Ga naar inhoud

computergeschiedenis?


Aanbevolen berichten

  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:58c9918d81="Red Dragon"]Over computergeschiedenis gesproken, Toms Hardware guide heeft 65 CPU's getest, van 100mhz t/m 3066mhz. In deze test ook een leuk overzicht van 1989 t/m 2003: http://www.tomshardware.com/cpu/20030217/cpu_charts-04.html[/quote:58c9918d81][Leuk man , was graag mijn eerste PC (ibm comp.) met een snelheid van 4 mhz en in turbo stand 6 mhz tegen gekomen in die tests.Was trouwens een Headstart met 2 x 5 1/4 floppy drives.wie hep er nog een :D I over.[/quote]
Link naar reactie
zoals je aan me naam ziet ben ik 15 en mijn eerste computer was een 286 met wel een 100 mb schrijf :D . had ik van mijn vader overgenomen die kocht toen een cyrix 686 150 mhz. daar heb ik wel lang mee gedaan was toen trouwens niet echt snel, maar was wel mijn eigen computer. 2 1/2 jaar later heeft mijn vader een pentium 2 300 mhz gekocht en nam ik de cyrix over. daar heb ik niet zo lang mee gedaan. Ik kreeg namelijk een half jaar later een amd K6 2 350 mhz met een vodoo 2 12 mb. daar heb ik wel lang mee gedaan. nu heb ik al bijna 1 1/2 jaar de athlon 1400 (zoals je hieronder ziet). en wil nu weer een nieuwe videokaart. Namelijk de radeon 9500 pro
Link naar reactie
[quote:ee9b54bc31="gewoon iemand van 15"]mijn eerste computer was een 286 met wel een 100 mb schrijf :D[/quote:ee9b54bc31] da's nog veel voor een 286... Ik begon met een gekregen 286 met maar liefst 20 mb hardeschijf :D Daarna kwam er een 486 33 MHz, 100 mb HD gedoublespaced (en ja vaak ruimtetekort). Toen ik met m'n studie bezig was heb ik een PII 350 gekocht (toen een top-systeem). Die heb ik nu nog steeds (bijna 4 jaar later). Goed systeempje, draait nog steeds perfect en presteert relatief goed (ik ken langzamere PIII's :D ).
Link naar reactie
[quote:532e3d040c="Eddey"][quote:532e3d040c="gewoon iemand van 15"]mijn eerste computer was een 286 met wel een 100 mb schrijf :D[/quote:532e3d040c] da's nog veel voor een 286... Ik begon met een gekregen 286 met maar liefst 20 mb hardeschijf :D[/quote:532e3d040c]ja die zat er ook in, maar we hadden die 100 mb er gelijk bij gekocht. en dat was inderdaad wel veel
Link naar reactie
[quote:e6cabe13d6="sub0"]Tis in delijst van Tom's hardware leuk de zien dat een P 166 MMX met een ATI Radeon 9700 Pro toch nog een 3dmark heeft van 964. Kun je er in ieder geval nog een lekkere zware 3d spel mee spelen. Als je zo'n ding toch nog als standaard pc gebruikt dan praat je pas echt over computer geschiedenis[/quote:e6cabe13d6] dat is hoger dan mijn pc met de onboard kaart :lol:
Link naar reactie
[quote:533b680217="sub0"]Tis in delijst van Tom's hardware leuk de zien dat een P 166 MMX met een ATI Radeon 9700 Pro toch nog een 3dmark heeft van 964. Kun je er in ieder geval nog een lekkere zware 3d spel mee spelen. Als je zo'n ding toch nog als standaard pc gebruikt dan praat je pas echt over computer geschiedenis[/quote:533b680217][Dacht het dus niet, zware spellen met een PI? Kijk jij wel eens naar de minium systeem eisen voor zo'n zwaar 3D spel??][/quote]
Link naar reactie
ben zelf 33 en mijn eerste eerste ervaring met een coputer was in de jaren 70 om alles een beetje op een rijtje te zetten. VIC 20, c16,8086 (laptopje van toshiba), c64, c128, A500, P1, A1200, CD32, PPC, P3. Is een klein overzicht van wat ik ooit door mijn handen heb gehad. Weet nog wel die lange wacht tijden om een progje en of een spel in te laden, en dan nog maar de tijden die ik voor de radio heb zitten luisteren, om wat op te nemen (ben de naam ff kwijt hoe dat radio programma hete). Dan nog los te verstaan het uren in typen van machina taal op de C16 en de c64,c128, en er later achter komen dat het niet werkt (balen als een stekker). By the way af en toe zit ik nog wel een emulator te draaien, om toch nog enig sinds wat nostalgie op te doen van die goede ouwe tijd dat je nog geen mcallocate meldingen en windows foutmeldingen had. vooral als die volledige 3d omgevingen mij een beetje te boring beginnen te worden, speel ik ook nog wel eens een simpele pacman, of mrdo's castle, of gyrus, hmm ga morgen maar weer ff een paar spelen.
Link naar reactie
[quote:a6fa695a47="hotbit1"][b:a6fa695a47]VIC 20[/b:a6fa695a47], [b:a6fa695a47]c16[/b:a6fa695a47],8086 (laptopje van toshiba), [b:a6fa695a47]c64, c128, A500[/b:a6fa695a47], P1, [b:a6fa695a47]A1200, CD32[/b:a6fa695a47], PPC, P3.[/quote:a6fa695a47] ook een commodore fan? :wink: tja, inderdaad dat uren listings intypen en opnemen komt me ook nog wel bekend voor... en inderdaad emulatoren zijn leuk, maar ben toch blij dat ik mijn a4000 nog in het echt heb!!
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Het is welliswaar een wat oudere topic, maar dat mag de retropret niet bederven :) Ik ben er 26 jaar en ben begonnen met een tennisspel op de tv. Toen de handspelcomputertjes enorm populair werden kreeg ik het originele computerspelletje pac-man van Mid-way. Niet veel later schafte mijn vader voor het hele gezin een atari 2600 aan en zaten we avonden voor de buis te spelen. Tot het moment dat ik op de basisschool voor het eerst in aanraking kwam met de commodore 64 waar we toen nog experimenteel een paar reken,taal en topografie lessen op kregen. Dat topografiespel wat we erop deden was erg leuk om te doen, ik weet het nog goed, dat spel heete topografie Nederland en was van het softwarehuis "radarsoft". De commodore 64 stond sinds die tijd bovenaan mijn verlanglijstje(en staat er overigens weer op ;)) en na flink sparen legde mijn vader er geld bij op mijn verjaardag en was ik sinds dien er niet meer achter vandaan te slaan. Speelde ik me eerst helemaal suf aan de games die mijn pa weer via zijn werk mee nam, later begon ik ook verslaafd aan basic te raken. Tot het moment dat de 16-bits spelcomputers uitkwamen en ik de commodore 64 die ik immiddels compleet had verkocht had. Een sega megadrive was het toen helemaal in die tijd(nog voor de s-nes). Kort daarna kregen mijn ouders een 2e hands 286(dokter dos), 386(ms-dos 5.?/win 3.1), 486dx66(ms-dos 6.0/win 3.1) en toen kocht ik samen met mijn pa, via zijn werk een escom pentium 60(ms-dos 6.22/win 3.11) en ik weet nog heel goed: "Zo he, heb jij een harde schijf van 1 gigabyte???". Ik was immiddels helemaal into te pc wereld en ook had het internet al zijn intrede gedaan voor het grote publiek. Na 2 jaar had ik samen met mijn pa onderdelen gehaald zoals een nieuw moederboard, nieuwe processor en kast en heb ik die pentium 60 toen omgebouwd tot een pentium 150(win95, later 98se). Een jaar of 3 later toen ik immiddels op mijn zelf woonde had ik via een pc-prive project een packerd bell(stomste fout die je kunt maken om dat aan te schaffen) i-xtreme PIII 800mhz(win98se, nu nog steeds bij mijn ouders) aangeschaft en had eind vorig jaar mijn huidige amd xp-2700+ (winxp pro/rh linux 8.0) pc gebouwd. Nou moet ik erbij zeggen dat ik het een grote ramp vond toen windows 95 geintroduceerd werd wat een hoop dos-software onbruikbaar maakte). He he he. Laat die nieuwe generatie maar lekker verwent zijn opgegroeid met dat moderne spul, laat mij maar genieten van jarenlange ervaring met oude computers en met jonge vrouwen ;) :D
Link naar reactie
[quote:6437ba5189="micky.g"]had het wel leuk gevonden hier ook nog wat reakties van red dragon, slashhead e.d. te zien.....[/quote:6437ba5189] Sorry my friend, zag het topic nu pas... :P Ik ben begonnen met een MSX-2 van Philips die de beschikking had over een hypermoderne FDD :) (Van pa&ma gekregen) Geen geklooi met casette bandjes. Dat waren nog eens tijden dat je een hele verzameling games kwijt kon op 1 single sided FDD. Ik ben ergens in de jaren 80 overgestapt op een 8086 van Philips (ook van pa en ma) . Koste toen een klein vermogen maar was state-of-the-art. Zat geloof ik een turbo knop op alwaar ik mijn eerste overklok :lol: ervaringen op deed. Volgens mij was dat van 5MHz naar 7,2 ofzoiets... Deze PC heb ik ongeveer een jaar of 10 !!! gebruikt en ben toen overgestapt op een Pentium 200MMX (zelf gekocht). Vanaf dat moment ben ik eigenlijk telkens aan het updaten geslagen en heb nooit weer een complete PC gekocht. Ik heb een Celeron 333MHz, AMD Duron 600, AMD Athlon 1000, AMD Athlon 1500 en een AMD 2100 gehad. Toen ik begin vorig jaar voor Computer!Totaal ben gaan schrijven ben ik na ca. 8 maanden AMD (eigenlijk veroorzaakt door SIS en VIA) geklooi overgestapt op Pentium 4 systemen in verband met (naar mijn mening en ervaring) de betere compatibiliteit van de moederbord chipsets en grafische kaarten. Ik heb toen ongeveer 6 maanden met een Aopen AX4PE-max (Intel 845PE) gewerkt en dat was een hele verbetering ten opzichte van mijn traumatische ervaringen aangedaan door VIA en SIS. Tegenwoordig werk ik, met grote tevredenheid, met een Aopen AX4C-max (Intel Canterwood) en een Pentium 4 2,8GHz.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...