Ga naar inhoud

Mobo, cpu en/of voeding stuk?


Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren een nieuw koelblok voor mijn processor gekocht. Ik heb deze netjes ingebouwd en alles weer aangesloten. Vervolgens alles weer aangesloten en aangezet. 1) Hij start goed op en ik ga direct naar de bios om de temperatuur te checken. De temperatuur is keurig laag maar opeens bevroor het beeld en rook ik een brandgeur uit de kast. Vlug alles uitgezet en nagekeken. Ik kan alleen niets vreemds vinden. 2) Na nogmaals alles aangesloten te hebben probeer ik het nogmaals. Ik krijg nu geen beeld en hoor een piep geluid. Ik heb nogmaals alles uitgeschakeld en nagekeken. Ik heb zelfs even mijn videokaart in mijn oude PII gezet en die blijkt keurig te werken. 3) Na weer alles aangesloten te hebben de derde test. Nu geen beeld en geen pieptonen. De fans draaien, de harddisk ratelt, maar verder niets (ook niet de bekende piep na de geheugencheck). Ik heb weer alles uitgezet en nu het bios eens gereset. 4) Bij de vierde poging om de boel te starten gebeurd er helemaal niets meer. De fans draaien niet, de harddisk ratelt niet. Het lijkt dat er geen spanning meer op het moederbord staat. Wat is hier gebeurd?? Het lijkt erop dat moederbord, cpu, voeding of een combinatie de geest gegeven heeft. Een paar vragen komen bij mij boven: - Is het na de vierde test zeker dat de voeding stuk is? Of is het mogelijk dat er iets op het moederbord stuk is en gewoon de spanning niet meer doorgeeft? - Herkent iemand het geen beeld geven (ik heb het op dit forum wel een paar keer gevonden, maar niet in dezelfde situatie) en zo ja, wat was bij jou het probleem? - Kan het probleem nog buiten voeding/cpu/mobo liggen of zijn deze aanwijzingen te sterk in die richting? En natuurlijk: wat kan ik in deze situatie het beste doen?? Oh ja, het gaat om: - msi kt3 ultra - amd athlon xp 1800 - chieftec kast met voeding - swiftech mcx462+ koelblok met enermax fan - ati radeon 8500 met 64 mb ddr - 2 * 256 mb pc266 ddr geheugen
Link naar reactie
Tja, ik heb goed gekeken naar de cpu, maar zag niets verdachts. Het zou natuurlijk nog kunnen dat er een breuk in zit. Ik dacht zelf inderdaad ook aan doorgebrande onderdelen. Nadat ik die brandgeur reuk heb ik ook nauwkeurig zitten speuren naar doorgebrandde onderdelen of plekken op het mobo. Maar ik kan deze echt niet vinden. Het kan natuurlijk ook nog dat er iets in de voeding stuk is gegaan. Maar die kan ik natuurlijk niet zomaar open maken, aangezien mijn garantie dan vervalt.
Link naar reactie
als je PSU doorgebrand is, dan ruik je het nu nog wel... even de neus er tegenaan dus.... heb je al een andere voeding geprobeerd? en kun je niet een foto maken van je cpu? kun je zo zien of ie kapot is of niet... je moet de core even schoonmaken en kijken of er geen hoekjes afzijn, of dat erom het vierkante stukje binnenin (Core) er ook bobbeltjes zitten op het plastic (gesmolten dus)
Link naar reactie
Oke, ik heb de voeding in mijn oude PII gezet en..... hij doet het prima. Hiermee valt de voeding dus af. Hiermee denk ik zelf dat het moederbord nu hoofdverdachte wordt. Aangezien zelfs mijn fannetjes niet meer draaien als ik de stroom erop zet. Kan het moederbord bepalen dat de voeding geen stroom meer aan de fans mag doorgeven (de fans zijn enermax fans die op de voeding kabels zitten en dus niet op het mobo)?? Wat denken jullie??
Link naar reactie
als het mobo stuk is, zal de voeding ook niet aangaan.. je sluit immers het draadje van de powerknop aan op het mobo.. op het moment dat je die knop indrukt gaat er een berichtje naar het mobo, en zal de voeding het bericht krijgen te starten.. als je mobo dan kapot is, dan is er dus geen verbinding met de voeding, en zal ie niet aangaan.... wat voor moederbord heb je eigenlijk??? heb je al een andere CPU geprobeerd? dan weet je direct waar het aanligt.
Link naar reactie
Oke, ik heb dus een stomme denkfout gemaakt :oops: Ik realiseerde het me door jouw commentaar: "op het moment dat je die knop indrukt gaat er een berichtje naar het mobo, en zal de voeding het bericht krijgen te starten.." (bedankt turbulence) Ik heb, zoals ik al vertelde, het bios gereset. Hiermee is dus de functie die ik had ingesteld - dat de pc start zodra ik de power erop zet - uitgeschakelt. En moet ik dus de power knop weer handmatig bedienen. Ik gebruikte een stekkerdoos met schakelaar, waarbij ik de schakelaar dus gebruik om de pc aan te zetten. Stom, stom, stom. Anyway, ik ben dus weer terug bij het resultaat van de derde test. "Geen beeld en geen pieptonen. De fans draaien, de harddisk ratelt, maar verder niets (ook niet de bekende piep na de geheugencheck)". Blijkbaar werkt het moederbord nog dusdanig dat het bios gereset kan worden. Maar krijg ik dus geen beeld, en wordt er waarschijnlijk ook geen geheugen check uitgevoerd. Wat is nu de conclusie?? Moederbord stuk of cpu stuk? Hardware: - msi kt3 ultra moederbord - amd athlon xp 1800 processor - chieftec kast met voeding - swiftech mcx462+ koelblok met enermax fan - ati radeon 8500 met 64 mb ddr - 2 * 256 mb pc266 ddr geheugen
Link naar reactie
'k Heb hetzelfde gezien bij een AMD-mobo van MSI... was iets doorgebrand op het mobo - en daarna ging de cpu ook naar de filistijnen. Na plaatsing van een andere cpu kreeg ik, direkt na het opstarten, de melding dat de cpu-fan niet draaide, en het verstandig was om het systeem uit te zetten. Terwijl het ding me dat vertelde, zag ik in de open kast de cpu-fan naar hartelust draaien... Prullenbakkenwerk. Het Intel-mobo van MSI is kwalitatief een stuk beter. Overgestapt dan maar.
Link naar reactie
Het feit dat je cpu stuk ging doordat je mobo stuk was is zorgwekkend. Dat betekend dat het niet erg safe is om er zomaar een andere cpu in te plaatsen. Het zou dus best kunnen dat dit me ook is overkomen. Bij test 2 (zie begin post) kreeg ik nog waarschuwende pieptonen. Bij test 3 waren ook die weg. Misschien is tussen test 2 en 3 dus mijn cpu wel overleden. Over die cpu fan gesproken. Ik heb dus wel mijn cpu fan vervangen voor een andere. Ik had een Titan cooler met Titan fan. Nu zit er een regelbare enermax fan aan. Misschien vind het mobo dat niet leuk. Iemand ervaring met een enermax fan op een msi moederbord? Maar je bent dus overgestapt, Brbnts rkl? Is dat een overstap van amd naar intel? Of van msi naar een ander merk?
Link naar reactie
Dat is een flink verschil. Maar ik weet het niet zo zeker met die temp cijfertjes. Ik had eerst een asus mobo -> 55 - 65 graden. Die heb ik, toen nog binnen de garantie, geruild voor dit msi mobo -> 35 - 45 graden. Ik vond dit ook een gigantisch verschil, wat volgens mij meer te maken heeft met de manier van meten.
Link naar reactie
Het clearen van het bios heb ik netjes volgens de instructie van het mobo-boekje gedaan: stroom eraf, jumpertje verplaatsen, jumpertje terugplaatsen, stroom er weer op. Ik ben bang dat mijn processor stuk is: - Ik kan mijn bios resetten, dus dat werkt nog - De fans en harddisk beginnen, nadat ik de power knop indruk, gewoon te draaien. - Ik krijg geen beeld en niet meer de bekende pieptoon. - Ik zie echt nergens brandplekken of verbrandde onderdelen op het mobo. Begint allemaal wel erg in die richting te wijzen. Het kan natuurlijk alsnog mijn mobo zijn, maar ik gok zelf nu op de cpu.
Link naar reactie
Denk ook aan het geheugen, dat vertoond ook wel eens rare kuren... Probeer eerst de modules in andere slots en anders in een andere pc, want dat heb je nog niet gedaan toch? Als je geen andere cpu kan lenen is evt een nieuwe, maar trage Duron goedkoper dan een nieuw mobo om uit te proberen. En anders heb je dan nog een reserve cpu :wink: Bart
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...