dit door de combinatie van een aantal zaken voor mij wel een heel tijdrovende klus is. Spijtig genoeg blijkt het nu NT te zijn dat problemen geeft hoewel ik het eerder omgekeerd had verwacht. Weet iemand raad? (of zou ik hiervoor best een nieuwe topic opstarten?)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...